Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Anotace:
Chod logistického řetězce je ovlivněn řadou vnějších a vnitřních faktorů. Vnější faktory obvykle řetězec není schopen ovlivnit a pouze se jim musí přizpůsobit - např. ekonomické či politické vlivy. Naopak vnitřní faktory může plně řídit a v případě potřeby optimalizovat. Jedním z velmi důležitých vnitřních faktorů, který má obrovský vliv na chod celého řetězce je komunikace a synchronizace procesů na sebe navazujících článků. Moderním trendem v oblasti optimalizace procesů na sebe navazujících článků je vytváření digitálního dvojčete (Digital Twin) a provádění simulací, které ukazují chování systému. Tyto nástroje mohou sloužit k identifikaci slabých míst, které snižují efektivnost celého řetězce. Dále mohou být použity pro otestování robustnosti systému, kdy simulují reakce systému na nenadálé negativní události např. nárůst či pokles poptávky nebo výpadky dodávek od dodavatelů v rámci celého řetězce. Projekt navazuje na získané poznatky z projektu SGS22/125/OHK2/2T/16 "Výzkum v oblasti výpočetních metod pro optimalizaci procesů v postprodukčních částech specifických logistických řetězců", který se zabýval aplikací metod matematického programování v prostředí postprodukčních částí specifických logistických řetězců. Projekt cílí na problematiku zvyšování efektivity postprodukčních fází logistických řetězců pomocí simulačních nástrojů. Řešená část logistického řetězce bude začínat v technologických skladech a končit u koncových zákazníků včetně zařazení zpětné logistiky pro příjem vrácených produktů do postprodukční části řetězce. Předmětem výzkumu bude využití simulačních nástrojů pro vizualizaci logistického řetězce, identifikaci jeho slabých míst a návrh možných řešení pro eliminaci těchto slabých míst.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/068/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D.
Anotace:
Navrhovaný projekt kontinuálně navazuje a rozvíjí výsledky projektu CK01000043 Systém pro podporu síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech řešeného v letech 2020 – 2022 a zaměřeného na problematiku uzlové síťové časové koordinace. V systémech veřejné hromadné dopravy (VHD) však existuje i nemálo provozovatelů, kteří v některých podsystémech (tramvajová síť) preferují úsekovou síťovou časovou koordinaci nebo kombinaci obou druhů koordinací, na které navrhovaný projekt cílí. Hlavním cílem projektu je navrhnout kvalitativně vyšší stupeň síťové koordinační úrovně s možností integrace výsledků aktuálně řešeného projektu do výsledků navrhovaného projektu. Teoretické výsledky projektu budou validovány v podmínkách provozovatelů VHD na území měst Praha a Ostrava.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Ing. Bc. Matúš Kováč
Spoluřešitelé:
Ing. Andrea Hrníčková; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Logistický řetězec je propojení trhu spotřeby s trhy zdrojů (surovin, materiálů a polotovarů) z hmotného i nehmotného hlediska, které vychází z poptávky konečného zákazníka. Logistický řetězec musí efektivně reagovat na nejrůznější potřeby a požadavky jeho jednotlivých článků. Efektivita procesů probíhajících v logistickém řetězci může výrazně pozitivně ovlivnit ekonomiku řetězce. V rámci projektu bude řešena problematika zvyšování efektivity postprodukčních fází logistických řetězců. Řešená část logistického řetězce bude začínat v technologických skladech a končit u koncových zákazníků. Předmětem výzkumu bude návrh výpočetních metod, které kromě zvyšování efektivity v řešené části logistických řetězců budou zohledňovat možnost flexibilní reakce na parametrické změny konkrétních komponentů logistických řetězců a také na vhodnou koordinaci procesů v jednotlivých komponentech logistického řetězce.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/125/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Andrea Hrníčková; Ing. Bc. Matúš Kováč; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Anotace:
Hlavní pozornost v rámci řešení projektu bude zaměřena zejména na tvorbu elektronické sbírky úloh (cca 50 úloh) nejen sloužících k důkladnému procvičení znalostí získaných v průběhu přímé výuky, ale především také vyznačujících se významným aplikačním potenciálem v oblasti dopravy a logistiky, protože jedině tak lze důkladně propojit teorii s praxí a účelně získávat kompetence pro aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh. Každá část elektronické sbírky úloh bude obsahovat ukázky řešených úloh, a to jak základní úrovně, tak i z oblasti praktických aplikací a další neřešené úlohy různé úrovně obtížnosti včetně výsledků a postupu řešení. Při řešení úloh z reálné dopravní praxe bude důraz kladen na identifikaci správného postupu řešení a zejména transformaci reálné úlohy do podoby vhodné pro uplatnění odpřednášených metod a závěrečnou interpretaci dosažených výsledků v podobě, jak ji vyžadují pracovníci v reálné praxi podílející se na realizaci navrhovaného řešení (dispečeři, ekonomové, operátoři dopravních prostředků apod.).
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Bc. Pavel Edvard Vančura, Ph.D.
Anotace:
Hlavním cílem projektu je vytvořit systém pro podporu síťové optimalizace v oblasti veřejné hromadné dopravy tak, aby se při jejím plánování využívaly pokročilé výpočetní metody. Navržený optimalizační přístup bude popsán v metodice certifikované Ministerstvem dopravy. Je předpokládáno, že výsledky vytvořené v rámci projektu budou v posledním roce řešení projektu validovány na konkrétních případových studiích na území dvou měst (Praha a Ostrava), ve kterých hraje veřejná hromadná doprava klíčový význam z hlediska mobility obyvatelstva. Od vyšší úrovně koordinace se očekává zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti veřejné hromadné dopravy vůči individuální automobilové dopravě, která zejména ve velkých městech způsobuje značné negativní vlivy promítající se do kvality života obyvatelstva.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Ing. Jakub Brodský
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Jiří Hanzl, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Anotace:
Předmětem projektu je návrh obecného modelu (postupu) na ohodnocení a následné vyhledání optimální objízdné trasy pro vybraný úsek páteřní komunikace, kdy po zadání vstupních technických parametrů pozemní komunikace do modelu bude možné vybrat takovou objízdnou trasu, která se bude pro řidiče a vlastníky/správce dotčených pozemních komunikací jevit jako nejvýhodnější alternativa k uzavřené páteřní komunikaci. K tomuto účelu bude naprogramován vlastní software.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/105/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Alena Rybičková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jakub Brodský; Ing. Adéla Burketová; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.
Anotace:
V rámci projektu bude řešena problematika NP-úplných úloh, které mají významné využití v dopravě a porovnání jednotlivých metod jejich řešení, konkrétně výsledků aplikace exaktních a metaheuristických postupů na tyto úlohy. V případě exaktních metod je pro tento typ úloh nejčastěji využíváno lineární a celočíselné programování, které má zásadní omezení z hlediska doby výpočtu pro rozsáhlejší úlohy. Naproti tomu metaheuristické metody tento problém eliminují, ale nezaručují nalezení optimálního řešení. Tyto metody budou v projektu aplikovány konkrétně na úlohu okružních jízd, která řeší obsluhu daných lokalit se zahrnutím určitých omezujících podmínek.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/163/OHK2/2T/16