Spoluřešitelé:
Ing. Michaela Fukalová; prof. Ing.
Milan Lánský, DrSc.; Ing. Karel Mündel; Ing. Kateřina Škodová
Anotace:
Provozní bezpečnost v letectví je dnes velmi důležitým a diskutovaným aspektem. K rozvoji provozní bezpečnosti vede především vize snížit počet leteckých nehod a incidentů, potažmo tedy i ztráty na životech a finanční náklady. Nadnárodní orgány na světové i evropské úrovni tedy vydávají standardy, doporučené postupy či další požadavky orientované na dozor nad provozní bezpečností v letectví. Poměrně nový proaktivní přístup k bezpečnosti musí zavádět jak samotné organizace, tak i členské státy. Jedním z požadavků je také zavádění SSP (State Safety Programme) a NASP (National Aviation Safety Plan) u státních leteckých dozorových orgánů. Pro zavedení SSP a NASP je ale potřeba mít věrohodné vstupy, které nám ukážou výkonnost systému v oblasti bezpečnosti. Sledování výkonnosti v bezpečnosti se již realizuje, ale je možné vidět, že měření výkonnosti v současném systému má svá omezení. Pro doplnění nedostatků měření výkonnosti je tedy vhodné pracovat s dostupnými daty o bezpečnosti systémově, v tomto projektu na základě bezpečnostního modelu STAMP (System-Theoretic Accident Model and Process), což přinese ucelený pohled, ze kterého lze lépe identifikovat vstupy pro tvorbu a aktualizaci SSP a NASP. Cílem navrhovaného projektu je tak zlepšení úrovně dozorové činnosti nad provozní bezpečností u státních leteckých dozorových orgánů. Hlavním výsledkem bude metodika, která popíše funkční proces práce s daty vedoucí až k samotným vstupům pro tvorbu SSP a NASP. V rámci výzkumu tohoto projektu budou probíhat také pravidelné konzultace s odborníky z Úřadu pro civilní letectví, které poslouží jako validace dosažených výsledků navrhovaného projektu.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/132/OHK2/2T/16