Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Veronika Červená; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.; Ing. Marek Štumper
Anotace:
Projekt si klade za cíl vytvořit základní model umožňující pokročilé vyhodnocení a analýzu provozní bezpečnosti v čase. Provozní bezpečnost je v oblasti civilního letectví prvkem, který podléhá v současnosti snahám o jeho efektivní kvantifikaci. Vyjádření provozní bezpečnosti v čase představuje signál, který je možné s užitím současných matematických modelů podrobit podobné analýze, jaké se podrobují signály ze senzorických dat (rychloměrů, navigačních systémů apod.). Tento model se však zaměří na tzv. "soft" data (data o událostech, z provozu apod.), které jsou novodobým fenoménem a které tvoří oblast provozní bezpečnost z výrazné části. V letectví jsou to právě poskytovatelé letových navigačních služeb, kteří disponují největším objemem použitelných dat, a kteří také mají nejrozvinutější systém řízení provozní bezpečnosti (SMS). Aplikace takovéhoto modelu se proto u nich se jeví jako nejlépe proveditelná. Model poskytne oddělení řízení provozní bezpečnosti zcela nový typ analýzy fungování organizace v oblasti provozní bezpečnosti, který by měl zjednodušit proces rozhodování a stanovování priorit činností. Vytvořený model bude založen na identifikaci nejvhodnějšího matematického aparátu, který zpětně poslouží na identifikaci možností vyhodnocení úrovně provozní bezpečnosti v čase.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/188/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Vokáč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; Ing. Eva Kvasničková; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Matouš Staněk; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Proces vytváření simulací je velmi (nejen časově) náročný na kvalitu zpracování vstupních hodnot (charakteristiky systému) a na správné nastavení a identifikace systému. Letiště se při vytváření simulačních modelů zabývají z časových a ekonomických důvodů zpravidla pouze provozními simulacemi. Tyto modely jsou vytvářeny za účelem zjištění kapacitních požadavků a ověřování vhodných scénářů odbavení pro konkrétní terminály. Vědecký potenciál není pak z jejich strany řešen. Navrhovaný projekt nabízí rozšíření možných řešení dané problematiky v oblasti analýzy současného stavu odbavovacích procesů cestujících a definování kritických prvků odbavovacího procesu. Pohled zkoumání se nemusí omezovat výhradně na provozní aspekty. Je tak možné zabývat se modelováním různých variant řešení dané problematiky. Jedná se například o výzkumy závislostí vlivu různých skupin cestujících na efektivitu odbavovacího procesu, vlivu informovanosti cestujících a podobně. Po vytvoření základní simulace je možné navrhovat a ověřovat varianty ovlivňování a řízení toku cestujících odbavovacím procesem za účelem zvyšování efektivnosti při zachování vysokého standardu kvality poskytovaných služeb. Zde se jedná například o modelování využitelnosti teorie virtuálních front, kdy jsou někteří cestující časově preferováni na odbavení před cestujícími z jiných letů v závislosti na době do odletu, dopady zavedení specializovaných odbavovacích stanovišť bezpečnostní kontroly pro skupiny cestujících s vyšší časovou náročností odbavení a podobně. Možnost hodnocení dopadů zavádění nových technologií a postupů (a případně jejich navrhování s ohledem na efektivitu provozu) je v dnešní době velmi aktuální.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/189/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Miloš Strouhal, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Křemen, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Předmětem veřejné zakázky ve výzkumu, vývoji a inovacích je získání návrhu řešení projektu (dle specifikace níže) jako nabídky na služby v aplikovaném výzkumu, vývoji nebo inovacích v Programu veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy „BETA“. Cílem projektu je návrh na zavedení a udržení národního systému řízení bezpečnostní výkonnosti a provozní bezpečnosti pomocí výkonností organizací působících v civilním letectví formou funkčního systému jako software, který umožní následné definování formálních procedur pro práci s bezpečnostními daty. Cílem je také vyšší efektivnost auditních činností a dozorových činností resortu dopravy, zejména Úřadu civilního letectví („ÚCL“) v oblasti bezpečnostní výkonnosti organizací působících v civilním letectví. Vedlejším výstupem z vyhodnocení jsou dále poznatky pro potřebu Ministerstva dopravy a dalších konečných uživatelů jako například návrh nelegislativních úprav, které mohou odpovídat výsledkům promítnutým do směrnic a předpisů nelegislativní povahy závazných v rámci kompetence Ministerstva dopravy a ÚCL. Na základě analýz je také možné promítnutí zjištění do schválených strategických a koncepčních dokumentů např. v podobě publikování SSP (Státního programu provozní bezpečnosti) a SSp (státního plánu provozní bezpečnosti).
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ondřej Hajda; Ing. Marek Hajný; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Matěj Nesvadba; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Viliam Visokai; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Celé letectví je stále více závislé na správných ekonomických rozhodnutích, kdy i drobná chyba může znamenat konec letecké společnosti. V této oblasti je na tom hůře malé letectví, kde není možnost náklady rozdělovat mezi vysoký počet přepravených cestujících, či velký objem nákladu. V současné době se však malým letectvím začínají zabývat jak dohlížející úřady spolu s ostatními zainteresovanými státními organizacemi, tak i organizace mezinárodní. Základem podpory a rozvoje malého letectví musí být snaha o snížení nákladů pro zapojené subjekty, tedy hlavně letiště a provozovatele letadel. Možnost naplnění této podpory se naskýtá s využitím neustále se rozvíjejících GNSS systémů, které dokáží zajistit úsporu nákladů na infrastrukturu systému přiblížení. V tomto projektu se zaměřujeme na zajištění další úspory nákladů navržením typu přiblížení na přistání pro malá letiště, které bude pro přiblížení využívat řešení založené na signálu GNSS. Toto přiblížení musí vzniknout úpravou stávajících typů a zajistit dvě základní podmínky. První je možnost většího rozšíření než mají stávající typy přiblížení a druhou je zajištění minimálně stejné úrovně provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/212/OHK2/3T/16

Řešitel:
Ing. Vladimír Plos, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Denisa Dociová; Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Zvyšování provozní bezpečnosti je kontinuální proces, který je nutné neustále provádět. Základním přístupem je eliminovat rizikové faktory. Počátkem eliminace těchto faktorů je zavádění fungujícího safety management systému do leteckých organizací. Tato povinnost nastává pro všechny letecké organizace s novou legislativou, která vešla v platnost koncem roku 2013. Samotné zavedení safety management systému nestačí. Je třeba se oblasti bezpečnosti věnovat komplexně a zavedené procedury sledovat, vyhodnocovat a případně zlepšovat a tím stále zvyšovat efektivitu. Jedním z nástrojů úspěšně fungujícího safety management systému je systém bezpečnostních indikátorů, pomocí kterých je možné kvantitativně určovat míru bezpečnosti. V tomto projektu se hodláme zaměřit na risk based indikátory, které jsou podskupinou bezpečnostních indikátorů. Risk based indikátory jsou založeny na myšlence měření změny celkového rizika operace v závislosti na změně rizikovosti dílčích procesů. Zaměříme se proto na analýzu možnosti jejich vytváření, využití, zhodnocení přínosu jejich zavádění a jejich aplikaci na skutečný provoz.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/167/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Jednou z důležitých oblastí v letectví, která ale bohužel není předpisy dostatečně zajištěna, je stanoviště Letištní letové informační služby (AFIS). Tato stanoviště jsou nedílnou součástí neřízených letišť a zajišťují na nich provozní bezpečnost poskytováním informační služby. Přestože se jedná o neřízená letiště, na kterých létají malá a soukromá letadla, je na nich zejména v hezkém počasí provoz velmi zahuštěn. Informační služba se však může poskytovat pouze letadlům, o kterých pracovník AFIS ví. Zde se naráží na problém s ostatním provozem, o kterém není stanoviště AFIS informováno a nemůže o něm dále informovat okolní letadla, čímž se zvyšuje riziko srážky letadel. Zvýšení provozní bezpečnosti letiště je možné provést zavedením nového systému pro AFIS. V tomto projektu se zaměřujeme na všechna letiště se stanovišti AFIS, u kterých bude možné, s využitím vytvořené metodiky hodnocení provozní bezpečnosti stanovišť AFIS, zhodnotit provozní bezpečnost. Na základě výsledků daného ohod
Pracoviště:
Rok:
2013 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/090/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Krula; Ing. Albert Mikan; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Kateřina Anna Peterková; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Jaromír Procházka, Ph.D.
Anotace:
Provozní bezpečnost letectví je v současnosti považována za nejvyšší prioritu. Nový přístup je založen na vnímání bezpečnosti jako procesu, který má stejnou důležitost jako ostatní řídící procesy leteckých organizací. Všem organizacím významně pomáhá k dosažení provozních cílů spojených s poskytováním služeb. Zavedení managementu bezpečnosti umožní fungování procesu kontinuálního zlepšování. V tomto projektu se zaměřujeme na malá mezinárodní letiště, která potřebují zavést nová provozní pravidla podle požadavků EU. Tato potřeba vyvstává i z důvodu současné bezpečnostní situace. Projekt má za úkol pomoci malým letištím při plnění požadovaných bezpečnostních standardů prostřednictvím úpravy procesu zajišťování bezpečnosti. Právě tyto organizace jsou v současnosti nejvíce náchylné k výskytu bezpečnostních událostí. Základem této části výzkumu je vytvoření metodik pro zavedení bezpečnostního managementu a vytvoření bezpečnostních indikátorů. Tento postup vede ke kvantitativnímu měření bezp
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/165/OHK2/2T/16