Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Jiří Volt
Anotace:
Rozmach letecké dopravy v poslední době přináší nové výzvy v optimalizaci a řízení letištních procesů. Fronty na klíčových letištních procesorech, jako jsou přepážky pro odbavení a stanoviště bezpečnostní kontroly, se stávají stále běžnějšími. Tento projekt se zaměřuje na vývoj inovativního řešení pro optimalizaci letištních procesů a řízení toku cestujících s cílem minimalizovat tvorbu front na klíčových letištních procesorech. Hlavním cílem je vytvořit výpočetní algoritmus pro řízený příchod cestujících na letiště, který povede k rozložení zátěže a efektivnějšímu využití dostupných letištních zdrojů. V projektu se předpokládá využití metod Operačního výzkumu, Simulací a Teorie hromadné obsluhy. Dalším krokem projektu je zkoumání procentuálního zastoupení cestujících, u kterých je vyžadována úprava času příchodu, aby bylo navrhované řešení účinné a zároveň všichni cestující stihli svůj čas odletu. Výsledky projektu by měly vést ke zlepšení efektivity celého procesu odbavení cestujících na letišti a ke snížení zpoždění. Dále by měly přispět ke zlepšení celkového cestovatelského zážitku.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/107/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Pavel Smíšovský; doc. Ing. Luboš Socha, Ph.D. et Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Pozemní odbavení letadla je komplexní proces, do kterého je zapojeno velké množství subjektů, jejichž synergie zajištuje bezpečný a plynulý provoz. Jedná se o proces, který je velice náchylný na provozní změny, které mohou během odbavení nastat. Vlivem těchto změn může docházet ke vzniku zpoždění letadla během procesu pozemního odbavení. Toto vzniklé zpoždění se následně přenáší do celé sítě, která je dnes na hranici svých kapacit a je nutné optimalizovat její využívání. Za účelem optimalizace toků ve vzdušném prostoru vznikl evropský síťový manažer (NMOC) a byly vytvořeny postupy CDM (Collaborative Decision Making). Koncept CDM je založen na zavedení systému sdílení informací mezi všemi zúčastněnými subjekty podílejícími se na provozu a fungování letecké dopravy. Jedním z nejdůležitějších prvků definovaných konceptem CDM, se kterým pracuje i síťový manažer při optimalizaci toků, je čas TOBT (Target of block time). Jedná se o čas ukončení pozemního odbavení. Tento čas je v první fázi automaticky generován na základě plánovaného odletu letadla a během procesu odbavení je manuálně aktualizován pracovníkem handlingu. Přesné postupy v rámci nastavování TOBT však neexistují a zejména při vzniku neočekávaných provozních změn dochází k zadání nepřesného času TOBT. Tento projekt si klade za cíl zjistit, s jakým předstihem a jak přesně je možné na základě dostupných provozních dat vytvářet automatické predikce času TOBT a jaké konkrétní faktory nebo jejich kombinace tento čas mohou ovlivňovat. Za účelem dosažení cíle projektu bude vytvořen predikční model založený na algoritmech strojového učení, který dokáže kvantifikovat vliv jednotlivých faktorů a jejich kombinací na výsledný čas TOBT a následně tento čas predikovat. Přesnost těchto predikcí v různých časech před ukončením odbavení bude následně ověřována porovnáním vypočtených predikcí se skutečným časem TOBT.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/142/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Had; Ing. Marek Hamza; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.; Ing. Miroslav Špák, Ph.D.
Anotace:
The airlines diversion management entails a complex decision-making process that comes into action during the adverse events, preventing the execution of the regular flight operations. Diverting from the intended route can be caused by several reasons both when the safety of the flight or the well-being of the passengers is concerned. A flight diversion can severely disrupt the passenger's comfort, jeopardize the fleet or the crew planning and is generally accompanied with the significant expenses. The intention of every airline in a case of a diversion is to assure the fastest turnaround time and/or provide the passengers with the highest level of services to mitigate the negative effects. A wrong selection of an alternate airport, that is not having enough capacity, personnel or material resources to handle a flight diversion in a timely manner can negatively influence the airline in several ways. Both strategic and tactical diversion management process is a collaborative decision-making procedure, heavily dependent on the base of the information available, where the main actors are not only flight crew and the airline OCC but also the ATC, airport operators and the local service providers. Airline strategic diversion planning shall comprehend a well-defined data set and its data quality procedures shall ensure the information accuracy in the pre-tactical phase. The consequent real time data processing can enhance the decision-making process in a tactical phase of the flight diversion. The data and information required comprise of available airport capacities and other relevant ground resources needed to handle a diverted flight. As stated, such data and information are mostly tactically critical, therefore continuous monitoring and updating shall be ensured. This project shall examine the airport selection methodology based on the proposed real time data management. The results shall validate the data items collected from the airports in real time, the selectio
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/136/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Vokáč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Sarah Van Den Bergh; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.
Anotace:
Letiště ovlivňují ekonomické i společenské prostředí ve svém okolí. S provozem letišť je spojená činnost mnoha dalších obchodních společností. Mezi obchodní společnosti patří i letiště a proto je i pro ně jedním ze základních cílů generování zisku. V současném vysoce konkurenčním prostředí letecké dopravy na území Evropy je důležité neustále analyzovat příjmy a výdaje letiště. Důležitým faktorem, který ovlivňuje výslednou bilanci, je efektivita jednotlivých procesů. Pro zajištění požadované kvality služeb (a to zejména v oblasti čekacích dob) je důležité zajistit soulad mezi intenzitou vstupních požadavků do systému a poskytovanou intenzitou obsluhy. Mezi nejvýznamnější část odbavovacího procesu, která má vliv na všechny odlétávající cestující a ovlivňuje řadu faktorů a parametrů, patří stanoviště bezpečnostní kontroly cestujících a kabinových zavazadel. Soulad mezi intenzitou vstupních požadavků (příchod cestujících) a intenzitou obsluhy (počtem tratí bezpečnostní kontroly v provozu) může být v rámci těchto stanovišť cíleně řízený s využitím analytických metod a simulačních nástrojů. Zachovat vysokou míru provozní efektivity při současném zachování vysoké úrovně spokojenosti cestujících a dodržováním přísných požadavků na zajištění bezpečnosti je obtížně dosažitelný cíl. Předkládaný projekt v souladu s disertační prací navrhovatele si klade za cíl vytvořit analytické nástroje pro predikci provozního zatížení stanoviště centralizované bezpečnostní kontroly, matematickými modely vytvořit modely zpřesňující dlouhodobé odhady na základě aktuální provozní situace a vytvořit nástroje pro vyhodnocování provozní efektivity.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/095/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Kateřina Martincová; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Roman Vokáč, Ph.D.; prof. Ing. Věra Voštová, CSc.
Anotace:
Tento projekt řeší problematiku velikosti a uspořádání stání letadel z hlediska provozní bezpečnosti na odbavovací ploše v průběhu technického odbavení letadla. V první fázi bude provedena rešerše a analýza rozměrů a podoby stání pro letadla kódových písmen C, E a F na vybraných mezinárodních letištích. Dále budou získaná data porovnána s předpisy daných regionů a budou identifikována provozně-bezpečnostní rizika při odbavení letadel. Na závěr bude pro každé kódové písmeno letadla navrženo vzorové stání, které umožní snížit identifikovaná rizika při zachování rozumných prostorových nároků.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/152/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.; Ing. Veronika Červená; Ing. Oldřich Štumbauer, Ph.D.; Ing. Marek Štumper
Anotace:
Projekt si klade za cíl vytvořit základní model umožňující pokročilé vyhodnocení a analýzu provozní bezpečnosti v čase. Provozní bezpečnost je v oblasti civilního letectví prvkem, který podléhá v současnosti snahám o jeho efektivní kvantifikaci. Vyjádření provozní bezpečnosti v čase představuje signál, který je možné s užitím současných matematických modelů podrobit podobné analýze, jaké se podrobují signály ze senzorických dat (rychloměrů, navigačních systémů apod.). Tento model se však zaměří na tzv. "soft" data (data o událostech, z provozu apod.), které jsou novodobým fenoménem a které tvoří oblast provozní bezpečnost z výrazné části. V letectví jsou to právě poskytovatelé letových navigačních služeb, kteří disponují největším objemem použitelných dat, a kteří také mají nejrozvinutější systém řízení provozní bezpečnosti (SMS). Aplikace takovéhoto modelu se proto u nich se jeví jako nejlépe proveditelná. Model poskytne oddělení řízení provozní bezpečnosti zcela nový typ analýzy fungování organizace v oblasti provozní bezpečnosti, který by měl zjednodušit proces rozhodování a stanovování priorit činností. Vytvořený model bude založen na identifikaci nejvhodnějšího matematického aparátu, který zpětně poslouží na identifikaci možností vyhodnocení úrovně provozní bezpečnosti v čase.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/188/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Vokáč, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Franěk; Ing. Eva Kvasničková; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Matouš Staněk; Ing. Slobodan Stojić, Ph.D.
Anotace:
Proces vytváření simulací je velmi (nejen časově) náročný na kvalitu zpracování vstupních hodnot (charakteristiky systému) a na správné nastavení a identifikace systému. Letiště se při vytváření simulačních modelů zabývají z časových a ekonomických důvodů zpravidla pouze provozními simulacemi. Tyto modely jsou vytvářeny za účelem zjištění kapacitních požadavků a ověřování vhodných scénářů odbavení pro konkrétní terminály. Vědecký potenciál není pak z jejich strany řešen. Navrhovaný projekt nabízí rozšíření možných řešení dané problematiky v oblasti analýzy současného stavu odbavovacích procesů cestujících a definování kritických prvků odbavovacího procesu. Pohled zkoumání se nemusí omezovat výhradně na provozní aspekty. Je tak možné zabývat se modelováním různých variant řešení dané problematiky. Jedná se například o výzkumy závislostí vlivu různých skupin cestujících na efektivitu odbavovacího procesu, vlivu informovanosti cestujících a podobně. Po vytvoření základní simulace je možné navrhovat a ověřovat varianty ovlivňování a řízení toku cestujících odbavovacím procesem za účelem zvyšování efektivnosti při zachování vysokého standardu kvality poskytovaných služeb. Zde se jedná například o modelování využitelnosti teorie virtuálních front, kdy jsou někteří cestující časově preferováni na odbavení před cestujícími z jiných letů v závislosti na době do odletu, dopady zavedení specializovaných odbavovacích stanovišť bezpečnostní kontroly pro skupiny cestujících s vyšší časovou náročností odbavení a podobně. Možnost hodnocení dopadů zavádění nových technologií a postupů (a případně jejich navrhování s ohledem na efektivitu provozu) je v dnešní době velmi aktuální.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/189/OHK2/2T/16