Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Daniel Urban
Anotace:
Bezpilotní letectví se za poslední dekádu rapidně rozvíjí a díky tomu vzniká nová oblast letecké dopravy pro přepravu nákladu či osob. Začlenění tohoto druhu dopravy do městského prostředí přináší několik výzev, zejména pak výzvu z hlediska hlukových emisí. Hluk produkovaný od elektrických pohonných jednotek bezpilotních systémů je zásadním faktorem v sociální přijatelnosti bezpilotních systémů, a taktéž ovlivňuje vnímání dopadů na životní prostředí. Z tohoto pohledu je důležité řešit otázku ohledně vlivu hluku bezpilotních systémů, jelikož v konečném důsledku může hluk ovlivnit celkový potenciál implementace bezpilotních systémů do měst, tedy rozvoj oblasti městské letecké mobility - Urban Air Mobility. Z důvodů neexistence řešení této problematiky je cílem tohoto projektu vytvořit metodiku měření hluku produkovaného od elektrických pohonných jednotek UAS. Metodika stanoví nový pohled na problematiku, jak, jakým způsobem a za jakých podmínek k měření hluku přistupovat.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/071/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Anotace:
V posledním desetiletí došlo k rapidnímu vývoji bezpilotního letectví. Již dávno se nejedná o výsadu amatérských pilotů, kteří je využívají k pořizování fotografií a videí. Velký technologický pokrok umožnil využití bezpilotních systémů v každodenní lidské činnosti, kde jsou využívány především s úmyslem snížení provozních nákladů a snížení bezpečnostního rizika pro zaměstnance. Z těchto důvodů jsou ve světě využívány například pro inspekce infrastruktury, v zemědělství nebo pro doručování zásilek. Pozornost se dlouhodobě upírala především na bezpilotní systémy těžší než vzduch, nicméně kvůli jejich některým nevýhodám, především relativně krátké době letu a vysokému pozemnímu riziku v případě nehody se nyní pozornost výzkumných projektů obrací i směrem k bezpilotním systémům lehčích než vzduch. Jedním z výzkumných směrů z této oblasti jsou řídící systémy, především ty využívající tahu motorů jakožto hlavního způsobu změny směru ve vertikální ose. Cílem tohoto projektu je vyvinutí řídícího systému využívajícího externí balonet, který umožní efektivnější využití elektrické energie z baterií na palubě. Vedlejším cílem projektu je poté ověřit možnosti BVLOS provozu nad hustě osídleným centrem Hlavního města Prahy.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/070/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř; Ing. Michal Černý
Anotace:
S neustálým rozvojem oblasti bezpilotních systémů (UAS - unmanned aircraft systems) stále více vyvstává potřeba jejich provoz systematicky organizovat. Tato organizace však naráží na novost a právě dynamický vývoj, kdy návrhy uspořádání letového provozu bezpilotních systémů UTM (Unmanned Aircraft Systems Traffic Management) se od prvních myšlenek na UTM stávají stále více komplexní, s tím jak rostou počty možných aplikací UAS a složitost jejich provozu. Zatímco se vyvíjí architektura systému UTM a pravidla, kterými se bude řídit provoz UAS tak, aby bylo možné uspokojit budoucí poptávku, vyvstává jedna konkrétní otázka, a to jak vytvořit prostředí UTM, v němž všichni uživatelé vzdušného prostoru budou považovat svůj přístup ke vzdušnému prostoru a souvisejícím službám za spravedlivý. Díky tomu, že UTM umožní řadu operací UAS, od doručování zásilek, přes inspekce až po nouzové mise, přepravu zdravotnického materiálu a převoz osob, je pro vytvoření prostředí UTM, v němž bude zaručen spravedlivý a rovný přístup, třeba přijmout určité kroky. Začlenění těchto typů bezpilotních operací do současného prostředí ATM (Air Traffic Management), při respektování konvenčních metod a postupů používaných při uspořádání letového provozu, bude náročné. Tradiční přístupy, jako je "first come, first served", je třeba dále přehodnotit a prozkoumat různé možnosti, aby bylo možné vyhovět široké škále aplikací od městského vzdušného prostoru až po odlehlé venkovské oblasti. Je zjevně nutné prozkoumat a vyhodnotit důsledky architektury UTM pro spravedlnost, zejména v této relativně rané fázi, kdy ještě neexistují komplexní implementace. Projekt je proto zaměřen na rozvoj koncepce UTM, specificky na návrh nové metodiky, která umožní zavedení spravedlivého přístupu k UTM v celé Evropě při respektování současných osvědčených postupů uspořádání toku a kapacity letového provozu ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management). Dále budou zpřesněny předpoklady účinků spravedlivých nebo nesprav
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/108/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Mgr. Oldřich Hykš; RNDr. Magdalena Hykšová, Ph.D.; Ing. Adam Kleczatský, Ph.D.; PhDr. Sarah Komasová, Ph.D.; Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jana Kuklová, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Tomáš Tlučhoř
Anotace:
Cílem projektu je podpořit implementaci Urban Air Mobility (UAM) v České republice navržením způsobů jejího začlenění do systému dopravní obsluhy hlavního města Prahy, a to za podpory konceptu a myšlenek Chytrých měst (Smart Cities), a se zhodnocením očekávaných dopadů. Dílčími cíli projektu jsou: a) vymezit možnost uplatnění UAM v koncepci Smart Cities; b) identifikovat příležitosti v současném dopravním systému hlavního města Prahy a přijatelné principy provozu UAM v rámci prostředí ČR; c) navrhnout dopravní toky UAM a integrovat je do současného dopravního systému; d) vytvořit případovou studii navrhované integrace a e) provést analýzu dopadů zavedení jednotlivých částí UAM.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Tomáš Tlučhoř; Ing. Adam Tománek
Anotace:
Bezpilotní systémy již nejsou výsadou pouze amatérských pilotů, kteří je využívají k pořizování snímků a videí. V posledních letech začala být technologie bezpilotních systémů vyhledávána také profesionálními uživateli, kteří je využívají například v průmyslu, zemědělství, přepravní činnosti či službách. Snaha o zefektivňování těchto leteckých činností vyvolává zvyšování poptávky po létání v režimu mimo vizuální dohled dálkově řídícího pilota. Tento režim provozu s sebou ovšem přináší jistá rizika, především ve vztahu k okolnímu leteckému provozu. Za účelem koordinace bezpilotního letectví a letadel s pilotem na palubě byl vytvořen evropský koncept U-space. Tento koncept si klade za cíl pomocí vysoké úrovně automatizace, digitalizace a poskytování služeb zefektivňovat a zvyšovat bezpečnost provozu bezpilotních systémů. Pro správné fungování tohoto konceptu je bezpodmínečně nutné, aby všichni účastníci letového provozu v prostoru U-space poskytovali aktuální informace o provozu doplněné o předpokládaný vývoj v kratším časovém horizontu. Vzhledem k tomu, že pro navigaci bezpilotních systémů se využívá převážně GNSS a pro komunikaci na delší vzdálenosti mobilní sítě, je tento projekt zaměřen na vytvoření nových poznatků v oblasti provozu bezpilotních systémů a nutnosti pokrytí signály GNSS a 4G. Cílem projektu proto je určit vliv nedostupnosti navigačních a komunikačních signálů pro provoz bezpilotních systémů v U-space. Zároveň bude stanoveno, zda by bylo možné tyto signály v případě potřeby nahradit jinými technologiemi či procedurami, skrze které by bylo možné zachovat dostatečnou úroveň provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/135/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Milan Lánský, DrSc.; Ing. Vít Volný; Ing. Michal Černý
Anotace:
Využití bezpilotních systémů exponenciálně roste jak v komerční, tak v nekomerční sféře. Letectví díky tomu stojí na prahu velkých změn, které přinášejí nové technologie a nové typy letadel, jakožto jejich nové způsoby využití. V posledních letech se po světě začaly implementovat regulatorní předpisy, které nastavují nová pravidla pro provoz bezpilotních systémů tak, aby bylo možné je začlenit do již existujícího leteckého provozu. Díky tomu dochází k podpoře rozvoje a ověřování využití bezpilotních systémů i pro městskou leteckou dopravu (UAM, Urban Air Mobility). Jak již z názvu plyne, UAM se zaměřuje na provoz bezpilotních systémů v konkrétních městských oblastech. Jedná se tak o nový prvek, kterým dokáže letecká doprava přispět ke zlepšení dopravy ve městech. Předložený projektový koncept se zabývá problematikou UAM, konkrétně pak návrhem metodiky hodnocení vhodnosti UAM v městských oblastech. Podstatou projektu je vytvořit na základě stávajících poznatků metodiku, která dokáže ohodnotit vhodnost začlenění UAM do měst.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/139/OHK2/2T/16