Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Tento projekt si klade za cíl vytvořit a zrealizovat letní týdenní kurz zaměřený na základy programování v Pythonu, který bychom rádi v budoucnu každoročně pořádali pro nastupující první ročníky. Tento kurz je určen pro studenty, kteří právě absolvovali střední školu a chystají se vstoupit na Fakultu dopravní ČVUT. Někteří z nich nemají žádné předchozí znalosti programování a potřebují se naučit logickému myšlení a základům programování. Kurz poskytne studentům plynulý přechod mezi střední školou a technickou univerzitou. Pomůže jim získat základní dovednosti, které budou potřebovat pro své další studium. V dnešní digitální době je programování jednou z klíčových dovedností. Kurz poskytne účastníkům základní znalosti programování, což jim umožní lépe porozumět technologickému světu kolem nich. Python je široce používán v různých oblastech, jako je datová analýza, webový vývoj, automatizace a vědecké výpočty. Programování podporuje analytické a logické myšlení. Účastníci kurzu se naučí, jak strukturovat své myšlenky a řešit problémy systematickým způsobem. Kurz bude sloužit jako základ pro další studium v oblasti informatiky a programování. Účastníci získají pevné základy, na kterých mohou dále stavět.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Tento projekt si klade za cíl vytvořit koncepci, obsah, studijní materiály a výukové programy pro nový předmět Programovací nástroje pro dopravu 3 (PND3). FD nyní připravuje nové akreditace, v rámci kterých se aktualizuje i přístup k výuce informatických předmětů a programování. Předměty jsou koncipovány do větší šíře, klade se důraz jak praktické, tak teoretické znalosti, jde se více do hloubky. V rámci předmětu PND3 budou studenti seznámeni nejenom s programováním v Pythonu, ale i s návaznostmi na neuronové sítě, strojové učení či deep learning. Tento projekt je klíčový pro zajištění moderní a relevantní výuky, která odpovídá současným trendům a požadavkům trhu práce.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda
Anotace:
K614 buduje Laboratoř velkých dat a vybavuje pracoviště výkonným výpočetní uzlem. K uzlu je nutné pořídit velkokapacitní úložiště. Existence výkonného uzlu pomůže zvýšit zájem o doktorské studium a zvýší šance zapojit se do spolupráce se zahraničními partnery; navíc, vybavení bude sloužit pro výpočty i ostatním katedrám fakulty dopravní při řešení jejich projektů.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Na Fakultě dopravní se práci s daty v bakalářském a magisterském studiu věnuje několik předmětů (Databázové systémy, Informační systémy v dopravě, Datamining, Bigdata, Zpracování dat a Práce s daty). Jelikož se nyní navíc chystá nová akreditace, kde je práci s daty a analýze dat také věnován velký prostor, chybí nám na fakultě databázové prostředí pro práci s nerelačními databázemi. Práce s daty se věnuje také studentský projekt Aplikované informační systémy a technologie v dopravě a Využití IT technologií v letecké dopravě, kde studentům také chybí možnost zpracovávat nerelační data. Na fakultě máme k dispozici výukový server s DB systémem Oracle umožnující relační zpracování dat, v rámci projektu bychom rádi vytvořili cluster serverů (distribuované prostředí 4 serverů) umožňující práci s nerelačními databázemi. V rámci tohoto clusteru bychom rádi studentům nabídli možnost práce i s dalšími relačními databázemi (např. PostgreSQL, MySQL, atd).
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.
Anotace:
Znalost programovacího jazyka Python patří v dnešní době mezi stěžejní znalosti každého bakaláře i inženýra. V roce 2022 byla na FD vytvořena intranetová platforma pro podporu online studia základů tohoto programovacího jazyka. Na Fakultě dopravní se nyní připravují nové akreditace, kde je kladen ještě větší důraz na znalost programování. Jelikož v dnešní době do běžného života stále více vstupuje umělá inteligence, tak stejně tak ovlivňuje i oblast programování. Projekt se zaměří na využití knihoven ChatGPT v pythonovských programech v předmětech programování na FD a zároveň na tvorbu programů pomocí ChatGPT.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Marek Kalika, Ph.D.; Ing. Jan Krčál, Ph.D.; Ing. Alena Kubáčová
Anotace:
V tomto dvouletém projektu se zaměřujeme na vývoj inovativního senzoru pro pasivní mobilní crowdsensing, jeho softwarovou konfiguraci a vytváření metodiky pro optimální zpracování a analýzu získaných dat. Hlavním cílem je vytvoření dynamického modelu, který bude sloužit k optimalizaci různých aspektů veřejné hromadné dopravy a jejímu monitoringu. V prvním roce projektu se zaměříme na sestavení a testování senzoru s využitím Raspberry Pi 5 a vývojem přizpůsobeného softwaru pro sběr a filtraci dat. Senzor bude speciálně navržen pro efektivní pasivní zachytávání Probe Requests z Wi-Fi rámců mobilních zařízení cestujících a bude schopen ukládat, filtrovat a odesílat předzpracovaná data na server. Druhý rok projektu je věnován analýze shromážděných dat a vytvoření modelu pro reálné použití v systémech veřejné dopravy. Cílem je efektivně identifikovat cestující, vytvořit jejich cestovní trasy a vytvářet přepravní toky. Během tohoto procesu bude kladen důraz na rozpoznávání typů zařízení podle MAC adres, zahrnutí randomizace MAC adres a použití de-randomizačních algoritmů pro přesnější identifikaci zařízení. Možná spolupráce s Ústavem logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní a Institutem mikroelektronických aplikací přináší projektu dodatečnou hodnotu v podobě expertízy a možnosti implementace výsledků do reálného prostředí. To zajistí, že výzkum nebude pouze teoretický, ale bude mít i praktický dopad. Výsledky projektu budou prezentovány na mezinárodních konferencích a publikovány v prestižních vědeckých časopisech, což umožní šíření poznatků a zvyšuje viditelnost a význam výzkumu. Tato snaha přispěje k posílení postavení Fakulty dopravní jako inovátora v oblasti inteligentních dopravních systémů a smart cities řešení. Projekt přináší přelomový přístup k řešení problémů veřejné dopravy, poskytuje nové možnosti pro optimalizaci a zlepšování služeb a představuje příspěvek k udržitelnému rozvoji měst. Jeho realizace umožní hlubší pochopení dynamiky veřejné dopra
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/105/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Znalost programovacího jazyka Python patří v dnešní době mezi stěžejní znalosti každého inženýra. V roce 2022 byla na FD vytvořena intranetová platforma pro podporu online studia základů tohoto programovacího jazyka. Na Fakultě dopravní od 3. semestru studují studenti v rámci specializací. Každá specializace potřebuje jiné znalosti i v rámci programování. Touto platformou bychom chtěli do budoucna poskytnout konkrétní portfolio znalostí pro každou z nich. V roce 2023 se zaměříme na rozšíření kurzu pythonu o kompetence potřebné v rámci studia specializace ITS (inteligentní doprvní systémy) na FD. Hlavním cílem projektu je rozšíření intranetové platformy, která v současné době obsahuje 3 kurzy, o pokročilé nástroje programování v Pythonu se zaměřením na specializaci ITS.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Anotace:
Na FD byla v rámci kolégia a grémia děkana opakovaně zmíněna potřeba vzniku platformy pro evidenci přístrojů, pomůcek a software, které se využívají v rámci výuky, studentských projektů a tvorby bakalářských, magisterských a doktorandských prací. Z tohoto důvodu jsou mnohdy zbytečně dublovány nákupy některých zařízení, která by se při existenci evidence neuskutečnila. V minulosti existovala v rámci ČVUT databáze DNEP, která ale již není a nebude v provozu. Cílem projektu je vytvoření intranetové platformy pro zadávání, vyhledávání přístrojů, pomůcek a software využívaných ústavy na Fakultě dopravní. Vzhledem k ukončení činnosti databáze DNEP, bude aplikace včetně přihlašování navržena tak, aby aplikace šla v budoucnu rozšířit i na jiné součásti ČVUT. Bude vytvořena a realizována ucelená platforma - webové prostředí na intranetu FD s přístupem pro všechny zaměstnance a studenty fakulty. Aplikace bude umožňovat zaměstnancům a doktorandům vkládat nové záznamy, tzn. evidovat všechny zakoupené přístroje, pomůcky a SW využívané pro potřeby výuky. Všichni uživatelé (včetně studentů) budou mít možnost v databázi vyhledávat dle zadaných kritérií.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Bude vytvořena a realizována ucelená platforma - webové prostředí na intranetu FD s přístupem pro všechny zaměstnace a studenty FD. Stránky budou rozděleny do 3 sekcí podle úrovně znalostí. Pro každou sekci budou vytvořeny komplexní výukové materiály pro 14 výukových týdnů cvičení. Kromě základních materiálů budou webové stránky obsahovat množství řešených příkladů k řešené problemtice, interaktivní odkazy na oficiální dokumentaci Pythonu, dále personalizované prostředí pro každého uživatele s možností ukládání svých řešení a v neposlední řadě i diskusní fórum, kde uživatelé budou moci žádat o radu a sdílet své znalosti.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Martin Heindl; Ing. Mgr. Michal Jeřábek, Ph.D.; Ing. Lucie Krčálová; Ing. Adéla Sodomková
Anotace:
Osoby s omezenou schopností pohybu a orientace jsou nedílnou součástí naší společnosti a jako vyspělá společnost bychom neměli na tuto skupinu lidí zapomínat, i když to mnohdy stojí nemalé finanční vícenáklady. Je naší povinností se snažit o to, abychom těmto osobám vytvořili takové prostředí, ve kterém by se cítili rovnocenně, protože mají stejné požadavky a očekávání jako většinová populace. Tento projekt si klade za cíl umožnit stanovení přestupních dob i pro jiné skupiny osob, než jen pro zdravou populaci. Při definování přestupní doby by se tak mohly zohlednit osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, čímž by došlo ke zkvalitnění jejich cestování veřejnou hromadnou dopravou.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/104/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michaela Formanová; Ing. Mgr. Michal Jeřábek, Ph.D.; Ing. Lucie Krčálová; Ing. Lucie Čiháková
Anotace:
Osoby s omezenou schopností pohybu a orientace tvoří v naší společnosti velmi významnou a neopomenutelnou skupinu. Cestování pro tyto osoby by mělo být bezpečné a především by jim měla být umožněna samostatnost. Pocit samostatnosti je pro tyto osoby důležitý a jsou na to hrdí. Jednotlivé prvky dopravní infrastruktury by měly být pro tuto skupinu osob přizpůsobeny nebo by alespoň o této nepřístupnosti (ať již úplné či částečné) měli být informováni. Tento projekt si klade za cíl navrhnout postupy pro sběr důležitých parametrů prvků dopravní infrastruktury a také navrhnout jejich vyhodnocení tak, aby na jejich základě bylo možné rozhodnout o stupni bezbariérové přístupnosti daného prvku pro konkrétní skupinu osob s hendikepem. Navržené postupy by mohly vést k jednotnému vyhodnocování v rámci celé ČR.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/162/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Anotace:
Odjezd vozidel ze světelně řízené křižovatky je jednou z charakteristik, kterou můžeme popsat chování dopravního proudu. Pro řízení dopravy na takovýchto křižovatkách, případně v celých dopravních sítích, je velmi důležité mít co nejpřesnější matematický aparát, díky kterému můžeme toto chování popsat. Výpočet dopravního řízení závisí na modelu, podle kterého se vozidla rozjíždějí v křižovatce po rozsvícení signálu "volno" nazývá se odjezdový model. Dosavadní modely byly konstruovány výhradně na jednotlivých pozorováních a hledání vhodné umělé funkce, která by tato pozorování respektovala. Takové modely se v praxi ukazují jako velmi nepřesné a jejich použití pro řízení dopravy je velmi problematické, neboť jsou platné jen pro měřené křižovatky v daném čase bez vztahu na další veličiny ovlivňující odjezdy vozidel (např. geometrické upořádání, směr odjezdu, sklon vozovky,...). Cílem projektu je sestavit ucelený matematický aparát pro odjezdy vozidel (odjezdový model) z křižovatky, kter
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2010
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/103/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Jan Krčál, Ph.D.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 660/2007