Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
El Hamdani, S.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; Ing. Přemysl Toman; Ing. Josef Svoboda; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2023, Sensors, 23 (12), p. 1-16), ISSN 1424-8220
Anotace:
The present paper focuses on vehicle simulator fidelity, particularly the effect of motion cues intensity on driver performance. The 6-DOF motion platform was used in the experiment; however, we mainly focused on one characteristic of driving behavior. The braking performance of 24 participants in a car simulator was recorded and analyzed. The experiment scenario was composed of acceleration to 120 km/h followed by smooth deceleration to a stop line with prior warning signs at distances of 240, 160, and 80 m to the finish line. To assess the effect of the motion cues, each driver performed the run three times with different motion platform settings-no motion, moderate motion, and maximal possible response and range. The results from the driving simulator were compared with data acquired in an equivalent driving scenario performed in real conditions on a polygon track and taken as reference data. The driving simulator and real car accelerations were recorded using the Xsens MTi-G sensor. The outcomes confirmed the hypothesis that driving with a higher level of motion cues in the driving simulator brought more natural braking behavior of the experimental drivers, better correlated with the real car driving test data, although exceptions were found.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
El Hamdani, S.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2021, 2021 3rd IEEE Middle East and North Africa COMMunications Conference (MENACOMM), Piscataway, NJ, IEEE), p. 147-151), ISBN 978-1-6654-3443-0
Anotace:
Autonomous Traffic Management (ATM) systems empowered with Machine Learning (ML) technics are a promising solution for eliminating traffic light and decreasing traffic congestion in the future. However, few efforts have focused on integrating pedestrians in ATM, namely the static programming-based cooperative protocol called Autonomous Pedestrian Crossing (APC). In this paper, we model a Markov Decision Process (MDP) to enable a Deep Reinforcement Learning (DRL)-based version of APC protocol that is able to dynamically achieve the same objectives (i.e. decreasing traffic delay at the crossing area). Using concrete state space, action set and reward functions, our model forces the Autonomous Vehicle (AV) to "think"and behave according to APC architecture. Compared to the traditional programming APC system, our approach permits the AV to learn from its previous experiences in non-signalized crossing and optimize the distance and the velocity parameters accordingly.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Zeman, J.; Abraham, D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.; Ing. Jolana Heřmanová; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Malínský, V.; Dáňa, R.; Jan Válek, DiS.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
In the scope of the Motostudent competition there was created complex project of the whole motorcycle in the category of Electro bikes. Report contains conceptual design, detailed design, prototyping and development.
Typ:
Technická zpráva cizojazyčně

Autoři:
Ing. Přemysl Toman; Ing. Jan Novotný; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Michal Malý; Jan Válek, DiS.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. et Ing. Naďa Tylová
Publikováno:
2020
Anotace:
Hlavním cílem studie bylo vytvoření systému měření HMI různých vozidel za použití objektivní a subjektivních metrik a analyzačních nástrojů, který je kompatibilní se systémy měření ve Škoda Auto. Stávající metodika byla obohacena o metody vyhodnocování pohledu a vizuální zátěže uživatele (eye tracking). Funkce systému byly ověřeny na reálném experimentu se zaměřením na řidičovu distrakci. Z výsledku vyplynou doporučení pro budoucí podobu uživatelských rozhraní HMI.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Paprčka, O.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Využití sofistikovaných modelů jednotlivých agregátů vozidla (HIL) a jejich zapojení do simulace při provádění experimentů (HMI).
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Sovreski, Z.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Dzidrov, M.; Hristovska, E.
Publikováno:
2019, 54th INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE ON INFORMATION, COMMUNICATION AND ENERGY SYSTEMS AND TECHNOLOGIES, Sofia, Technical University of Sofia), p. 321-324), ISSN 2603-3267
Anotace:
The paper provides overview of challenges of drivercar interaction in modern electric vehicles. Different aspects of human-machine interaction are reviewed. Analysis of method of driver-vehicle interaction through in-vehicle display and its influence on using eco driving modes is provided on the example of experimental studies in the field.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2017, Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter 2016 Annual Conference. ISSN 2333-4959 (online), Groningen, The Human Factors and Ergonomics Society, Europe Chapter), ISSN 2333-4959
Anotace:
The article provides a study of driver fatigue experimental research on interactive driver simulator. Visually available face features, movements of eyes and facial expression are followed with the help of distant eye tracker. The driver behaviour of sleep deprived participants is observed and compared to that of the rested drivers. This research targets sparing the key features of driver behaviour for further implementation in detection methods of driver fatigue in the human-machine interface of modern and future cars.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2016, International Journal of Mechanical Engineering, 1, p. 18-22), ISSN 2367-8968
Anotace:
The paper deals with problems of aggressive behavior of cars and motorcycles drivers. It describes an evaluation of such behavior from recordings obtained with use of so-called floating cars. It offers basic statistical analyzes based on almost 300 recordings from 11 thousand kilometers driven on various types of Czech roads. The paper presents some of the most interesting (and from a point of safety the most important) results.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Jiří First; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.
Publikováno:
2016
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.
Publikováno:
2016, Zborník zo 7. medzinárodnej vedeckej konferencie CMDTUR 2016, Žilina, Žilinská univerzita v Žilině Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov), p. 293-301), ISBN 978-80-554-1265-8
Anotace:
Příspěvek se zabývá popisem různých typů interaktivních simulátorů vozidel a možnostmi jejich využití v oblasti zkoumání HMI vozidel a sledování chování řidičů v různých běžných io zátěžových stavech. V příspěvku jsou dále popsány některé praktické příklady využití vozidlových simulátorů na Ústavu dopravních prostředků FD ČVUT v Praze.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2016, international journal of systems applications, engineering & development, 2016 (10), p. 205-210), ISSN 2074-1308
Anotace:
Individual human behavior makes a significant impact to the road and traffic safety. The necessity of minimizing the human factor influence is rather obvious. A detailed study of different aspects of human-machine interaction shall make it possible to determine reasons of faulty human behavior and develop methods for its prevention. Complex approach for problem solution is suggested. A truck simulator laboratory described in this article shall suggest wide range of possibilities for the relevant research. Observation of various aspects of faulty driver behavior using different methods, namely combination of brain activity observations (EEG) together with data obtained from readings of other tools such as ocular movements, heartbeat, mimics, muscular activity, gestures, driving behavior and vehicle behavior is to be run for data collection and its further analysis. A set of pilot experiments has been relevant research of both electroencephalographic (EEG) and near infra-red (NIRS) signals analysis of drivers, exposed to influence of various kinds of attention load on adaptive driving simulator is presented. The results are expected to be a basis for recommendation for further deeper and wide scale analyses of various load influences on driver brain.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Jan Válek, DiS.
Publikováno:
2016
Anotace:
Výzkumná zpráva obsahuje výsledky dotazníkového šetření, klinické studie a jejich následnou analýzu. Výsledky podléhají obchodnímu tajemství.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.
Publikováno:
2016
Anotace:
Jedná se o závěrečnou zprávu obsahující sumarizaci výsledků řešeného projektu TA0403175 - "Působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy". Dále se zpráva podrobněji zabývá výsledky v rok 2016, kterými byly G - Malý simulátor pro potřeby ověření vizuálních schopností řidičů, Z - Poloprovoz malého simulátoru a R – Simulátorové scénáře.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Publikováno:
2016, Advances in Transportation Studies, 2016 (1), p. 37-50), ISSN 1824-5463
Anotace:
The paper analyzes available approaches for assessment of in-vehicle navigation systems with visual display. A system with an alternative representation of traffic signs on in-vehicle display aimed to help driver better orient at road sections loaded with information has been assessed during experiment on real car cockpit driver simulator.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Jan Válek, DiS.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Publikováno:
2016
Anotace:
Výzkumná zpráva obsahuje popis vývoje virtuálního jízdního okruhu pro simulátor Porsche. Zpráva podláhá obchodnímu tajemství.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Barnet, Z.
Publikováno:
2015, RECENT ADVANCES on SYSTEMS, SIGNALS, CONTROL, COMMUNICATIONS and COMPUTERS, Budapest, WSEAS), p. 149-154), ISBN 978-1-61804-355-9, ISSN 1790-5117
Anotace:
This paper deals with problems of driver aggressive behavior influenced often by various stress factors and discusses the possibilities of its prevention and compensation. The knowledge used to discuss and assess such incidents is based on evaluation of several tens of thousands of kilometers recorded by a GPS FHD cameras placed in floating cars. These cars have been continually driving on roads of Czech Republic since 2007 and their records are still being analyzed and scanned for various symptoms of aggressive driving behavior.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Nádeník, D.; Jan Válek, DiS.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Kadlecová, J.
Publikováno:
2015, Recent Research in Mechanical and Transportation Systems, Salerno, WSEAS), p. 27-31), ISBN 978-1-61804-316-0, ISSN 2227-4588
Anotace:
Study on driver's attention split by roadside billboards and advertisement and their result on driving performance; simulator study on different billboard effect on the attention.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; Kadlecová, J.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Publikováno:
2015, ISBN 978-80-01-05872-5
Anotace:
The driver behavior is a complex problem of the road traffic safety. It is influenced by numerous factors. Drowsiness, fatigue, health issues, influence of alcohol, irritated or aggressive behavior , arrogance etc. - all contribute to dangerous behavior of drivers on the roads and lead to traffic excesses. Driver faults happen all the time, so their prevention and mitigation of unwanted consequences is a necessary step in improving road traffic safety. The book covers analysis of different aspects of dangerous driving behavior, from drivers' faults due to lack of experience, the influence of drugs (in a general sense), driver's age etc., up to intentional offensive and aggressive driving.
Typ:
Vědecká kniha cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2015, Prostředky virtuální reality pro oblast návrhu a vizualizace v dopravě a průmyslu (Virtuelle Realität Werkzeuge in Design und Visualisierung für Verkehr und Industrie), Praha, Dopravní fakulta ČVUT v Praze, Ústav dopravních prostředků), ISBN 978-80-01-05871-8
Anotace:
Článek se zabývá počítačovou grafikou a virtuální realitou. V článku jsou tyto pojmy vysvětleny v historickém kontextu a jsou vysvětleny možnosti využití především v aplikacích dopravy.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2015, Prostředky virtuální reality pro oblast návrhu a vizualizace v dopravě a průmyslu (Virtuelle Realität Werkzeuge in Design und Visualisierung für Verkehr und Industrie), Praha, Dopravní fakulta ČVUT v Praze, Ústav dopravních prostředků), ISBN 978-80-01-05871-8
Anotace:
Článek se zabývá problematikou interakce člověk - stroj (HMI) se zaměřením na problematikou interakce řidič - vozidlo, jakožto podoboru této vědní disciplíny. Další část článku se zabývá interaktivními vozidlovými simulátory, které představují velice efektivní nástroj pro výzkumy, při kterých je řidič zkoumán v různých standardní i zátěžových situacích, a to v podmínkách naprosto bezpečných pro něj i pro okolí.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Novák, M.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.
Publikováno:
2015, Recent Research in Mechanical and Transportation Systems, Salerno, WSEAS), p. 78-82), ISBN 978-1-61804-316-0, ISSN 2227-4588
Anotace:
Analyzing the reliability and safety of transportation, one can find that the activity of human being is the weakest point. Technical reliability of almost all transportation tools has improved quite a lot in recent years, however the human subject interacting with them has not changed too much, as concerns his/her reliability and safety of the respective necessary interaction. All driver faults, without respect to their seriousness project themselves on driver brain signals, before all on those, which are of electromagnetic nature. For minimizing the danger of such human caused accidental events appearance, a deeper analysis of those signals is to be considered as very important tool. In this contribution a set of pilot experimental results reached at simultaneous analysis of both electroencephalographic (EEG) and near infra-red (NIRS) signals analysis of drivers, exposed to influence of various kinds of attention load on adaptive driving simulator is presented. These results are expected to be a basis for recommendation for further deeper and wide scale analyses of various load influences on driver brain.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.
Publikováno:
2015
Anotace:
Hlavním tématem prací v období 2015 bylo dle původního plánu "Stanovení typů vizuálních polí a jejich rozložení a vytvoření metodik". V tomto období proběhla řada měření na vozidlovém simulátoru. Ze sebraných dat byly určeny typy a rozložení vizuálních polí řidiče, a na tomto základě byly vytvořeny příslušné metodiky. Tyto metodiky byly dále ověřeny na interaktivních vozidlových simulátorech, jimiž pracoviště disponuje.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2015, 2015 Road Safety & Simulation International Conference PROCEEDINGS, Orlando, FL, University of Central Florida), p. 593-605), ISBN 978-1-4951-7445-2
Anotace:
This paper provides the assessment of in-vehicle information system of virtual traffic lights. The measurements on steady simulator, based on a cockpit of personal car, were obtained for two groups of drivers (either with or without assistance device provided). During the experiment on a simulator the driver behavior was investigated with a help of head mounted eye-tracking device (focus and eye behavior was analyzed) and video camera. The driver performance was analyzed from simulator outputs (based on analyses of actual speed, lane keeping and lane position, brake pedal depression and derived reaction times) and appropriate reactions to scenario events and situations (following directions given by traffic signs). Technical data of drivers’ performance - following traffic sign instructions, the reasons in case of not following those in real road situations as well as driver acceptance of the system collected during surveys are analyzed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; Matlafus, A.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Kadlecová, J.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2014, Latest Trends in Energy, Enviromental and Development, Salerno, WSEAS), p. 127-131), ISBN 978-960-474-375-9, ISSN 2227-4359
Anotace:
This article deals with the vehicle warning system which task is to warn driver of a possible collision. with a train. The system architecture consisting of vehicle on board unit, train unit, server and communication interfaces is described subsequently. Whereas knowing the location of not only the vehicle and also of the train is crucial for the system functionality, the models of theoretical location of vehicle and train are implemented to this system. The paper provides design of the whole system and its particular realizations as well as its testing runs.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Čechová, A.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Kadlecová, J.; Jan Válek, DiS.
Publikováno:
2014
Anotace:
Zpráva řeší výzkum v oblasti bezpečnosti silničního provozu. V první části je rozebrán současný stav řešené problematiky a popsány aktuální domácí a evropské dokumenty, které se problematikou bezpečnosti silničního provozu zabývají. Další část zprávy obsahuje vize budoucího stavu v roce 2030 a nástin obsahu a zaměření hlavních výzkumných témat.
Typ:
Výzkumná zpráva cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Jayakumar, A.
Publikováno:
2014, ISBN 978-80-01-05663-9
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Kadlecová, J.; Čechová, A.; Suchánek, J.; Florián, J.
Publikováno:
2014, Latest Trends in Energy, Enviromental and Development, Salerno, WSEAS), p. 148-153), ISBN 978-960-474-375-9, ISSN 2227-4359
Anotace:
In 2013 a series of experiments was performed using the vehicle simulators available in the DSRG laboratory (Driving Simulation Research Group at Department of vehicles, Faculty of transportation sciences, CTU in Prague) to reveal the aggressive behavior stimuli at driving motorized vehicle principles Scenes in scenarios were designed to continuously initiate a situation to provoke aggressive, inadequate or offensive behavior of drivers, the scenes from real scenery were used as well. The verification was performed on a group of drivers tending to behave aggressively.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Konopáč, T.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Jayakumar, A.
Publikováno:
2014, ISBN 978-80-01-05662-2
Anotace:
The book deals with possibilities how to reduce risk of a road and rail vehicle collision on level crossings. There are several reasons making the solution of this matter urgent nowadays. One of the reasons is the increase in traffic intensity and rising cruising speed of cars. As well the rising railway traffic, mainly caused by regional and local lines in the urban areas, calls for higher cruising speeds of trains. Such elements can increase the coincidence of factors leading, under unfavorable circumstances, to fatal effects mostly for road users. The book presents historical view on R-R level crossing safeguard and its development mainly within the Central Europe area, worldwide activities which should lead to safer situation at level crossings, recommendations for safer design and risk analysis and finally the lessons learn from the real pilot project realized in the scope of national grant which members the book authors were.
Typ:
Vědecká kniha cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Kadlecová, J.; Jan Válek, DiS.
Publikováno:
2014
Anotace:
Zpráva je zaměřena na problematiku bezpečnostního výzkumu v oblasti silničního provozu a jeho implementační fázi. V první části zprávy jsou popsány dlouhodobé cíle dle návrhu strategické výzkumné agendy, dokumentů evropských technologických platforem a dokumentů EU. Dále je popsán současný stav ve vědě a výzkumu a rozebrány návrhy na změnu prostředí a podmínek pro podporu výzkumu, vývoje a inovací na národní a případně i na evropské úrovni. V poslední části této zprávy jsou uvedeny návrhy výzkumných projektů se zaměřením na bezpečnost silničního provozu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.
Publikováno:
2014
Anotace:
První období činnosti projektu je zaměřeno na analýzu a třídění dostupných dat z předchozích projektů a jejich úpravu do formy, použitelné pro tvorbu scénářů. Přestože data byla již dříve zpracována, jedná se obvykle o záznamy z plovoucích vozidel a další obrazový materiál, který si vyžaduje převod do vhodné formy, kterou bude možno klasifikovat pro účely zobecnění různých typů reakcí na podněty. Zpracovaná data jsou vhodným základem pro sestavení experimentů na vozidlovém simulátoru v laboratoři Dopravní fakulty ČVUT v Praze. Dokument mj. sumarizuje výsledky rešeršních studií zpracovaných v rámci první fáze projektu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.
Publikováno:
2013, Dopravní nehodovost a rizikové chování řidičů motorových vozidel, Praha, Vyšší policejní škola MV v Praze), p. 49-59), ISBN 978-80-260-5466-5
Anotace:
Článek se zabývá problematikou agresivních projevů řidičů motorových vozidel, zejména z hlediska rozboru takových projevů, jejich klasifikace, základního statistického rozboru a pravděpodobnosti jejich výskytu. Za použití tzv. plovoucích vozidel byla vytvořena datová báze o téměř 300 videozáznamech. To představuje více než 11 tisíc projetých kilometrů na různých silničních komunikacích v ČR (tato báze se i nadále rozšiřuje). Článek obsahuje ukázky nejzajímavějších výsledků analýz provedených na těchto datech.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Kadlecová, J.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří First; Jan Válek, DiS.; Čechová, A.; Lapáčková, M.; Šumelda, A.; Řada, J.; Šlapák, M.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Publikováno:
2013
Anotace:
Tato zpráva monitoruje stav a možný vývoj alternativních pohonů,energetických zdrojů, paliv a dopravních prostředků v oblasti silniční dopravy. Její detailní obsah podléhá utajení vyžadované zadavatelem.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2013
Anotace:
Dílčí analýzy pro podporu kategorizace zákazníků - detaily zprávy podléhají utajení zadavatelem.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Čechová, A.
Publikováno:
2013
Anotace:
Tato zpráva popisuje možnosti měření různých parametrů elektrických vozidel. Dále jsou ve zprávě uvedeny analýzy dat získaných v rámci měření na elektromobilech provedených Fakultou dopravní, ČVUT.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Došek, J.; Janda, M.; Kadlecová, J.; Novák, M.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Thöndel, E.
Publikováno:
2013, ISBN 978-80-01-05421-5
Anotace:
This book covers a comprehensive summary of the simulation technology and tools especially those used for training of professional truck drivers. The problems of development of simulation systems, their components and measuring devices are described within several chapters as well as problems and methodic of professional drivers training, its evaluation and research activities in this area. The text is accompanied with theory on topic of system reliability applied on driver-vehicle interaction.
Typ:
Vědecká kniha cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Čechová, A.; Jan Válek, DiS.
Publikováno:
2013
Anotace:
This report describes a set of experiments performed on driving simulator and summarizes results. All details are confidential and covered by NDA.
Typ:
Výzkumná zpráva

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2013, Road Safety and Simulation International Conference, Roma, Roma Tre University)
Anotace:
Experiments performed in an HMI laboratory of Faculty of Transportation Sciences are nowadays mostly performed with use of advanced driving simulators because of their safety and ability to perform repeatable experiments under more less same conditions for all the drivers with in the experiment. The simulator systems supply the tested driver with maximum of available cues to offer maximally real perception of driving. Before others these are visuals ones –all around projection, which allows to perform experiments investigation in driver’s gaze and visual attention on specific tasks. Methodology of evaluation of the experiments (so called HMI focused) performed with use of our driving simulators is mostly based on objectively evaluable measures (i.e. outputs from the driving, reaction times on various stimuli or in certain cases psychophysiological measures like EEG, ECG, sweating etc.) Driver’s eye gaze analysis – eye-tracking - can be used to help to better understand and evaluate the driver's attention distraction from primary driving tasks. As further seen its use can quite successfully increase the effectiveness of evaluation of such a type of experiments and make the results more reliable. A main objective of this study was to examine possibilities of usage of head mounted eye-tracking system for experiments focused on secondary driving tasks assessment (distraction while driving with IVIS, ADAS, navigation systems, infotainment systems etc.) and to determine benefits of incorporating this device for more accurate analyses results. On the other hand there are certain drawbacks and limitations of utilization of different eye-tracking devices, which are also discussed in this paper.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Petr Bureš, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2013
Anotace:
Detailní vypracování tří návrhů projektů (k podání) uvedených ve studii proveditelnosti projektu TP silniční doprava a to DATEX II – zavedení evropského standardu poskytování dopravních informací do praxe v ČR, Analýza agresivního chování řidičů silniční vozidel, Působení rušivých vizuálních vlivů na bezpečnost jízdy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Sýkora, O.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2012, Advances in Sensors, Signals, Visualization, Imaging and Simulation, Athens, WSEAS Press), p. 259-263), ISBN 978-1-61804-119-7, ISSN 1790-5117
Anotace:
In the Laboratory of Systems Reliability at the Faculty of Transportation of the Czech Technical University in Prague and Department of Informatics of the Academy of Sciences of the Czech Republic, there has been ten years long experimental activity in the research of human operator and controlled device interaction reliability. Recently, mainly the experiments aimed at the fatigue and changes in driver's concentration are performed. The driver is examined in various regular and stressful situations as are the disturbance or overload caused by secondary tasks (using phones, the control of auxiliary devices during driving that deviate the concentration away from driving and others). The article is aimed at the description of the various ways of fatigue aspects research using objective methods. The main objective is focused on the interactive driving simulators that act as the key tool to perform safe repeatable experiments with tired drivers. At the end, there is the discussion of possible use of the individual approaches
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Čechová, A.
Publikováno:
2012
Anotace:
This report describes measurement procedure and summarizes results of the experimental work. Details of the study are covered by NDA.
Typ:
Výzkumná zpráva

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2012, Parlamentní magazín, 2012 (1), p. 27-29), ISSN 1804-9729
Anotace:
Článek se zabývá otázkou spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem.
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2012, Advances in Sensors, Signals, Visualization, Imaging and Simulation, Athens, WSEAS Press), p. 269-273), ISBN 978-1-61804-119-7, ISSN 1790-5117
Anotace:
The Driving Simulation Research Group (DSRG) deals with investigation in driver's behavior under normal and marginal conditions, and the influence of in-car devices on driving safety and comfort. The paper describes an investigation in possibilities of measurements of Driver-Car Interaction in real cars in real traffic - our approach for future development of so called "instrumented vehicle". The experiments described here were focused to obtain data for development of driving simulators. Their aim was to collect and analyze data from different testing scenarios which would be used for development and tuning of physical model and motion cuing modules of driving simulators, especially the light driving simulator for basic and advanced training of novice drivers of passenger cars, which is nowadays being developed in our laboratory.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Publikováno:
2012
Anotace:
Vytvoření metodiky pro vyhodnocování dat z jízdního simulátoru při měření poklesu pozornosti řidiče vlivem ovládání zařízení v kokpitu vozidla. Detaily studie jsou kryty smlouvou o utajení se zadavatelem.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Opava, J.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Kadlecová, J.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.; Kučera, T.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Lapáčková, M.; Čechová, A.; Visch, M.; Dirks, J.
Publikováno:
2012
Anotace:
Zpráva se zabývá současným a budoucím vývojem elektromobility na území EU. Dokument obsahuje popis situace u vybraných evropských zemí a Ruska, u kterých byl předpoklad výrazného rozvoje v oblasti elektromobility.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; Ing. Jindřich Sadil, Ph.D.; Lapáčková, M.; Lukš, R.
Publikováno:
2012
Anotace:
Výzkumná zpráva popisuje měření provedená Fakultou dopravní, ČVUT na elektromobilech a analyzuje získaná data. Dále jsou zde uvedeny data z dotazníků týkajících se užívání elektromobilů.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Sýkora, O.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2011, Proceedings of 2nd Conference on Circuits, Systems, Control, Signals, Athens, World Scientific and Engineering Academy and Society), p. 179-183), ISBN 978-1-61804-035-0
Anotace:
Abstract- Behavior of road users on railway crossings has still not been investigated enough. This paper presents the recent results of a study focused on road users' behavior at level crossings. The study was performed on our driving simulators, equipped with a full car mockup and 360° horizontal field of view. On the virtual track, six different level crossing warnings and traffic signs were tested. This includes an alternative signalization with common road traffic semaphore lights. The paper describes the whole procedure of experiment and measured data. Finally, the paper presents the results of data analyses and discussion based on eye-tracking measurements.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2011, Recent Researches in Applied Informatics, Athens, WSEAS Press), p. 285-289), ISBN 978-1-61804-034-3
Anotace:
Software equipment of interactive vehicle simulators consists of two main parts; a generator of virtual reality (generating 3D graphics and surrounding sound) and a mathematical model of vehicle dynamics. The basic elements of mathematical dynamics model of the vehicle consists first of a physics of an engine and a set of parameterization files that define the current values of the parameters of the vehicle, second of the world which with each particular vehicle can interact. The paper describes the development, implementation and testing of such a mathematical software model, which was subsequently used in the latest driving simulator in the laboratories at the Faculty of Transportation Sciences of the Czech Technical University in Prague.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2011, Proceedings of 2nd Conference on Circuits, Systems, Control, Signals, Athens, World Scientific and Engineering Academy and Society), p. 170-174), ISBN 978-1-61804-035-0
Anotace:
The paper presents a summary of the requirements on the system of active feedback on the steering wheel of the driving simulator in combination with feedback on the brake pedal. Those results were derived from the experience based on hundreds of experiments performed on faculty driving simulators. A functional design of an electronically controlled servo system which is used for experimental simulators is presented. The functions of the feedback described in the paper are derived from the measurements of "Car-Driver Interaction" in a real car on real roads. The procedure and some interesting results of data analysis from those experiments are presented in the paper, too. To be able to develop control algorithms for these feedback simulator subsystems, their functions had to be primarily simulated. The paper depicts, among others, the interconnection of the feedback system with the physical model of the car simulator.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2011, Advances in Transportation Studies (24), p. 23-32), ISSN 1824-5463
Anotace:
The paper presents results from measurements focused on use of IVIS (especially in-car navigation systems) by elderly drivers. The whole set of analysis presented in the paper covers the outputs from the series of eight experiment sets each performed on 25 tested drivers (elderly drivers and a control group). Besides subjective measures, mainly objective ones were analyzed - reaction times - and were considered. In this paper the results of analysis of outputs from the set of the simulator experiments described above are shown. From the results it is possible to derive parameters of such devices which should fit the elderly driver population best in means of safe manipulation during driving.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném databází Scopus

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.
Publikováno:
2011, Reliability of Driver Car Interaction, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 97-109), ISBN 978-80-87136-12-6
Anotace:
For many years the car constructors and manufacturers try to furnish cars by systems which allow warning the driver against his/her eventual lost to drive reliably and safely. These systems are focused on monitoring the driver's level of attention (for example, they should warn against the coming of the so-called micro-sleep). These considerably short deep decreases of vehicle driver vigilance causes of course a lot of road accidents and are worth to be diminished. The article deals with the results of years of research in this area.
Typ:
Kapitola v jiné knize cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Sýkora, O.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2010, ISBN 978-80-87136-10-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Jiřina, M.
Publikováno:
2010, Neural Network World, 20 (6), p. 773-791), ISSN 1210-0552
Anotace:
The paper summarizes the first results of an identification of sleepy state of drivers using a complex set of outputs from simulated driving. The driving information such as deviation from the centerline of road and the steering wheel position as well as two-point EEG was used. The process consists of preprocessing of data, in fact a transformation into form proper for classification, and a classification into one of two classes i.e. wakefulness and drowsiness. There were two groups of drivers submitted to tests, the wakeful ones, and the drivers after serious sleep deprivation. We found that it is possible to distinguish these groups using an appropriate classifier with some rather substantial error, which possibly can be tackled by the use of apt methodology.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2010, Driver - Car Interaction & Interface 2010 - The Book of Proceedings, Praha, Ústav Informatiky AV ČR, v.v.i.), ISBN 978-80-87136-10-2
Anotace:
Software equipment of interactive vehicle simulators consists of two main parts; a generator of virtual reality (generating 3D graphics and surround sound) and a mathematical model of vehicle dynamics. The basic elements of mathematical dynamics model of the vehicle consists first of a physics engine and a set of parameterization files that define the current values of the parameters of the vehicle, second of the world which with each particular vehicle can interact. The paper describes development, implementation and testing of such a mathematical software model, which was subsequently used in the latest driving simulator system (Octavia II 3D) in the laboratories at the Faculty of Transportation Sciences of Czech Technical University in Prague.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ambrožová, Z.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Sýkora, O.; Piekník, R.; Pěkný, J.
Publikováno:
2010, Bezpečná dopravní infrastruktura, Praha, CityPlan s.r.o.), p. 1-7)
Anotace:
V tomto článku je diskutována problematika agresivních projevů řidičů motorových vozidel, zejména z hlediska rozboru takových projevů na silničních komunikacích ČR, pravděpodobnosti jejich výskytu, jejich klasifikace, základního statistického rozboru a výběru typických význačných případů. Byla vytvořena datová báze cca 270 videozáznamů, pořízených kamerami umístěnými na tzv. plovoucích vozidlech při snímání situací za projíždění cca 10700 km různých silničních komunikací ČR a byly vybrány příklady dopravních situací, při nichž se některý z účastníků silničního provozu choval způsobem, který je možno klasifikovat jako agresivní. Článek obsahuje ukázky nejzajímavějších výsledků analýz provedených na těchto datech.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ambrožová, Z.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Sýkora, O.; Piekník, R.; Pěkný, J.
Publikováno:
2010, Bezpečná dopravní infrastruktura, Praha, CityPlan s.r.o.), p. 1-7)
Anotace:
V tomto článku je diskutována problematika agresivních projevů řidičů motorových vozidel, zejména z hlediska rozboru takových projevů na silničních komunikacích ČR, pravděpodobnosti jejich výskytu, jejich klasifikace, základního statistického rozboru a výběru typických význačných případů. Byla vytvořena datová báze cca 270 videozáznamů, pořízených kamerami umístěnými na tzv. plovoucích vozidlech při snímání situací za projíždění cca 10700 km různých silničních komunikací ČR a byly vybrány příklady dopravních situací, při nichž se některý z účastníků silničního provozu choval způsobem, který je možno klasifikovat jako agresivní. Článek obsahuje ukázky nejzajímavějších výsledků analýz provedených na těchto datech.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Sýkora, O.
Publikováno:
2010, Sborník konference BRNOSAFETY 2010, Brno, BVV), p. 10-17), ISBN 978-80-7293-270-2
Anotace:
V laboratořích FD ČVUT je řidič zkoumán v různých standardních i zátěţových situacích, jako je únava, rušení či nadměrná zátěţ způsobená pouţíváním různých zařízení během jízdy, které odvádí řidičovu pozornost. Článek souhrnně popisuje způsob vyšetřování aspektů únavy za pomoci objektivních metod. Zvláštní pozornost je věnována interaktivním vozidlovým simulátorům, které slouţí jako základní nástroj pro bezpečné opakovatelné experimenty s unavenými řidiči. Závěrem je provedena diskuze nad moţnostmi vyuţití jednotlivých přístupů.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Sýkora, O.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2010, Driver - Car Interaction & Interface 2010 - The Book of Proceedings, Praha, Ústav Informatiky AV ČR, v.v.i.), p. 1-6), ISBN 978-80-87136-10-2
Anotace:
Driving is a complex process in which the driver performs a number of different tasks (eg: car driving - correct the direction and position of the vehicle in the lane, navigating, the car device controlling, recognizing of surround etc.). Majority of these tasks reduce the driver's attention level moreover combined with other factors as e.g. fatigue, long time shifts etc. can lead to driver's failures. This article deals with possibilities of improvement of commonly used experiment methodologies with use of eyetracker (E.T.) device which can quite accurately define point of driver's sight and his visual field. This contribution is supported by GA102/07/1191.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Matoušek, V.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; Piekník, R.; Přenosil, V.; Svoboda, P.; Sýkora, O.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Publikováno:
2010, ISBN 978-88-548-3550-4
Anotace:
This book involves description and discussion of knowledge and results reached in 2008 and 2009 by members of considerably large consortium of people in the Czech Republic, taking part on solution of problems concerning the methods and tools for limitation of the probability and frequency of accidents of vehicles moving on road.
Typ:
Jiná kniha

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2010, Sborník přednášek z konference 30. září 2010, Zámecká sýpka, Děčín, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 1-6)
Anotace:
V tomto příspěvku jsou diskutovány hlavní možnosti, jak dosáhnout významného snížení počtu a závažnosti nehod v silniční dopravě. Výběr z doporučených způsobů pro dosažení tohoto cíle je proveden s ohledem na situaci na českých silnicích.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Sýkora, O.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Ing. Ivan Poláček
Publikováno:
2009
Anotace:
V této výzkumné zprávě je diskutována problematika agresivních projevů řidičů motorových vozidel, zejména z hlediska: rozboru takových projevů na silničních komunikacích ČR, pravděpodobnosti jejich výskytu, jejich klasifikace, základního statistického rozboru a výběru typických (význačných) případů. Její součástí je datová báze cca 270 videozáznamů, pořízených kamerami umístěnými na tzv. plovoucích vozidlech při snímání situací za projíždění cca 10900 km různých silničních komunikací ČR, a soubor 24 videozáznamů příkladů dopravních situací, při nichž se některý z účastníků silničního provozu choval způsobem, který je možno klasifikovat jako agresivní.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2009, Driver-Car Interaction & Interface - Book of Proceedings 2009, Praha, Ústav Informatiky AV ČR, v.v.i.), p. 77-81), ISBN 978-80-87136-05-8
Anotace:
The main aim of the whole project which this paper summarizes is to a find suitable way of processing and analyzing data obtained from vehicle simulators, focused mainly on the safety aspects of driving according to driver's age. In this paper there are shown results of analysis of technical outputs from the set of simulator experiments and results of subjective measures. For this research task there were performed several experiments with different setups of IVIS (mostly navigation systems) in the cockpit of driving simulator. From the results it is possible to derive parameters of such devices which should fit the elderly driver population best in means of safe manipulation during driving.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Publikováno:
2009, Neural Network World, 19 (1), p. 109-118), ISSN 1210-0552
Anotace:
The paper technically describes the principles of incorporation of the biofeedback system into the system of a driving simulator. After a brief introduction of the basic features of EEG biofeedback, the most important scenarios where such simulator enhancement can be successfully used are described. The system is introduced with the use of an analysis of the major technical and construction aspects, such as the software design, hardware realization and its incorporation into the driving simulator system. Finally, the paper sketches pilot experiments which were performed using EEG biofeedback incorporated into the driving simulator.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; Piekník, R.
Publikováno:
2009, EURISBIS' 09, Book of Abstracts, Bacoli, TILAPIA), p. 78-79), ISBN 978-88-89744-13-0
Anotace:
A vehicle driver needs constant vigilance to work reliably and safely (Novák et al. 2004). Unfortunately, humans cannot usually reliably classify their state, mainly when they are extremely drowsy. One of very promising methods, which could be successfully used for drowsiness detection (prediction), involves psycho-physiological measures, mainly the analysis of driver's ECG and EEG signals. Since the psycho-physiological measures are highly individual, they are usually accompanied with technical data analysis and sometimes subjective assessments.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2009, Proceedings of the 2009 Euro American Conference on Telematics and Information Systems: New Opportunities to increase Digital Citizenship, New York, ACM), ISBN 978-1-60558-398-3
Anotace:
In this contribution are discussed the following questions, related also to presentation [1]: a) which kinds of human decision are most important when he/she interacts with artificial system, b) how the parameters of such decisions can be improved as concerns the reliability of human subject interaction with artificial system. Some of the presented ideas, measured results and proposed approaches are based on results obtained in 2008 and few past years in the range of project ME 949 of the Ministry of Education of the Czech Republic, of the project 1F84B042520 of the Ministry of Transportation of the Czech Republic, of the project 102/07/1191 of the Grant agency of Czech Republic and of the project IAA201240701 of the grant agency of the Academy of Sciences of the Czech Republic. This concerns also both the PhD. Theses [2] and [3].
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Jiřina, M.
Publikováno:
2009, Driver-Car Interaction & Interface - Book of Proceedings 2009, Praha, Ústav Informatiky AV ČR, v.v.i.), p. 11-19), ISBN 978-80-87136-05-8
Anotace:
This report summarizes the first results with identification of sleepy state in drivers. The driving information as the deviation from the centerline of road and the steering wheel position as well as two-point EEG was used. The process consists of preprocessing data, in fact a transformation into form proper for classification, and a classification into one of two classes, wakefulness and drowsiness. Results show that it is possible to distinguish these two states with relatively large error, which possibly can be tackled by the use of proper methodology.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Novák, M.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2009, Proceedings of the International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems, Roma, ARACNE editrice S.r.I.), p. 197-203), ISBN 978-88-548-3025-7
Anotace:
For safe and reliable driving the recognition of many visual stimuli, impacting the driver visual tract is necessary. This is truth in all the more than 100 years long history of road vehicles using, however as concerns the modern cars moving on modern roads the perfect dealing with visual stimuli is still more important.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Sýkora, O.
Publikováno:
2009, Driver-Car Interaction & Interface - Book of Proceedings 2009, Praha, Ústav Informatiky AV ČR, v.v.i.), p. 88-92), ISBN 978-80-87136-05-8
Anotace:
Behavior of road users on railway crossings is still not investigated enough. The paper presents recent results of the study focused on road users' behavior at level crossings. The study was performed on our driving simulators, equipped with full car mockup and 360° horizontal field of view. On the virtual track, six different level crossing warnings and traffic signs were tested. This includes an alternative signalization with common road traffic semaphore lights. The paper describes the whole procedure of experiment and measured data. Finally, the paper presents results of data analyses and discussion based on eye-tracking measurements.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Sýkora, O.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.
Publikováno:
2009
Anotace:
Zpráva se zabývá možnostmi využití systému Eyetrackingu pro experimenty prováděné na vozidlových simulátorech, zejména pak jeho přínosem pro vylepšení metodiky experimentu.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Brodský, M.; Ing. Jiří First; Kovanda, J.; Novák, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2009
Anotace:
Ve studii se diskutují motivy současné renesance alternativních pohonů osobních automobilů a hlavní směry jejich vývoje. Příčiny spočívají v (a.) nutnosti zajistit energetickou bezpečnost regionu, (b.) potřebě zajistit dlouhodobou perspektivu (včetně ekonomie) osobní automobilové dopravy při rostoucích cenách ropných produktů a postupném vyčerpávání zásob fosilních paliv (c.) povinnosti snižovat nepříznivé environmentální impakty osobní automobilní dopravy. Analyzují se možné přístupy k dalšímu vývoji pohonů. Podrobněji, jako prioritní, se rozebírá varianta elektrického a hybridního vozidla (EV, HEV) a dále varianta pohonu s využitím vodíkových spalovacích článků. Pozornost se věnuje klíčovým komponentám těchto vozidel. Je presentován přehled současných významných výrobků a výrobců. Je představen progresivní přístup ke konstrukci dílů karoserie. Studie zahrnuje diskusi relevantní legislativy a standardizace.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2009, CD Proceedings of the 2009 International Simulation Multiconference (ISMc'09), San Diego, The Society for Modelling and Simulation International), p. 193-199), ISBN 1-56555-328-4
Anotace:
The paper presents a systemic view of a structure of the system which allows illumination of the car simulator cockpit interior dynamically and describes recent features of its third generation. Besides enhancements and refinements of already described functions, the paper depicts new features of the system. First, it is a unified approach for handling shadowlight world, joining together the previously separated static and dynamic interpretation. Such architecture allows us to bind 3D definition of projected virtual scenery with our shadow-light world generation, consequently with a possibility for automation of its creation process. Finally, the paper introduces incorporation of weather simulation into the shadow-light world, which indisputably affects the inner-car light conditions and also a look of patterns, which are projected onto the cockpit parts and the driver as well.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2008, Proceedings of the 8th WSEAS International Conference on Systems Theory and Scientific Computation (ISTAC'08) - New Aspects of Systems Theory and Scientific Computation, Athens, World Scientific and Engineering Society Press), p. 160-165), ISBN 978-960-6766-96-1
Anotace:
This paper presents experiences from several hundred measurements and analysis of experiments performed on our driving simulators. Besides the experiment setup, it describes several different methods used for the classification of driver behavior based mainly on analysis of technical outputs from simulated driving. Our goal is to find out the objective methodology for evaluation of driver's actual state and for assessment of IVIS (or further any HMI devices used in the cars) with respect to drivers' skills and personalities. Such methodology, if successfully found, could serve in future as a comprehensive compound of automobile development process.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2008, Huntsville Simulation Conference 2008, San Diego, The Society for Modelling and Simulation International)
Anotace:
The paper presents a systemic view on a structure of the system which allows to lit the car simulator cockpit interior dynamically and describes recent features of its third generation. The core of the presented system is the generator of appropriate "shadow-light world", therefore also the issues of creation of this "secondary" virtual environment are discussed. The paper also deals with associated problems, like an ambient component of the light which is reflected from the projection, incorporation of weather simulation which strongly affects the inner-car light conditions, and several others. DYICOLIS is designed to simulate dynamically most of light and shadow elements acting on the driver and its immediate surroundings and through these means to increase driver's immersion into virtual environments, and consequently to increase an overall fidelity of the driving simulators as well.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Kozumplík, M.; Jirkovský, V.
Publikováno:
2008, Proceedings of the Driving Simulation Conference Europe 2008, Monaco, Imagina), p. 16-26)
Anotace:
In our previous work we introduced principles and realization of a system which provides a realistic lighting of the car cockpit which interactively reacts on the actual situation in which the simulated car appears. This paper tracks a development of the system and its enhancements realized until now. It describes both, the theoretical background for new features and their software and hardware realization. Besides refinements of already defined elements, we focused mainly on dynamic features of the "light-shadow" world. The paper analyses mainly following new features; the dynamical and moving lights, moving shadows, incorporation of the virtual cockpit coulisse which allows realistic projection of the car cockpit shadows cast by close light sources while moving. The drivers of our simulators are now exposed to the majority of visual cues which they expect from their real car driving experience.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2008, Driver Car Interaction & Interface 2008, Praha, AV ČR, Ústav informatiky), p. 26-40), ISBN 978-80-87136-04-1
Anotace:
The problem of sufficient attention of a human operator is still on the top of the interest when dealing with reliability of human operated systems. This paper presents experiences from several hundred measurements and analysis of experiments performed on our driving simulators. Besides the experiment setup, it describes several different methods used for the classification of driver behavior based mainly on analysis of technical outputs from simulated driving. Our goal is to find out the objective methodology for evaluation of driver's actual state with respect to driver's skills and personalities. Such methodology, if successfully found, could serve in future as a comprehensive compound of automobile development process.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Kozumplík, M.
Publikováno:
2008, ISBN 978-80-87136-02-7
Anotace:
Poklesy pozornosti řidičů motorových vozidel působí obecně velmi vysoké ztráty ekonomické i zdravotní. Podle údajů EU je to každoročně na silnicích států EU asi 100 miliard Euro a 20000 mrtvých. V ČR lze hovořit asi o 40 miliardách Kč a 450-500 mrtvých ročně. Tyto poklesy pozornosti jsou ovlivněny radou faktorů. Jedním z nich je věk řidiče. V knize je diskutována otázka uplatnění věku řidiče na spolehlivost a bezpečnost jeho interakce s vozidlem a nároky, které věk řidiče klade na jeho řidičské schopnosti, vybavení vozidla a možnosti a metody tréninku.
Typ:
Vědecká kniha česky

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Brodský, M.; Roubal, T.
Publikováno:
2008
Anotace:
Studie se zabývá popisem simulátoru tunelového dispečinku pro operátory (-STUDIO-).
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Barnet, J.; Brodský, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Květ, J.; Poupa, P.
Publikováno:
2008
Anotace:
Studie zkoumá využití technologie dotykových displejů v oblasti ovládacích prvků automobilů.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Jirkovský, V.
Publikováno:
2008, Driving Simulation Conference Asia-Pacific 2008, Soul, KSAE - The Korean Society of Automotive Engineers)
Anotace:
The paper presents a systemic view on a structure of the system which allows illumination of the car simulator cockpit interior dynamically and describes recent features of its third generation. The core of the presented system is the generator of appropriate "shadow-light world". Besides enhancements and refinements of already described functions, the paper depicts new features of the system. First, it is a unified approach for handling shadow-light world, joining together the previously separated static and dynamic interpretation. Such architecture allows us to bind 3D definition of projected virtual scenery with our shadow-light world generation, consequently with a possibility for automation of its creation process. Finally, the paper introduces incorporation of weather simulation into the shadow-light world, which indisputably affects the inner-car light conditions and also a look of patterns, which are projected onto the cockpit parts and the driver as well.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; Brodský, M.
Publikováno:
2008, Driving Simulation Conference Asia-Pacific 2008, Soul, KSAE - The Korean Society of Automotive Engineers)
Anotace:
The paper describes specifics of various (and different) scenarios, in which in-car light conditions plays important role and their simulation could be positively affected by the use of Dynamic In-Cockpit Lighting System (DYICOLIS). A specially designed experiment was performed on the simulator equipped with DYICOLIS, with a goal to compare driving simulation fidelity with and without use of this system and also to compare it to driving in a real car in similar but real environments. Besides subjective drivers' evaluation questionnaires, also the objective methods for assessment were involved - in this case the eye-tracking device analysis. Finally the paper presents discussion on the results of both, subjective and objective measures.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Pěkný, J.; Derbek, P.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Sýkora, O.
Publikováno:
2008
Anotace:
Zpráva se zabývá možnostmi využití systému Eyetrackingu pro experimenty prováděné na vozidlových simulátorech.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2007, СОН - ОКНО В МИР БОДРСТВОВАНИЯ, Moscow, Russian Academy of Sciences), p. 64-79)
Anotace:
The paper offers several approaches, which we used for analyzing of the driver's actual state. The experiments is performed on our driving simulators.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Radoň, T.; Kozumplík, M.
Publikováno:
2007, Proceedings of the International Conference TRANSTEC, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 254-261), ISBN 978-80-01-03782-9
Anotace:
The paper presents results form se of experiemts performed with a car focused on investigation of main aspects of car-driver interaction while driving.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2007, Neuroinformatic Databases and Mining of Knowledge of them (Third book on Micro-sleeps), Praha, ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, Ústav řidicí techniky a telematiky), p. 20-32), ISBN 978-80-87136-01-0
Anotace:
Drowsiness and consequent serious momentous attention decrease of human operators is one of the most common causes of accidents. The paper offers several approaches, which we used for analyzing of the driver's actual vigilance. The classification is done from technical outputs (like is trajectory analysis, speed variability, steering wheel movements and so on) and the biological outputs (heartbeat frequency and variability, EEG -electroencephalography etc.). The research approaches in this topic goes several ways with more or less success. The paper depicts scenarios and procedure, which could reliably give evidence of the driver's actual state. The paper also gives a short description of our driving simulator, which have been continuously developed in our laboratory and describes the possible problems and other issues of usage of the driving simulators for the investigation in driver's drowsiness and fatigue.
Typ:
Kapitola v jiné knize cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2007, Proceedings of the International Conference TRANSTEC, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 322-332), ISBN 978-80-01-03782-9
Anotace:
The paper prsents recent results in mcrosleeps experiments performed on driving simulators focused on monitoring of driver vigilance.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2007, Proceedings of the International Conference TRANSTEC, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 262-269), ISBN 978-80-01-03782-9
Anotace:
The paper presents set of results from simulated driving in road tunnels. It deals with differences between in-tunnel driving and driving on an open air roads.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Piekník, R.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2007, Neuroinformatic Databases and Mining of Knowledge of them (Third book on Micro-sleeps), Praha, ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, Ústav řidicí techniky a telematiky), p. 11-19), ISBN 978-80-87136-01-0
Anotace:
When driving inside the road tunnel, the driver is usually loaded with differently than in the case of the open country road. Driving simulators are very suitable devices for the investigation of driver's behavior when driving in tunnels, mainly thanks to the fact that they can be easily reconfigured for any tunnel design. Not all of the stimuli acting on the driver in the real traffic can be simulated exactly using the driving simulator. Therefore, all the simulator experiments are done with certain limited degree of reality only. The complex analysis, which takes into account different indirect measurements can overcome the problems with the uncertainty of results of each of the separately used methods. Moreover, involving the EEG into the final evaluation procedure gives us a very direct view on the actual driver's state. The measurements show some interesting differences in the driver behavior; however, these are influenced significantly by the driver individuality.
Typ:
Kapitola v jiné knize cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Pěkný, J.; Piekník, R.; Kozumplík, M.
Publikováno:
2007, COMPUTATIONAL INTELLIGENCE, MAN-MACHINE SYSTEMS and CYBERNETICS, Athens, WSEAS Press), p. 310-315), ISBN 978-960-6766-21-3, ISSN 1790-5117
Anotace:
The paper introduces technology of so called hybrid mirrors incorporated in the system of car driving simulator.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2007, Proceedings of the Driving Simulation Conference 2007, Ames, Iowa, Iowa State University), p. 29-37)
Anotace:
The paper describes a design and realization of the system DYICOLIS (Dynamic in-Cockpit Lighting System) which allows dynamical illumination projected on the driver and the cockpit of a driving simulator and its incorporation into the driving simulator systems.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2007, Proceedings of the International Conference TRANSTEC, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 333-344), ISBN 978-80-01-03782-9
Anotace:
The paper describes measurements of driver's distraction by simulated assistant systems during simulated driving.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2007, Proceedings of the 4th International Driving Symposium on Human Factors, Ames, Iowa, Iowa State University), p. 153-159), ISBN 978-0-87414-158-0
Anotace:
The paper presents a big set of experiments performed on our driving simulators focused on assessments of in-car devices (IVIS in this case) . The main objective of this experiments is to evaluate objectively their influence on safety and comfort of driving.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Piekník, R.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2007, New Advances in Simulation, Modeling and Optimization, Athens, WSEAS Press), p. 509-513), ISBN 978-960-6766-05-3, ISSN 1790-5117
Anotace:
The paper presents a set of experiments focused on objective methods used for detection of driving impairment caused by influence of different level of alcohol in blood.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf.

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; Kozumplík, M.
Publikováno:
2007
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Hajný, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Valtrová, K.
Publikováno:
2006, Proceedings of Driving Simulation Konference Asia/Pacific, Tsukuba, National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST)), p. 176-188)
Anotace:
Drowsiness, fatigue and consequent serious momentous attention decrease of human operators is one of the most common causes of accidents. The research in this topic goes several ways with more or less success. One of the promising ways is to analyze biological signals arising from the driver's body while driving. The paper gives an overview of several approaches, which we used for the analysis and classification of the driver's actual mental state. The classification is done from technical outputs (like is trajectory analysis, speed variability, steering wheel movements and so on) and the biological outputs (heartbeat frequency and variability and EEG - electroencephalography). The EEG analysis seems to be very promising tool for evaluation of the actual driver's condition. A reliable classification tool requires considerably good knowledge about each one's particular and subjective behavior, also the appearance of the brain waves is very individual.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.; Valtrová, K.
Publikováno:
2006
Anotace:
Problematika ovládání asistenčních systémů, jimiž jsou pokročilá vozidla nyní poměrně široce vybavována, řidičem za jízdy je předmětem intenzivního zájmu mnohých výrobců automobilů již poměrně dlouho. To je zcela pochopitelné, protože požadavek na vybavení vozidla navigačními a jinými asistenčními systémy se postupně přenáší od uživatelů vozidel vyšších tříd i na vozidla tříd středních. Na trhu jsou v současné době k dispozici již poměrně vyspělá řešení různých vozových asistenčních systémů. U některých vozů VW jsou již instalovány asistenční systémy Climatronic. Otevřeným problémem zůstává zadávání požadavků do těchto systémů za jízdy. To je, jak bylo konstatováno ve výzkumné zprávě LSS 263/06 markantní zejména u navigačních systémů, u nichž zadávání cílových dat je za současného stavu za jízdy téměř nemožné, nemá-li dojít k závažnému ohrožení bezpečnosti jízdy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Pěkný, J.; Piekník, R.; Novák, M.; Valtrová, K.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Publikováno:
2006
Anotace:
Výzkumná zpráva se zabývá měřením několika sérií vlivů různých způsobů obsluhy navigačních systémů za jízdy na bezpečnost a spolehlivost interakce řidiče s vozidlem.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Novák, M.
Publikováno:
2006
Anotace:
V této výzkumné zprávě jsou shrnuty výsledky analýzy vlivů ovládání asistenčního vozového systému typu tempomatu na pozornost řidiče za jízdy na adaptivním vozovém simulátoru. Problematika ovládání asistenčních systémů, jimiž jsou pokročilá vozidla nyní poměrně široce vybavována, řidičem za jízdy je předmětem intenzivního zájmu mnohých výrobců automobilů již poměrně dlouho. To je zcela pochopitelné, protože požadavek na vybavení vozidla navigačními a jinými asistenčními systémy se postupně přenáší od uživatelů vozidel vyšších tříd i na vozidla tříd středních.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Piekník, R.; Pěkný, J.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2006, IV-th International Student Scientific Conferention, Moskva, MIIT), p. 112-120), ISBN 5-7876-0104-1
Anotace:
Driving Simulator Laboratory for Driver Assessments Measurements
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Hajný, M.; Borzová, C.
Publikováno:
2006, Proceedings of the WSEAS International Conferences: 6th International Conference on Power Systems, on Simulation, modelling and Optimalization, on Signal, Speech and Image Processing, on Multimedia, Internet and Video Technologies, on Distance learning, Athens, WSEAS Press), p. 727-732), ISBN 960-8457-53-X, ISSN 1790-5117
Anotace:
The paper discusses the problem of drowsiness and phenomenon of microsleeps of healthy drivers. It describes our experiments done on our driving simulators. First there is a brief description of simulator which was used for the experiments, its capabilities and necessary changes which we did so that it fits best the needs of such experiments. The paper presents requirements on the overall design of experiments performed on driving simulators. It describes requirements on the design of the testing tracks and our experiences with measurements. The results of classification based on EEG, video record expert analysis, steering wheel correction movements, lateral position and average velocity change trends and weaving and drive out from the lane are presented. Finally discussion on analysis methods used for investigation in driver’s drowsiness is done.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf.

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2006
Anotace:
V této výzkumné zprávě jsou shrnuty poznatky o problematice verifikace a validace funkcí při vývoji adaptivních vozových simulátorů a při měření na nich.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Sýkora, O.; Vysoký, P.
Publikováno:
2006
Anotace:
Optimalizace silničních tunelů vzhledem k jejich bezpečnosti a provozní spolehlivosti
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.
Publikováno:
2006
Anotace:
Zpětná projekce u adaptivních vozových simulátorů s virtuální realitou
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Novák, M.; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Pěkný, J.; Sýkora, O.; Možná, J.; Ing. Ivan Poláček; Vysoký, P.
Publikováno:
2005
Anotace:
Optimalizace silničních tunelů vzhledem k jejich bezpečnosti a provozní spolehlivosti. Výzkumná zpráva byla vydána ku příložitosti řešení projektu OPTUN.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2005
Anotace:
Cílem této diplomové práce je navrhnout vhodné modelovací algoritmy pro tvorbu virtuálního prostředí, které je modelováno na základě zpracování reálných geografických dat. První část je věnována úvodu do geografických informačních systémů, kde jsou vysvětleny základní pojmy a metody zpracování geografických dat. Do této části je zařazen popis dostupných geografických dat na území ČR. Další kapitola je věnována počítačové grafice, konkrétně modelování, kde jsou nastíněny použité metody a algoritmy. Velký důraz je zde kladen na metody triangulace. Obsahem následující části je výběr vhodného modelovacího programu a jeho popis. Vyústěním celé práce je návrh systému pro automatické modelování silniční sítě, popis jeho dílčích částí a dále popisy jednotlivých modelovacích algoritmů, včetně pseudokódu. Závěrečná kapitola obsahuje zhodnocení použitých metod, návrhy jejich případného zlepšení a souhrnně hodnotí výsledky celé práce.
Typ:
Diplomová práce

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Hajný, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Sojka, J.
Publikováno:
2005, 7th WSEAS Int. Conf. On Automatic Control, Modeling Simulation, Athens, WSEAS), p. 523-530)
Anotace:
The paper introduces a cooperation of a car simulator realized in virtual reality (VR) environments and measurements of "human driver behavior" focused mainly on aspects of HMI and drivers' attention decrease. In the first part a conception and a development of our VR car simulation devices is described. During the development of car simulators many problems need to be solved. One of these problems is represented by a simplification and a partial automation of a scenery creation. The first part is dedicated to algorithms used in our tools, which help to automate the creation of virtual scenes. For simpler and faster generation of virtual sceneries it is suitable to store the models within a hierarchical database 3D object. The audio section of this article deals with simulating a sound of a car engine as a most significant audio stimulant for the driver. A validation measurements and consequent results are shown at the end of this section.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Hajný, M.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Sojka, J.
Publikováno:
2005, Neural Network World, 15 (2), p. 149-163), ISSN 1210-0552
Anotace:
The paper introduces a cooperation of a car simulator realized in the virtual reality (VR) environments and measurements of "human driver behavior" focused mainly on the aspects of HMI and drivers' attention decrease.
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Hajný, M.; Novák, M.
Publikováno:
2005
Anotace:
For solving the problems of the reliability of interactions between the driver and car the adaptive driver-car simulators represent the tool of primary importance. Such simulators have often the form of whole special laboratory, equipped with considerably complicated hardware and software systems. The development and construction of such simulator laboratories, and also its practical application requires the knowledge of many areas, including the neurology, psychology, electronics, informatics, control engineering, mechanical engineering and transportation sciences. In this report are described our experiences with development and use of the laboratory adaptive car-driver simulator system at Faculty of Transportation Sciences, Technical University, Prague, reached in the period 2002 - 2005.
Typ:
Výzkumná zpráva cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Publikováno:
2005, WSEAS Transactions on Systems, Athens, WSEAS Press), p. 287-293), ISBN 960-8457-29-7
Anotace:
Tasks of Human Machine Interface (HMI) are on the top level of interest when studying the reliability of the human operators. The first part of this paper gives an overview of requirement on design of such an experimental laboratory equipped with driving simulator. Our research is mainly focused on the reliability of the interaction processes between the driver and vehicles so main part of the article deals with examples of usage and development of the methodology which we apply on experimentations on vehicle simulators.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Novák, M.; Nedoma, P.; Hajný, M.; Vasil, J.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.; Borzová, C.
Publikováno:
2004
Anotace:
V této výzkumné zprávě je popsána vypracovaná metodika pro analýza vlivů použití dotykových panelů na spolehlivost interakce řidiče s vozidlem, jsou uvedeny výsledky úvodních měření na vozovém simulátoru a je provedena diskuze dosud získaných poznatků a doporučení dalšího postupu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Novák, M.; Nedoma, P.; Borzová, C.; Vasil, J.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.
Publikováno:
2004
Anotace:
Cílem prací, jejichž výsledky jsou shrnuty v této výzkumné zprávě bylo prodloužit poznatky získané na předchozím vzorku pokusných osob při měření vlivu umístění okenních tlačítek v osobním automobilu (viz výzkumná zpráva č. LSS 192/04) metodikou, popsanou ve zprávě č. LSS 191/04 na dalším vzorku pokusných osob (s jiným věkovým rozvrstvením) a pokusit se najít v příslušných indikátorech vyplývajících ze zaznamenaných EEG signálů korelát změny vigility řidičů na simulátoru při jízdě zvolenou trasou při řízení a zátěží.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Piekník, R.; Novák, M.; Nedoma, P.; Hajný, M.; Vasil, J.; prof. MUDr. Josef Faber, DrSc.
Publikováno:
2004
Anotace:
V této výzkumné zprávě je nejprve proveden rozbor problematiky vlivu použití mobilního telefonu řidičem za jízdy na spolehlivost a bezpečnost jeho řízení, je popsána vypracovaná metodika pro analýzu vlivu telefonních hovorů uskutečňovaných řidičem automobilu mobilními telefony za jízdy a jsou uvedeny výsledky úvodních měření. Dále je uveden návrh postupu pro další soustavné experimenty v této oblasti. Tento výzkum byl prováděn v r. 2004 na základě požadavku Škoda-Auto a.s. s použitím poznatků, získaných při řešení výzkumného záměru MŠMT ČR č. VZ 21000024 a projektů MŠMT ČR č. ME 478 a ME 701.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině