Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Cílem navrhovaného projektu je vývoj funkčního celku univerzálního simulátoru kabiny operátora stroje (např. jeřábu, stavebního stroje, zemědělského stroje). Součástí vývoje je vytvoření metodik pro analýzu antropometrických parametrů HMI (Human-Machine Interaction, interakce člověk-stroj) využitím objektivních metrik a měření, např. sledování pohledu operátora eye trackingem. Propojením hardware a software simulátoru, měřících zařízení a metrik tím vznikne celek, který umožní zásadní zrychlení a zkvalitnění vývoje kabin strojů – výsledkem bude objektivizace procesu designu, hlubší pochopení potřeb operátorů z hlediska ergonomie a v důsledku snížení nákladů na vývoj nových kabin, zrychlení vývoje, možnost kvalitnějšího představení výrobku ve fázi návrhu koncovému zákazníkovi, a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti provozu stroje díky zlepšení ergonometrie a přizpůsobení se antropometrickým požadavkům. Další využití výsledků projektu je vývoj a produkce simulátorů pro trénink operátorů (dále “trenažery”). Operátoři budou moci projít výcvikem na funkční kopii kabiny stroje. Cílem koncového provozovatele je snížit náklady na trénink, snížit riziko poškození strojů a zvýšit bezpečnost ve fázi tréninku. V situaci, kdy koncový zákazník objednává sérii těžkých pracovních strojů, očekává se možnost dodání jednoho či více kusů trenažéru. Dalším výstupem projektu proto bude funkční prototyp výcvikové kabiny, resp. modulární systém pro vytvoření výcvikové kabiny stroje vyvíjeného 1to1design s.r.o., včetně všech hardwarových a softwarových součástí a rovněž zahrnující vizualizaci virtuální scény.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
TREND

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Michal Malý; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše 16116 v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016, 2018 a 2021 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, předběžně plánovaný termín konání je listopad 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. Kvalita konference je mimo jiné zajištěna stálostí členů organizačního týmu, kteří mají již zkušenosti s organiza
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 53/23/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
Naváděcí systémy zemědělských strojů umožňují nejen autonomní paralelní navádění strojů po pozemku, ale i ovládání nářadí na základě geografické polohy na zemědělském pozemku. Pomocí letecké fotogrametrie nebo s využitím on-the-go senzorů s rozpoznáváním obrazu je možné detekovat místa pozemku, kde je nutná chemická ochrana. Tyto data je možné interpretovat jako tzv. předpisové mapy pro ovládání nářadí a které identifikují například ohniska plevelů na které je nutné aplikovat herbicid pro jejich eliminaci. Oproti stávající běžné strategie aplikace konstantní dávkou účinné látky lze ušetřit až 80% při využití technologií lokálně cíleného postřiku (Roberts, 2021). Tato technologie automaticky spouští trysky postřikovače pouze nad místy kde je to nutné. Hlavním cílem projektu je ověření vhodné technologie a vyvinutí metody pro identifikace specifických míst (ohniska plevelů, zaplavená či jinak postižená místa) na zemědělském pozemku. Vyvíjená metoda má za cíl redukovat množství aplikovaných herbicidů do těchto míst. Rozpoznání specifických oblastí je klíčové pro následnou navigaci, řízení a ovládání zemědělských strojů.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/132/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Anotace:
Projekt se z větší části zaměří na vytvoření komplexního prostředí pro vývoj pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů na území Ústeckého kraje. To bude zahrnovat rozšíření virtuálního modelu U SMART ZONE - polygonu pro testování pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů tak, aby se přiblížil standardu virtuálního dvojčete a nabízel komplexní, heterogenní a stochastické prostředí pro virtuální testování vozidlových systémů a tvorbu dopravních simulací především typu human-in-the-loop (testování chování lidského faktoru) a vehicle-in-the-loop (testování chování vozidel v simulovaném prostředí). Oba tyto přístupy těží z vysoce realistického vizuálního zpracování a možnosti paralelního testování, tj. měření a porovnávání hodnot v reálném a simulovaném prostředí na stejném úseku silnice.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2028
Program:
Operační program Jan Amos Komenský - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016 a 2018 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, termín konání je říjen 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. V letošním roce je plánováno organizaci konference provádět ve spolupráci s několika zahraničními i tuzemskými universitami a instituce
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/21/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
V rámci grantu bude vyvíjena metoda umožňující hodnocení bezpečnosti jezdce a prvků HMI (Human Machine Interface) na jednostopém vozidle. Cílem projektu je rozšíření a adaptace pokročilých technologií interaktivních vozidlových simulátorů, které jsou v rámci fakulty vyvíjeny zejména pro automobily, do oblasti motocyklů. Hlavním cílem projektu je vývoj interaktivního simulátoru jednostopého vozidla jako nástroje umožňující provádění bezpečného a opakovatelného výzkumu v kontrolovaných podmínkách. Jedním z dalších cílů je možnost testování jezdců fakultního závodního týmu CTU Lions a tím zvýšení jejich konkurenceschopnosti v závodním poli mezinárodní soutěže MotoStudent. Kompletní metoda hodnocení prvků HMI a chování jezdce na motocyklu bude zahrnovat HW variabilní část jednostopého vozidla s potřebnou sensorikou, SW část s modifikovatelným virtuálním fyzikálním modelem a vizualizační SW s potřebným HW pro virtuální realitu. Vyvinutá metoda a nástroje hodnocení umožní výzkum v oblasti HMI motocyklu a přispěje tak ke zvýšení bezpečnosti řidičů motocyklů, kteří jsou zranitelnými účastníky silničního provozu. Vozidlový simulátor dále umožní vývoj nových motocyklů, prvků HMI a zefektivnění výcviku jak jezdců fakultního týmu CTU Lions, tak jezdcům začínajícím.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/129/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Anotace:
Projekt realizuje aplikační výzkum zabývající se zavedením systematického výcviku strojvedoucích v ČR s podporou simulátorů kolejových vozidel. Jejich využití při výcviku a prokázání kvalifikace je velmi důležitým a účinným nástrojem, který je dlouhodobě využíván v řadě evropských států a je rovněž doporučováno evropskou směrnicí EP a Rady 2007/59/ES. Použití simulátorů v procesu výcviku strojvedoucích má sloužit nejenom ke zvýšení bezpečnosti v železničním provozu, ale také k usnadnění zácviku nových strojvedoucích či rekvalifikaci stávajících na nové technologie a postupy (zejména ERTMS/ETCS). Hlavním předmětem projektu je tvorba metodiky umožňující zavedení systematického výcviku a ověření kvalifikace strojvedoucích v ČR. Výstupy z tohoto projektu budou přímo aplikovatelné do legislativního procesu získání a ověření odborné způsobilosti strojvedoucích a budou sloužit jako základní specifikace pro systematické zavedení tohoto procesu v ČR.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Anotace:
Projekt řeší vývoj a tvorbu prototypu specifického simulátoru pro výcvik řidičů, kde primárním a cílovým uživatelem bude Dopravní podnik hl.m. Prahy. Součástí projektu je příprava výroby finálního výrobku, který bude DP komerčně odkoupen.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2022
Program:
Operační program Praha - pól růstu ČR - CZ.07.1.02/0.0/0.0/17_049/0000841

Řešitel:
Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Matěj Hanousek; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvoření systému pro komplexní automatické zpracování výsledků experimentů na interaktivních vozových simulátorech s cílem zvýšit efektivitu získávání důležitých informaci pro vědecké aktivity.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/152/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří First; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuro informatika V roce 2016 bude na konferenci navázána výstava "Česká automobilová karoserie v průběhu století", která nejen tematicky navazuje, ale tvoří i velmi zajímavou součást odborného doprovodného programu konference. Tato výstava navazuje na předešlý ročník výstav konaných na FD ČVUT Český motocykl (2014), mapující 100 let výroby motocyklů v českých zemích (vydán tištěný plnobarevný komentovaný katalog v ČJ a AJ). Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště od roku 2008, 2009,2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v roce 2014 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako dvoudenní, termín konání je červen 2016, jednacím jazykem konference je angličtina (u některých historických přednášek bude výjimečně povolována čeština nebo slovenština, se zajištěním simultánního překladu). Po registraci a slavnostním zahájení j
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/16/F6

Řešitel:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Zdeněk Barnet; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá vývojem metody detekce ospalosti a únavy řidiče, s využitím vizuální detekce jeho chování, jako jsou pohyby očí, intenzita mrkání, pohyby hlavy, těla a gest.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/254/OHK2/3T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.; Ing. Jan Pěkný; Ing. Ondřej Sýkora, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Problematika interakce řidiče s vozidlem nabývá v posledních letech na významu. Je možné zaznamenat postupný posun zájmu z oblasti výzkumné do oblasti aplikované, zejména ve sféře automobilového průmyslu. Naše pracoviště se této problematice ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i v zahraničí věnuje již několik let. Na základě našich zkušeností byla v loňském roce uspořádána konference, které potvrdila aktuálnost těchto témat a nezbytnost mezinárodní spolupráce v nastolené problematice. Jedním z hlavních cílů, bylo podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní ojedinělá a ač je úzce specializovaná pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference by měla navázat na úspěšný první ročník, který se konal v roce 2008. V letošním roce bude organizace probíhat ve spolupráci s TU Delft a zaštítí ji mj. Český národní uzel pro neuroinformatiku či BESIP MDČR.
Pracoviště:
Rok:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922816

Řešitel:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Anotace:
Vozidlové simulátory se již několik desetiletí úspěšně využívají ve výzkumu a v automobilovém průmyslu. V současné době se nejkvalitnější vozidlové simulátory považují nejen za efektivní nástroj pro výcvik řidičů běžných a specializovaných vozidel, ale také za nástroj k provádění různých výzkumných činností, spojených se spolehlivostí interakce člověk-vozidlo, k řešení velkého množství problémů této interakce, ale také ke zdokonalení kokpitu vozidla a asistenčních systémů. Během čtyř let bylo na těchto simulátorech uskutečněno několik set měření zaměřených zejména na posuzování vlivu systémů HMI, únavy řidiče či vlivu vnějšího prostředí na bezpečnost a komfort jízdy. V roce 2008 budu prezentovat v souhrnné formě soubor pokročilých metodologií pro komplexní zhodnocení aktuálního stavu řidiče v dané simulované dopravní situaci. Prezentace proběhne na mezinárodní konferenci na Rhodu (8th WSEAS Int. Conference on SYSTEMS THEORY AND SCIENTIFIC COMPUTATION).
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0813616

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Jan Pěkný; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Naše pracoviště se již léta kontinuálně zabývá výzkumem problematiky interakce operátora s dopravním prostředkem, ať se již jedná o strojvedoucího vlakových souprav, operátora silničního tunelu či běžného řidiče osobního automobilu.V posledních letech se ve větší míře specializuje na problematiku tzv. spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem a to ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i zahraničí a dlouhodobou podporou nejvýznamnějšího výrobce automobilů u nás. Výzkum této problematiky pokrývá velmi široké spektrum vědních oborů technických (elektrotechnika, výpoč. technika, strojírenství, dopravní a systémové vědy), humanitní (psychologie, design) lékařské (psychologie, ortopedie).Tato témata jsou v současnosti publikována na nejrůznějších konferencích s tématem dopravy, HMI, lékařství, atd., souhrnně zaměřená interakci řidiče s vozidlem zřídka. Organizace konference je velmi významná, neboť bude znamenat jeden z prvních počinů takovýchto vědeckých setkání v Evropě.
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815316

Řešitel:
Ing. Roman Piekník, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Anotace:
Problematika chování řidičů automobilu za standardních i nestandardních situací se stává v poslední době významným předmětem evropských i celosvětových výzkumů v oblasti dopravy. Jedním z velmi nebezpečných jevů je užívaní alkoholu před jízdou. V posledních letech se tento jev vyskytuje čím dál častěji. Více jak 9% ze všech úmrtí (v letech 1995-2003) bylo způsobeno právě jízdou pod vlivem alkoholu. Cílem tohoto projektu je tedy vyhodnotit míru vlivu různých hladin alkoholu na bezpečnost jízdy. Měření tohoto fenoménu v reálném provozu je za normálních okolností téměř nemyslitelné. Experiment proto bude probíhat v laboratorních podmínkách na výzkumných vozidlových simulátorech na Fakultě dopravní ČVUT, které se dobře osvědčily při experimentech zaměřených zejména na výzkumu únavy. Předmětem analýz bude především vlastní styl jízdy (trajektorie, rychlost, atd.), reakční časy na různé stimuly a to při různých hladinách alkoholu.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709416

Řešitel:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.
Anotace:
Na Fakultě dopravní ČVUT probíhá již několik let vývoj výzkumných vozidlových simulátorů, které jsou využívány pro experimenty zabývající se chováním řidičů ve specifických situacích. Jedním z takových experimentů je například posuzování negativního vlivu designu silničních tunelů na komfort a bezpečnost jízdy. V předchozích výzkumech bylo potvrzeno, že lze tyto vlivy za pomoci vozidlového simulátoru s úspěchem analyzovat. Validita dat získaných z takovýchto experimentů je však značně závislá na míře ztotožnění se testovaného řidiče s virtuální scénou. V případě zkoumání vlivu okolního prostředí je potřeba řidiče obklopit virtuální scénou v co možná nejvyšším rozsahu. Ideálním případem je celo-kruhová (popř. kulová) projekce. Alternativou k tomuto velmi finančně náročnému řešení je použití LCD panelů. Cílem tohoto projektu je vytvořit zpětnou projekci za pomoci LCD panelů pro stávající simulátor Škoda Super na FD ČVUT a vliv tohoto řešení na kvalitu simulace přezkoumat na sérii měření.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709316