Projects and Grants

The information comes from the university database V3S.

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman
Annotation:
The project focuses on the design of a methodology for assessing rider distraction in order to improve the safety of this vulnerable group of road users. The increasing complexity of Human Machine Interface (HMI) systems, including for example touchscreens or assistive technologies, brings new challenges related to rider attention. These technologies, although designed to facilitate driving, can be a significant source of distraction. This project seeks to understand and quantify the impact of these systems on drivers' ability to respond to their environment. The main contribution of the project will be the design of an objective rider distraction assessment tool, with experiments combining various quantitative methods and subjective rider assessments. The design of the methodology will include a multi-criteria evaluation and will lead to the definition of a "rider distraction index" that can serve as a universal standard for motorcycle manufacturers and related technologies. The proposed solution builds on a long tradition of experimental work in the field of HMI at the Department of Transportation Vehicles k616 of the CTU Faculty of Transportation, and the project leverages experience from previous activities such as the development of racing motorcycles within the CTU Lions team. The results of the project will be presented in the form of scientific publications or international conferences, with the ambition to contribute to the optimization of HMI systems and increase the safety of motorcyclists on the road.
Department:
Year:
2025 - 2026
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS25/100/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; Jan Válek, DiS.
Annotation:
Cílem navrhovaného projektu je vývoj funkčního celku univerzálního simulátoru kabiny operátora stroje (např. jeřábu, stavebního stroje, zemědělského stroje). Součástí vývoje je vytvoření metodik pro analýzu antropometrických parametrů HMI (Human-Machine Interaction, interakce člověk-stroj) využitím objektivních metrik a měření, např. sledování pohledu operátora eye trackingem. Propojením hardware a software simulátoru, měřících zařízení a metrik tím vznikne celek, který umožní zásadní zrychlení a zkvalitnění vývoje kabin strojů – výsledkem bude objektivizace procesu designu, hlubší pochopení potřeb operátorů z hlediska ergonomie a v důsledku snížení nákladů na vývoj nových kabin, zrychlení vývoje, možnost kvalitnějšího představení výrobku ve fázi návrhu koncovému zákazníkovi, a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti provozu stroje díky zlepšení ergonometrie a přizpůsobení se antropometrickým požadavkům. Další využití výsledků projektu je vývoj a produkce simulátorů pro trénink operátorů (dále “trenažery”). Operátoři budou moci projít výcvikem na funkční kopii kabiny stroje. Cílem koncového provozovatele je snížit náklady na trénink, snížit riziko poškození strojů a zvýšit bezpečnost ve fázi tréninku. V situaci, kdy koncový zákazník objednává sérii těžkých pracovních strojů, očekává se možnost dodání jednoho či více kusů trenažéru. Dalším výstupem projektu proto bude funkční prototyp výcvikové kabiny, resp. modulární systém pro vytvoření výcvikové kabiny stroje vyvíjeného 1to1design s.r.o., včetně všech hardwarových a softwarových součástí a rovněž zahrnující vizualizaci virtuální scény.
Department:
Year:
2024 - 2026
Program:
TREND

Principal Investigator:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Michal Malý; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše 16116 v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016, 2018 a 2021 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, předběžně plánovaný termín konání je listopad 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. Kvalita konference je mimo jiné zajištěna stálostí členů organizačního týmu, kteří mají již zkušenosti s organiza
Department:
Year:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 53/23/F6

Principal Investigator:
Co-Investigators:
Annotation:
The guidance systems of agricultural machines do not allow only autonomous parallel guidance of machinery on the field, but also the control of implements based on the geographical location of the field. Using aerial photogrammetry or using on-the-go image recognition sensors, it is possible to determine the location of a spot of land where chemical protection is required. These data can be interpreted as so-called prescription maps for the control of tools, which identify, for example, weed outbreaks on which it is necessary to apply herbicide for their elimination. Compared to the current common strategy of applying the active substance, up to 80% can be saved using spot-spraying technologies (Roberts, 2021). This technology automatically controls the nozzles only on the spots where it is needed. The main purpose of the project is to verify the appropriate technology and develop a method for identifying specific spots (weed outbreaks, flooded or otherwise affected places) on the field. The developed method aims to reduce the number of applied herbicides in these places. Recognizing specific spots is key for subsequent guidance, steering, and control of agricultural implements.
Department:
Year:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/132/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Annotation:
The project will mostly focus on creating a complex environment for the development of advanced assistance and autonomous vehicle systems in the Ústí Region. This will include the expansion of the virtual model U SMART ZONE - a polygon for testing advanced assistance and autonomous vehicle systems so that it approaches the standard of a virtual twin and offers a complex, heterogeneous and stochastic environment for virtual testing of vehicle systems and the creation of traffic simulations, especially of the human-in- the-loop (testing the behavior of the human factor) and vehicle-in-the-loop (testing the behavior of vehicles in a simulated environment). Both of these approaches benefit from highly realistic visual processing and the possibility of parallel testing, i.e. measuring and comparing values in real and simulated environments on the same road section.
Department:
Year:
2023 - 2028
Program:
Programme Johannes Amos Comenius - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Přemysl Toman
Annotation:
Within this grant, a methodology for assessment of rider safety and the HMI (Human Machine Interface) elements of a motorcycle (two-wheeler) will be developed. The project is focused on enhancement and adaptation of a scope of advanced technologies in interactive vehicle simulators which are currently deployed at the faculty for vehicles - onto the motorcycles and other types of powered two-wheeled vehicles. The main purpose of the project is to develop an interactive motorcycle simulator as a tool that will enable implementation of safe and replicable experimental research in a controlled environment. One of the other goals is the possibility for training and testing skills of the faculty racing team riders - the CTU Lions racing team and thus improve their competitiveness during the races of the MotoStudent international competition. The full method of evaluation of HMI elements and rider behaviour while driving a motorcycle will include a hardware variable part of a motorcycle with the necessary sensors, a software part with a modifiable physical model and a visualization software with the necessary visualization hardware for virtual reality. The suggested methodology and assessment tools will enable further research and development in the area of motorcycle HMI and consequently contribute to increase of safety for motorcycle riders/drivers who are a vulnerable group of road users. The vehicle simulator will also enable the development of new motorcycles, their HMI elements and advance training of CTU Lions faculty team riders and also contribute to training possibilities of novice two-wheeled vehicle drivers and riders
Department:
Year:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/129/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016 a 2018 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, termín konání je říjen 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. V letošním roce je plánováno organizaci konference provádět ve spolupráci s několika zahraničními i tuzemskými universitami a instituce
Department:
Year:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/21/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Annotation:
The project is focused on application research dealing with the introduction of systematic training of train drivers in the Czech Republic with the support of rail vehicle simulators. Their use in training and demonstration of qualification is a very important and effective tool, which has been used in many European countries for a long time and is also recommended by the European Directive 2007/59 / EC of the European Parliament and of the Council. The use of simulators in the process of driver training should serve not only to increase safety in railway operations, but also to facilitate the training of new drivers or the retraining of existing ones to new technologies and procedures (in particular ERTMS / ETCS). The main subject of the project is the creation of a methodology enabling the introduction of systematic training and verification of the qualifications of drivers in the Czech Republic. The outputs of this project will be directly applicable to the legislative process of obtaining and verifying the professional competence of drivers and will serve as the basic specifications for the systematic introduction of this process in the Czech Republic.
Department:
Year:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Annotation:
The project is focused on the development (and prototype creation) of a specific driver training simulator fitted to needs of the Prague Transport Company (Dopravní podnik hl.m. Prahy). As a part of the project, there is a preparation of the future manufacturing of the commercialized final product which is planned to be bought by Prague Transport Company.
Department:
Year:
2019 - 2022
Program:
Operational Program Prague - Pole of Growth Czech Republic - CZ.07.1.02/0.0/0.0/17_049/0000841

Principal Investigator:
Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Matěj Hanousek; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Annotation:
The project goal is a development of system for complex automatic processing of interactve driver simulators experiment outputs, aimed at improvement of efficiency of mining scientifically valuable information.
Department:
Year:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/152/OHK2/2T/16

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Jiří First; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuro informatika V roce 2016 bude na konferenci navázána výstava "Česká automobilová karoserie v průběhu století", která nejen tematicky navazuje, ale tvoří i velmi zajímavou součást odborného doprovodného programu konference. Tato výstava navazuje na předešlý ročník výstav konaných na FD ČVUT Český motocykl (2014), mapující 100 let výroby motocyklů v českých zemích (vydán tištěný plnobarevný komentovaný katalog v ČJ a AJ). Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště od roku 2008, 2009,2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v roce 2014 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako dvoudenní, termín konání je červen 2016, jednacím jazykem konference je angličtina (u některých historických přednášek bude výjimečně povolována čeština nebo slovenština, se zajištěním simultánního překladu). Po registraci a slavnostním zahájení j
Department:
Year:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/16/F6

Principal Investigator:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Zdeněk Barnet; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Annotation:
This is a project for development of methods for detection of driver drowsiness and fatigue characterized by visually recognized behavior, such as eye behavior, body movements and gestures.
Department:
Year:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/254/OHK2/3T/16

Principal Investigator:
Co-Investigators:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Department:
Year:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Department:
Year:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.; Ing. Jan Pěkný; Ing. Ondřej Sýkora, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Problematika interakce řidiče s vozidlem nabývá v posledních letech na významu. Je možné zaznamenat postupný posun zájmu z oblasti výzkumné do oblasti aplikované, zejména ve sféře automobilového průmyslu. Naše pracoviště se této problematice ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i v zahraničí věnuje již několik let. Na základě našich zkušeností byla v loňském roce uspořádána konference, které potvrdila aktuálnost těchto témat a nezbytnost mezinárodní spolupráce v nastolené problematice. Jedním z hlavních cílů, bylo podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní ojedinělá a ač je úzce specializovaná pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference by měla navázat na úspěšný první ročník, který se konal v roce 2008. V letošním roce bude organizace probíhat ve spolupráci s TU Delft a zaštítí ji mj. Český národní uzel pro neuroinformatiku či BESIP MDČR.
Department:
Year:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922816

Principal Investigator:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Co-Investigators:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Annotation:
Vozidlové simulátory se již několik desetiletí úspěšně využívají ve výzkumu a v automobilovém průmyslu. V současné době se nejkvalitnější vozidlové simulátory považují nejen za efektivní nástroj pro výcvik řidičů běžných a specializovaných vozidel, ale také za nástroj k provádění různých výzkumných činností, spojených se spolehlivostí interakce člověk-vozidlo, k řešení velkého množství problémů této interakce, ale také ke zdokonalení kokpitu vozidla a asistenčních systémů. Během čtyř let bylo na těchto simulátorech uskutečněno několik set měření zaměřených zejména na posuzování vlivu systémů HMI, únavy řidiče či vlivu vnějšího prostředí na bezpečnost a komfort jízdy. V roce 2008 budu prezentovat v souhrnné formě soubor pokročilých metodologií pro komplexní zhodnocení aktuálního stavu řidiče v dané simulované dopravní situaci. Prezentace proběhne na mezinárodní konferenci na Rhodu (8th WSEAS Int. Conference on SYSTEMS THEORY AND SCIENTIFIC COMPUTATION).
Department:
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0813616

Principal Investigator:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Co-Investigators:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Jan Pěkný; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Annotation:
Naše pracoviště se již léta kontinuálně zabývá výzkumem problematiky interakce operátora s dopravním prostředkem, ať se již jedná o strojvedoucího vlakových souprav, operátora silničního tunelu či běžného řidiče osobního automobilu.V posledních letech se ve větší míře specializuje na problematiku tzv. spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem a to ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i zahraničí a dlouhodobou podporou nejvýznamnějšího výrobce automobilů u nás. Výzkum této problematiky pokrývá velmi široké spektrum vědních oborů technických (elektrotechnika, výpoč. technika, strojírenství, dopravní a systémové vědy), humanitní (psychologie, design) lékařské (psychologie, ortopedie).Tato témata jsou v současnosti publikována na nejrůznějších konferencích s tématem dopravy, HMI, lékařství, atd., souhrnně zaměřená interakci řidiče s vozidlem zřídka. Organizace konference je velmi významná, neboť bude znamenat jeden z prvních počinů takovýchto vědeckých setkání v Evropě.
Department:
Year:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815316

Principal Investigator:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.
Annotation:
Na Fakultě dopravní ČVUT probíhá již několik let vývoj výzkumných vozidlových simulátorů, které jsou využívány pro experimenty zabývající se chováním řidičů ve specifických situacích. Jedním z takových experimentů je například posuzování negativního vlivu designu silničních tunelů na komfort a bezpečnost jízdy. V předchozích výzkumech bylo potvrzeno, že lze tyto vlivy za pomoci vozidlového simulátoru s úspěchem analyzovat. Validita dat získaných z takovýchto experimentů je však značně závislá na míře ztotožnění se testovaného řidiče s virtuální scénou. V případě zkoumání vlivu okolního prostředí je potřeba řidiče obklopit virtuální scénou v co možná nejvyšším rozsahu. Ideálním případem je celo-kruhová (popř. kulová) projekce. Alternativou k tomuto velmi finančně náročnému řešení je použití LCD panelů. Cílem tohoto projektu je vytvořit zpětnou projekci za pomoci LCD panelů pro stávající simulátor Škoda Super na FD ČVUT a vliv tohoto řešení na kvalitu simulace přezkoumat na sérii měření.
Department:
Year:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709316

Principal Investigator:
Ing. Roman Piekník, Ph.D.
Co-Investigators:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Annotation:
Problematika chování řidičů automobilu za standardních i nestandardních situací se stává v poslední době významným předmětem evropských i celosvětových výzkumů v oblasti dopravy. Jedním z velmi nebezpečných jevů je užívaní alkoholu před jízdou. V posledních letech se tento jev vyskytuje čím dál častěji. Více jak 9% ze všech úmrtí (v letech 1995-2003) bylo způsobeno právě jízdou pod vlivem alkoholu. Cílem tohoto projektu je tedy vyhodnotit míru vlivu různých hladin alkoholu na bezpečnost jízdy. Měření tohoto fenoménu v reálném provozu je za normálních okolností téměř nemyslitelné. Experiment proto bude probíhat v laboratorních podmínkách na výzkumných vozidlových simulátorech na Fakultě dopravní ČVUT, které se dobře osvědčily při experimentech zaměřených zejména na výzkumu únavy. Předmětem analýz bude především vlastní styl jízdy (trajektorie, rychlost, atd.), reakční časy na různé stimuly a to při různých hladinách alkoholu.
Department:
Year:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709416