Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Účelem řešení projektu je návrh a vytvoření zájmového kurzu specializace Inteligentní dopravní systémy určený pro oslovené studenty středoškolského studie. Kurz se zaměří na seznámení oslovených středoškoláků se základními tématy specializace s důrazem na jejich možné uplatnění v praxi. Předpokladem je vytvoření kurzu v online prostředí a následné oslovení a distribuce studentům středoškolského studia. Zároveň jej bude možné využít jako doplňující výukový materiál pro bakalářské studenty i pro další formy vzdělávání (CŽV). Kurz se bude skládat minimálně z videoprůvodce specializací Inteligetní dopravní systémy, jehož osnova bude plynou z bakalářských předmětů ve specializace, přípravy interaktivních drobných úkolů, které mohou středoškolští studenti přímo v online prostředí vykonat a přípravy vhodných materiálů k oslovení středoškolských studentů. Předpokladem je zapojení studentů doktorského studia do přípravy kurzu.
Pracoviště:
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Anotace:
Projekt si klade za cíl vyvinout nástroje pro udržitelnou mobilitu ve městech za podpory simulací, dopravně inženýrských dat a nových přístupů řízení SSZ. Optimalizace řízení dopravy zahrnují další potřebná data týkající emisí, energetickou bilanci vozidel, informace z vozidlových jednotek a další potřebná data.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2027
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací SIGMA

Řešitel:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Řešitel:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kristýna Navrátilová; Bc. Vojtěch Smrž; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Lukáš Čacký
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou řízení dopravy v městské oblasti v mimořádném stavu, který může být vyvolán v případě vzniku dopravní kongesce, konání mimořádných událostí, či vzniku jiných nenadálých událostí v oblasti. Vznikne-li ve městě tento stav, je snahou navrhovat smysluplná řešení řízení dopravy, aby byly dopady celospolečenské ztráty minimální. Hlavními potřebami jsou pak včasná identifikace a klasifikace příčiny mimořádného stavu, nalezení a rychlá aplikace vhodného alternativního řešení řízení a rychlá schopnost obnovení provozu v oblasti omezené kongescí. Cílem projektu je návrh integrace krizového řízení do modelu řízení dopravy vybrané městské oblasti a modelová implementace návrhu v laboratorním měřítku na příkladu části města Uherské Hradiště. Předpokladem úspěšného návrhu je současně návrh expertní báze znalostí vytvořené na základě dostupných dopravně-inženýrských dat o nehodách, intenzitách dopravy, jízdních dobách průjezdu oblastí, či parkování v oblasti. Historická data jsou pro modelový příklad k dispozici z provedených dopravních průzkumů, které již byly autorským týmem ve městě provedeny, doplněno o další zdroje dat (JDVM PCR, RODOS, dopravní detektory). Implementace krizových scénářů pro oblast v reálném provozu je velmi omezena současnou legislativou a technickými podmínkami. Proto je součástí projektu také související návrh vypracování studie možností implementace krizového řízení v českých podmínkách včetně vlastního návrhu zapracování změn do stávající legislativy. Projekt významně podporuje disertační práci navrhovatele, ve které se zabývá podobnou problematikou. Zároveň projekt významně podporuje závěrečné práce studentů magisterského studia, kteří se rovněž pohybují v oblasti řízení a modelování silniční dopravy. Téma řízení dopravy v městské oblasti je stěžejní v předmětech vyučovaných na Fakultě dopravní především v oboru Inteligentní dopravní systémy ve všech studijních programech. Předpokládané výsledky
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/082/OHK3/1T/16

Řešitel:
Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Anotace:
Předmětem řešení návrhu projektu je návrh a vývoj modelové dopravní aplikace využívající neuronových sítí pro predikci dopravních excesů. Tato aplikace umožní uživatelům mimo jiné zobrazit informaci o předpokládaných jízdních dobách a vzniku incidentů v grafické podobě a tím efektivně naplánovat dopravní cestu. Zároveň bude připraveno rozhraní pro nadstavbovou aplikaci, jako jsou např. dopravní ústředny nebo dopravní informační centra apod.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu ZÉTA

Řešitel:
Ing. Petr Bureš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Mert Aksaç; Ing. Bc. Vladimír Faltus, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.
Anotace:
Implementation of a study addressing the development of a European ITS Framework Architecture for the provision of interoperable Intelligent Transport Systems.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2021
Program:
CEF - Nástroj pro propojení Evropy - MOVE/C3-2016-405

Řešitel:
Ing. Přemysl Derbek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ivan Boyarkin; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Bc. Jana Řadová
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou zpracování a využití dat z plovoucích vozidel (FCD) v dopravě. Projekt významně podporuje diplomové práce studentů v řešitelském týmu a další profesní rozvoj navrhovatele. Cílem projektu je studie proveditelnosti a vypracování metodiky stanovení jízdních dob z FCD dat s následnou modelovou implementací celého procesu v laboratorním měřítku. Koncept tak bude připraven a otestován k nasazení v reálném provozu, jež bude podmíněno pouze dostupností FCD dat v reálném čase. Součástí modelové implementace dopravní aplikace bude i uživatelské rozhraní zobrazující hodnoty jízdních dob v podobě textové i grafické nad mapovým podkladem. Stanovení jízdních dob je v souvislosti s rozšířenou instalací proměnných informačních tabulí (PIT) na území hlavního města Prahy předmětem zvýšené poptávky. Současné systémy stanovení jízdních dob jsou založeny, dle předběžných výsledků dosavadně zpracované rešerše, na datech z procesu úsekového měření rychlosti aj. Stále více se rozšiřující flotila plovoucích vozidel a dostupnost dat o těchto vozidlech však slibují přesnější a časově pružnější stanovení jízdních dob. Téma FCD dat je stěžejním v předmětech vyučovaných na Fakultě dopravní především v oboru Inteligentní dopravní systémy ve všech studijních programech. Předpokládané výsledky projektu tak budou využity v pedagogické činnosti na Fakultě dopravní. Zájem na výstupech projektu má také Laboratoř řízení a modelování silniční dopravy, fungující na Ústavu dopravní telematiky Fakulty dopravní. Projekt je dále přínosem studentům Fakulty dopravní, se kterými navrhovatel spolupracuje v pozici vedoucího studentského projektu v rámci projektově orientované výuky na Fakultě dopravní.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/105/OHK2/1T/16