Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Kristýna Navrátilová; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Gurková, H.
Publikováno:
2025, Road Traffic Research, Analysis, and Modeling, Springer, Cham), p. 1-16), ISBN 978-3-031-85751-5, ISSN 2367-3370
Anotace:
The aim of this paper is to present the possibility of applying the preference of electric vehicles at light-controlled intersections in terms of positive and negative aspects. To increase the usage of electric cars in cities, various supportive efforts are arising. The authors aimed to answer the question when and under what conditions it is worthwhile to install the preference of electric vehicles at light-controlled intersections. The proposal was tested on a case study of a real intersection through microsimulation. The results confirm the positive effect of electric vehicle preference, especially in terms of reducing the relative delay of preferred vehicles compared to the delay of all vehicles on the network. With increasing penetration of electric vehicles, the results also show a slight increase in the overall delay of all vehicles. However, the negative effect of increasing penetration is significantly lower than the effect of increasing overall vehicle flow.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Teichmann, M.; Faltejsek, M.; Filip, J.
Publikováno:
2024
Anotace:
Vlastní Case study svým rozsahem obsahují objekty reálného vystavěného prostředí lidských sídel, zejména se zaměřením na prvky technické a dopravní infrastruktury a dalších souvisejících objektů a staveb. Na základě odborné rozpravy, návrhů a námětů na rozsah a obsah předmětné case study byly řešitelským týmem ve spolupráci s dalšími externími aktéry rozvoje měst vybrány reálné prostory, jejichž informační modely byly následně zpracovány během realizace projektu. Jednotlivé vybrané lokality tak představují modelové území, které vlastní koncepcí představují reprezentativní vzorek vstupních, předem definovaných prvků a požadavků na rozsah a obsah modelového území. Vybrané lokality obsahují základní prvky pro automobilovou dopravu, vedení pěších, cyklistů a MHD včetně významných inženýrských sítí jako je voda, kanalizace, plyn, optické sítě a elektrické vedení nízkého i vysokého napětí.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Kristýna Navrátilová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.
Publikováno:
2024, Inżynieria Mineralna, Kraków, Polskie Towarzystwo Przeróbki Kopalin), p. 1-9), ISSN 1640-4920
Anotace:
This paper provides an overview of the current challenges that occur within the design of the urban mobility concept and urban development concept. These challenges are discussed in view of the unique ELABORATOR project, which brings together different approaches and measures in a total of 12 European cities to improve micro mobility and sustainability and prove a concept toward climate-neutral cities. The main goal of the paper is to clearly describe the current state of mobility in the city of Liberec in the Rochlice housing estate area with the main objective focused on parking availability and identification of undesirable phenomena (incorrect parking, exhausted parking capacity, difficult passage for rescue services etc.). Therefore,the definition of ongoing problems is described from default to design and propose strategic interventions towards efficient parking supporting local mobility needs. Parallelly, the evaluation methodology is defined according to the requirements of strategically defined goals in sustainable urban mobility plans and the goals of the project. The proposed methodology reflects in situ measurement, identification of large-scale impacts based on quantitative analysis, and qualitative feedback collection from public events and applied interviews with city residents, and last but not least, the use of shared experiences of cities within the ELABORATOR project. This complex solution is defined to improve parking availability and to measure the real impact of proposed interventions on traffic on dedicated housing estates.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Michal Frydrýn, Ph.D.
Publikováno:
2024, 2024 Smart City Symposium Prague - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-6096-7, ISSN 2831-5618
Anotace:
An integral part of modern cities within Smart City concepts is the development and related innovations in traffic control systems. New proposals need to be carried out in accordance with the applicable legislation and at the same time on a sufficient data base. This paper reflects the first conclusions of the research project SENDER, the aim of which is to develop, using deep learning methods, such a system that will warn drivers of impending danger in front of selected traffic intersections based on recognized data in the image from installed cameras. The paper mainly describes the process of selecting traffic situations in the area of intersections, which it is appropriate to warn the driver about. As part of the research, a state-of-the-art analysis was first carried out, which summarizes knowledge from current traffic control systems and the possibility of identifying collision situations, then the expert team defined collision situations that may occur in the node, including accompanying prioritization. On the basis of this identification, a specific intersection in the city of Brno was selected, which was fitted with cameras, and a test was conducted to determine whether the defined collision situations at the intersection actually occur. For the purposes of the developed system, this results in the specification of preferred collision situations, and these will then be simulated in variants with minor changes in the input parameters, in order to create a large enough database for learning the neural network.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Filip, J.; Teichmann, M.; Faltejsek, M.
Publikováno:
2024
Anotace:
Výzkumná zpráva informačního modelování ve veřejném prostoru se zaměřením na infrastrukturu obsahuje především sumarizaci výsledků a výstupů dosažených během realizace projektu. Výzkumná zpráva obsahuje manažerské shrnutí, které bude poskytnuto správcům, městům, obcím a krajům pro další využití pro aplikace informačního modelu vystavěného prostředí.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Publikováno:
2024, ISBN 979-8-3503-6096-7, ISSN 2831-5618
DOI:
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2024, ISBN 979-8-3503-6096-7, ISSN 2831-5618
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Kristýna Navrátilová
Publikováno:
2023, PIARC XXVIIth World Road Congress Proceedings of the Congress, Paris La Défense cedex, World Road Association (PIARC) Technical Committee C.3.3), ISBN 978-2-84060-837-0
Anotace:
A number of Czech and European cities are dealing with growing volumes of traffic and the increasing degree of motorization. One of the important issues that cities must address in the future is sustainable urban mobility. There are many approaches to solving sustainable mobility, they can be measures of a construction, technological or organizational type. Based on current European and Czech trends, this paper summarizes research into the possibilities of applying new approaches to solving urban mobility with a focus on the use of intelligent transport systems, including C-ITS. On the basis of the research, quite specific possibilities of applying these approaches are proposed for the real identified problems of selected Czech cities, which in their localities are currently solving the problems of transit transport, electromobility, parking, the application of new trends in vehicle detection, the use of public transport and its preference. The goal of the paper is always to show the possibilities of applying new ITS technologies for sustainable mobility, depending on the safety and flow of traffic. Another trend in cities is autonomous mobility, where the use of C-ITS can be a suitable prerequisite for the application of autonomous systems. Last but not least, it is necessary to address the issue of cyber security and the continuity of other subsystems in the framework of design, implementation and evaluation in transport management and information. The issue of the paper is solved within the framework of research projects SGS22/079/OHK2/1T/16 and TAČR CK01000163, CK03000179, CK04000027, CK04000082, FW03010458
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
Crisis traffic management is one of the current topics that current cities are addressing within the Smart City concept, as a properly set-up system should serve to increase the safety and fluidity of traffic and reduce driver delays on the road network. This paper focuses on the investigation of the design of a new crisis management system using traffic lights in the simulation program AIMSUN NEXT by comparing three basic scenarios with similar inputs. Based on the evaluation of the measurable parameters, it can be concluded that the proposed crisis management system helps to reduce the total delay of vehicles in the network and also the total number of stops of individual vehicles in the network. However, the specific limits and expected inputs to the crisis management system need to be taken into account, which is discussed in this paper.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Ing. Jana Jíšová; Ing. Josef Filip, Ph.D.; Ing. Kristýna Navrátilová; Ivasienko, P.; Šmerda, T.
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
As part of the development of new technologies and approaches, there are innovative solutions for intermodal transport, especially at the interface between road and rail. Among the basic trends in the development of the transport system, with a focus mainly on progressive areas that complement each other and are also newly developing, such as the requirement to obtain data and information for information modelling. Information modelling can obtain data using various methods that are presented in the article, where in particular the HD mapping method seems to be a very progressive approach, as well as obtaining data from technologies and smart approaches using connectivity using optical cables, IoT or the future 5G network with cyber security. The mapping of objects using 3D, the use of BIM (building information modeling) in design for the precise description of a given object or device for the subsequent provision of a complex cycle of a given system, is also an essential input for information modelling. The article concentrates in a comprehensive manner on the development of the transport system with a focus on the road and railway interface from the point of view of providing data and information for the design, implementation, and subsequent maintenance. An important aspect of the transport system is its user, the passenger, who uses and provides data and is offered for multimodal and intermodal transport, especially the application of the so-called Mobility Hub with the prospective provision of autonomous mobility, which in the future can be an important connecting element in multimodal and intermodal transport at regional or city level.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
As part of the implementation of the Smart City concept in cities, there is an effort to use efficient, economical and sustainable solutions that should contribute to increasing the quality of life in cities. LoRaWAnis one of the IoT technologies that offers a solution for wireless data transmission, when the main goal is low energy consumption at low acquisition costs. Cities are currently building this network, but they often do not have a clear purpose in advance for its versatile use. The aim of this review paper is mapping the possibilities of using the LoRaWAnnetwork for (not only) Czech cities. First, it analyzes and describes the current state of knowledge in the field of LoRaWantechnology, then, based on examples of good practice from various cities across the several countries, it defines the areas of use of the LoRaWannetwork for streamlining processes in cities, and then gives specific examples of elements - sensors that can be used in the LoRaWannetwork. Finally, we propose specific recommendations on the example of a case study for Hradec Králové, which is a medium-sized city in the Czech Republic that currently has a LoRaWannetwork built. All the recommendations are in line with the concept of sustainable mobility and the SMART Hradec Králové project.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Zuzana Purkrábková; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
Protected nature parks are important areas that often arouse the greater interest of visitors for their natural beauty and landscape. Paradoxically, these visitors and their need for transport across the territory endanger these areas. To find the balance between transport needs and environmental protection, it is necessary to apply suitable measures that will regulate and improve traffic and movement in these areas. The article aims to present possible solutions to influencing traffic in protected areas. Applied research was a part of the study, where the transport system in protected areas was proposed as a soft system. The method used is based on a detailed analysis of data sources for a complex system and their subsequent integration, which leads to the design of a new architecture. The proposal is shown in the case study in the Czech Republic.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová
Publikováno:
2023
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová
Publikováno:
2023
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Zuzana Purkrábková; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová
Publikováno:
2023, SUSTAINABILITY, 15 (17), ISSN 2071-1050
Anotace:
In the context of nature protection, there is an effort to regulate individual car traffic in protected areas. In the framework of the research, a pilot testing of a vehicle detection and identification system in the Krkonoše National Park was carried out using two selected technologies (license plate recognition and Bluetooth token detection). The research was carried out under conditions of poorer availability of mobile signal for transmission of measured data, lack of electrical power supply, and in challenging climatic conditions in the mountains. The main objective was to verify the applicability and limits of the mentioned technologies under these difficult conditions. For this purpose, two test sites were built: a fixed and a mobile point. Testing at both points was carried out using two basic methods, namely online through continuous data collection from the detectors and on-site through a local survey during the summer of 2022. The parameters evaluated were the reliability of the vehicle identification itself and the reliability of the operation of the individual detection subsystems and the tested system as a whole. The results show that the license plate recognition system using two cameras for the checkpoint shows a high recognition reliability, but it is reduced for some types of vehicles (especially motorcycles and four-wheelers). At the same time, this technology is demanding on energy resources. Detection using a Bluetooth scanner has proven to be highly reliable up to 50 km/h. A reliable power supply is necessary to achieve high reliability, which was a problem at the mobile point. Evaluation of images from cameras with motion detection showed the limits of this technology, which increased with increasing vehicle speed. The system can be used to detect traffic in protected areas, taking into account the limits specified in this article.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Publikováno:
2023, ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
DOI:
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Publikováno:
2022, 2022 Smart City Symposium Prague, Piscataway, IEEE Signal Processing Society), ISBN 978-1-6654-7923-3
Anotace:
With the development of intelligent transport systems in cities, the efficient use of big data is becoming increasingly important. The aim of this paper is to focus on specific sources of Big Data and specific outputs that can be obtained from these data in the conditions of the Czech Republic and then use these to propose recommendations for traffic solutions in a specific traffic area in Prague using the Pelc-Tyrolka area as a case study. In the research part, good examples of practice in the use of Big Data for transport solutions in the area abroad are found. These are then confronted with the real situation within Prague. In the methodology part, the procedure for effective processing and evaluation of different data sources (detector data, FCD data, data from information systems) is defined. Based on this procedure, data from the Pelc-Tyrolka area was evaluated to assess two specific traffic solutions in the area, and based on the results, recommendations were then proposed for future solutions in the area. Finally, the conclusions from the case study are generalized for the future use of Big Data in transport in the conditions of the Czech Republic.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová
Publikováno:
2022
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Ondřej Bečka
Publikováno:
2022
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2022, ISBN 978-1-6654-7923-3
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Bc. Jan Kruntorád; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Richard Rek
Publikováno:
2021, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Bristol, IOP Institute of Physics), p. 1-9), ISSN 1755-1315
Anotace:
An effective solution of the conflict points of different transport modes is a significant issue at the urban level today. With the permanent increase of traffic in cities, it is necessary to look for suitable and sustainable transport solutions to these situations, so that the traffic flow is smooth and the transport remains safe, ecological and economical. The paper deals with the design of a simple decision making tool for selecting the solution of pedestrian conflict with other traffic modes (classical pedestrian crossing, controlled pedestrian crossing for defined pedestrian and vehicle flows, based on experimental microsimulation. High pedestrian flows their dependence on the delay time of road users are not properly implemented in Czech legislation. The results are verified in a case study of conflict solution within the reconstruction of a public transport terminal in Prague.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Richard Rek; Ing. Ondřej Bečka
Publikováno:
2021
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Zuzana Purkrábková; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Korec, V.
Publikováno:
2021, Neural Network World, 31 (05/21), p. 343-353), ISSN 1210-0552
Anotace:
The article deals with the current issue of traffic accident risk classification in urban area. In connection with the increase in traffic in the Czech Republic, a higher probability of risks of traffic excesses can be expected in the future. If there is a traffic excess in the city, the aim is to propose a meaningful traffic management solution to minimize the social losses. The main needs are the early identification and classification of the cause of the traffic excess, finding a suitable alternative solution, quick application of that solution, and the rapid ability to resume operations in the area of congestion. Traffic prediction is one of the tools for the early identification of traffic excess. The article describes extensive research focused on the classification and prediction of the output variable of accident risk based on own programmed neural networks. The research outputs will be subsequently used for the creation of a traffic application for a selected urban area in the Czech Republic
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Publikováno:
2021, ISBN 9780738131580
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Publikováno:
2020, 2020 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-6821-0
Anotace:
Smart traffic management solution in the event of emergencies is a significant issue not only at national but also at urban level today. The degree of automation has been steadily increasing in recent years and this trend is not expected to stop. Therefore, traffic excesses and other incidents requiring efficient and intelligent solutions are more and more common in cities. Correctly set up crisis management system for the occurrence of these events can lead to increased safety of individual road users and their time savings. At the same time, crisis management is one of the tools of the state and cities, which can prevent unwanted spreading of events to a larger extent. The authors of the article are researching the possibilities of extending existing telematics technologies with other functionalities and technical elements so that it is possible to gradually introduce and build crisis management systems in cities. The main idea is to design an intelligent crisis management system for cities using existing traffic lights. First, an inductive approach was used for the research. Based on the analysis of existing approaches to crisis management systems and on the analysis of traffic lights in the Czech Republic, general conclusions were drawn that can serve as an input for any design of the crisis management system in cities in the future. The authors then made and verified the design on the basis of traffic engineering data and experience in the town of Uherské Hradiště. Due to the impracticability of practical verification in reality, the proposal was microsimulated. This article therefore briefly describes the whole mentioned research process, its results and also points out the complexity of implementing crisis management systems not only from the technological and functional point of view but also from the organizational and political point of view.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Publikováno:
2020
Anotace:
Studie „Možnosti implementace krizového řízení dopravy v českých podmínkách“ si klade za cíle naplnění následujících bodů: • Sestavení stručného přehledu legislativy upravující problematiku krizového řízení na národní úrovni; • Sestavení přehledu legislativy upravující řízení dopravy pomocí SSZ, a to jak z pohledu technického, tak z pohledu organizačního, se zaměřením na podrobnější rozbor normy ČSN EN 73 6021 Umístění a použití návěstidel; • Návrh vhodných úprav legislativy upravující řízení dopravy pomocí SSZ zejména s ohledem na soulad s legislativou upravující problematiku krizového řízení na národní úrovni; • Zhodnocení možností implementace krizového řízení v menších oblastech řízených pomocí SSZ z dopravních ústředen.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Matoušek, J.; Ing. Richard Rek; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Dokument popisuje problematiku těžce obsloužitelných obcí veřejnou hromadnou dopravou. Do řešení obsluhy je implementována dynamika, která zajišťuje nalezení optimální trasy linky veřejné hromadné dopravy na základě jednotlivých požadavků cestujících. K nalezení optimální trasy linky je použit multiagentní algoritmus.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Kristýna Navrátilová; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 185-194), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Předmětem článku je popis průběhu a vyhodnocení rozsáhlého dopravního průzkumu parkování v Uherském Hradišti, v jehož historickém centru existuje řada specifických parkovacích stání, jako jsou vyhrazená místa u vybraných institucí, vyhrazená místa pro časově omezená stání zdarma atp. Díky opakování dopravního průzkumu s několikaměsíčním rozestupem mohly být porovnány výsledky a sledován vývoj obsazenosti vybraných parkovacích ploch. V článku jsou popsány získané zkušenosti z dopravních průzkumů zaměřených na parkování ve městě a následně navrhnuta opatření pro zlepšení stávajícího stavu z hlediska konceptu parkovaní jako součást Smart City řešení. Průzkumy probíhaly díky podpoře dotačního programu Aplikace MPO v rámci projektu E-parking.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Zuzana Purkrábková; Korec, V.
Publikováno:
2020, 2020 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-6821-0
Anotace:
The prediction of traffic excesses (traffic congestions and traffic accidents) is become a very important topic for many cities and regions. The number of cars in cities and the total traffic volumes in cities are increasing over time, and solutions will be needed to eliminate traffic accidents and prevent secondary excesses. This will ideally lead to time savings for transport users and, above all, to an increase in the safety, fluidity and environmental performance of the transport itself. The article deals with a research activity that aims to develop a separate module in the form of a traffic application that will be able to predict traffic excesses. The neural networks were the main tool for the development of traffic applications for prediction, namely multilayer neural networks with activation function sigmoidou. With regard to the focus of the conference Smart City, the article does not focus on extensive development and testing of neural network, but primarily on the description of the functionalities of the result, including a critical commentary on the problems of the current state of the application. The transport application is developed in collaboration with the scientific and commercial spheres and its future integration into the management platform for smart city management is expected.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Publikováno:
2020
Anotace:
Dokument poskytuje návrh na implementaci krizového řízení dopravních uzlů v městských oblastech. Metodika je psána obecně s cílem její možné aplikace na městské oblasti různého charakteru s typově odlišnými SSZ. Základními funkcemi Souhrnné metodiky pro aplikaci krizového řízení v městských oblastech jsou následující: • Definuje funkce systému krizového řízení; • Vymezuje organizační aspekty implementace a aktivace krizového řízení; • Stanovuje podmínky nasazení krizového řízení; • Navrhuje možnosti použití prvků krizového řízení na vybraných křižovatkách SSZ.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Kristýna Navrátilová; Smrž, V.
Publikováno:
2020
Anotace:
Studie navazuje na studii „Souhrnná metodika pro aplikaci krizového řízení v městských oblastech.“ Na základě metodiky podrobněji rozebírá již konkrétní návrh systému krizového řízení, a to v oblasti ve městě Uherské Hradiště. Oblast ve městě Uherské Hradiště byla vybrána na základě hlubší znalosti systému současného systému řízení ve městě, přijatelné velikosti a složitosti oblasti a dostupných dopravně-inženýrských dat z již proběhlých průzkumů (částečně realizovaných řešitelským týmem) nebo od jiných subjektů, se kterými bylo poskytnutí dat pro výzkumné účely předjednáno. Struktura studie se drží doporučeného postupu při návrhu systému krizového řízení v oblasti na základě předchozí metodiky, tedy nejprve je provedena analýza systému, kde dochází k vymezení řešené oblasti a jejího okolí, následuje stručný popis řízení dopravy v oblasti v běžném režimu, dále jsou analyzována dopravně-inženýrská data a další vstupy. Součástí analýzy systému je také identifikace klíčových komunikací z hlediska zajištění plynulosti dopravy a identifikace míst častých výskytů dopravních excesů s významným vlivem na dopravu ve městě. V druhé fázi pak následuje projekt systému, tedy jsou stanoveny objízdné trasy na základě připravených scénářů mimořádných, resp. krizových situací, následuje procesní návrh navedení vozidel na tyto objízdné trasy. Návrh je simulován v mikrosimulačním prostředí VISSIM a na základě simulace je optimalizován. V poslední fázi dochází ke zhodnocení výsledků testování a přínosů systému krizového řízení na základě simulačního modelu a k definování předpokladů nutných k implementaci. Samotná implementace není předmětem této Studie, neboť finančně daleko přesahuje rámec tohoto projektu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Michaela Jurko; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Publikováno:
2020, ISBN 978-80-01-06793-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2020, ISBN 978-1-7281-6821-0
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Korec, V.
Publikováno:
2019
Anotace:
Souhrnná výzkumná zpráva „Predikce dopravních excesů využívající neuronové sítě“ podává ucelený přehled o průběhu výzkumné činnosti v roce 2018. S narůstajícím stupněm automobilismu ve větších městech stoupá poptávka po zavádění inteligentních dopravních systémů. Predikce dopravních veličin je jedním ze stěžejních témat budoucnosti v oblastech řízení dopravy a navigování. Včasné předvídání dopravních excesů je důležité nejen pro strategická řízení větších oblastí ve městech za účelem zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, snížení emisní zátěže a snížení celkových ekonomických nákladů na dopravu v globálním měřítku, ale i pro samotné řidiče za účelem snížení jízdních dob a optimalizaci využití přepravní kapacity.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Konference - 25 let Fakulty dopravní, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 19-21), ISBN 978-80-01-06545-7
Anotace:
Obor Inteligentní dopravní systémy (dále jen ITS) vyučovaný na FD ČVUT je v bakalářském studijním programu Technika a technologie v dopravě a spojích vyučován blokově. Bloková výuka je jednou ze součástí moderních výukových konceptů, který dlouhodobě funguje např. ve Švédsku. Základním rozdílem oproti klasické výuce probíhající v českých podmínkách je, že se studenti nevěnují většímu množství předmětů najednou, ale naopak se intenzivněji (několik týdnů) zabývají jedním konkrétním předmětem. Princip blokové výuky s sebou přináší výhody i nevýhody. V tomto článku dochází ke zhodnocení zkušeností s blokovou výukou na FD ČVUT, které byly nabyty v prvních dvou letech od jejího zavedení. Zároveň jsou v závěru článku naznačeny vize a směry, jak tuto alternativní formu výuky v českých podmínkách více podporovat a rozvíjet.
Typ:
Stať ve sborníku z fakultní konference česky

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Kristýna Navrátilová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Publikováno:
2019, 2019 Modern Safety Technologies in Transportation (MOSATT), Prague, Czechoslovakia Section IEEE), p. 134-139), ISBN 978-1-7281-5083-3
Anotace:
The article deals with the current issue of road traffic management in the urban area during an emergency, which can be triggered in the event of traffic congestion, extraordinary events, or other unexpected situations in the area. If this situation arises in the city, the aim is to propose meaningful traffic management solutions to decrease the impact of society-wide losses. The main requirements are then early identification and classification of the cause of the emergency, finding and quick application of a suitable alternative control solution and rapid ability to resume operations in the area of congestion restricted. The main idea of the research is the use of traffic lights in crisis management of transport. First the article carries out a review of current foreign solutions in the event of emergencies, then it summarizes the methodological proposal for the use of traffic lights in the Czech Republic in the event of emergencies. The proposal also contains a list of necessary legislative adjustments and changes in technical solutions of currently installed traffic lights. Finally, the methodical procedure is applied to a specific example of the urban area in Uherské Hradiště.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Konference - 25 let Fakulty dopravní, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 78-79), ISBN 978-80-01-06545-7
Anotace:
Článek představuje činnosti Laboratoře řízení a modelování dopravy, která je specializovaným pracovištěm Ústavu dopravní telematiky na Fakultě dopravní více jak 8 let. Členové laboratoř se podílejí na několika studentských projektech, zejména pak na projektu Řízení a modelovaní silniční dopravy a dále se podílí na řešení projektů vědy a výzkumů, komerčních projektů, jež jsou nedílnou součástí výuky vybraných předmětů na Fakultě dopravní.
Typ:
Stať ve sborníku z fakultní konference česky

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Cikhardtová, K.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Korec, V.
Publikováno:
2019, Archieves of Transport System Telematics, 2019 (4), p. 22-26), ISSN 1899-8208
Anotace:
The prediction of traffic accidents in urban networks is one of the key future theme in the areas of traffic control and navigation. Early identification of the risk of a traffic accident can lead to an increase in the safety and smoothness of road transport. Neural networks belong to the expert methods for modeling of complex systems. The issue of their use in the transport sector is scientifically quite progressive. The article describes the design of prediction model based on available traffic data from town Uherské Hradiště. Traffic data was collected from many sources, e.g. junction detectors, meteorological stations or traffic accident portal. Appropriate parameters for the model were selected from the traffic data. The model was then tested on a 2-month data sample. The aim of the article is to confirm the suitability of using neural networks to predict traffic accidents
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Kristýna Navrátilová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Publikováno:
2019, 2019 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-0497-3
Anotace:
Problems of the stationary traffic are solved today by almost every larger town. Most of the towns suffer from an insufficient number of parking spots in the street network. It is at the same time very complicated and economically demanding to create new parking areas, so the towns try to use the existing parking areas as efficiently as possible. The objective is thus to apply systems and technologies for efficient use of existing parking spaces, and also to monitor parking occupancy, distribute information to drivers, and apply various payment systems (parking meters, SMS payments an mobile applications) in order to facilitate the collection of payments from drivers. Within Smart City applications, it is necessary to consider not only parking aspects but also organisational aspects. Installation of Smart parking components is senseless, unless these components are accepted by user/driver and unless continuous traffic surveys are performed oriented in parking checks in the town.This article monitors the course and results of an extensive traffic survey oriented mainly in respecting the parking rules. In the centre of Uherské Hradiště, there are many specific parking spaces, 3 major paid parking zones, designated spaces at selected institutions, designated spaces for time-limited free parking, etc. The article describes in details the experience from the traffic survey oriented in respecting the parking rules in the town and subsequently proposed measures and suggestions how to make the existing state in the town more efficient with respect to the Smart City concept.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Publikováno:
2019
Anotace:
Studie „Vyhodnocení obrátkovosti, obsazenosti parkování v Uherském Hradišti – II etapa“ je hlavním výstupem dopravního průzkumu, který byl ve městě realizován v termínu od 11. 06. – 12. 06. 2019. Jedná se o komplexní dopravní průzkum parkování ve městě na vymezených parkovištích Palackého náměstí – sever, Palackého náměstí – jih, Stojanova, Nádražní, Komenského náměstí. Průzkum byl proveden zejména s ohledem na následné ověření funkčnosti nově nasazovaných parkovacích technologií na těchto parkovištích a dále z důvodu získání dopravně-inženýrských dat z parkování.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2019, ISBN 978-80-01-06545-7
Typ:
Sborník z fakultní konference v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2019, ISBN 978-1-7281-0497-3
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Hlubučková, K.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Marie Růžičková; Bil, M.; Ing. et Ing. Pavel Hluska, MSc.; Ulanovský, A.; Smrž, V.; Vyoral, J.
Publikováno:
2018
Anotace:
Komplexní studie „Dopravní průzkumy realizované v Uherském Hradišti v rámci pilotního projektu testování vyvinutého systému adaptivního řízení“ se zabývá přípravou, metodami a realizací rozsáhlých dopravních průzkumů v posuzované lokalitě města Uherské Hradiště a jejich následným vyhodnocením. Studie je jedním z praktických výstupů projektu RODOS (Centrum pro vývoj dopravních systémů) vzniklým na základě spolupráce Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze a společností Eltodo a. s. Provedené dopravní průzkumy pak byly zaměřeny na testování nových dopravně-telematických technologií v reálném provozu města.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Cikhardtová, K.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Šilar, J.
Publikováno:
2018, Silniční obzor, 2018 (5), p. 138-141), ISSN 0322-7154
Anotace:
Předmětem článku je shrnutí zkušeností a vyhodnocení implementace senzorické sítě a aplikace systémů řízení dopravy. Problematika, kterou se zabývá, je velmi komplexní, od řízení dopravy, přes management parkování po sledování úrovně životního prostředí. Zde shrnuté zkušenosti byly získány z přípravy a nasazení pilotního testování ve městě Uherské Hradiště Cílem projektu byl sběr a vyhodnocování dat prostřednictví různých technologií (jako například IoT) a jejich následné zpracování a využití do řízení dopravy, případně jiných scénářů. Článek dále podává ucelený přehled o výsledcích pilotního projektu se zaměřením na budoucí rozvoj a implementaci podobných systémů ve městech.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Šilar, J.
Publikováno:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-5017-2
Anotace:
Traffic overload is a pressing problem for many cities nowadays and they are trying to find smart solutions. Therefore cities are introducing traffic control systems that facilitate a more dynamic transit through the city for transit traffic while optimizing the control of individual junctions equipped with light signalling. Evaluation of traffic control parameters is usually based on processing of data from traffic surveys. This article describes the design, implementation and verification of alternative methods of traffic surveys for the comparison of traffic control systems in a case study of Uherské Hradiště. In this city, an extensive pilot project took place in summer and autumn 2017 to test the new algorithm for adaptive traffic control at selected light-controlled junctions of the city. The aim of the designed traffic surveys was to evaluate the parameters of the newly installed traffic control systems and to compare them with the control parameters of the original system.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Ing. Eva Hajčiarová
Publikováno:
2018
Anotace:
Dopravní studie Pasportizace světelně signalizačních zařízení v pražské metropolitní oblasti se zabývá soupisem a popisem SSZ ve vymezené oblasti a jejich hodnocení z pohledu preference veřejné dopravy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Šilar, J.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Hlubučková, K.
Publikováno:
2018, 2018 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-5017-2
Anotace:
Insufficient parking capacities trouble almost every city today. The demand for parking space is considerably higher than the supply and since creating new parking facilities is economically very challenging, it is important to look for ways to make the most of the existing parking space, especially as on-street parking is regarded. The aim is therefore to apply systems for efficient use of existing parking space, focusing in particular on monitoring the occupancy of parking space and providing the information to drivers. A large-scale pilot project was implemented in Uherské Hradiště in the second half of the year 2017. It involved testing of features and subsystems for parking management as well as monitoring the turnover and occupancy of parking spaces in the city. This article describes the course of the pilot project, the employed detection and action elements of the system and also deals with the evaluation and the outcomes of the pilot testing.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Bc. Vladimír Faltus, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Lukáš Svoboda; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Publikováno:
2018
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Vladimír Faltus, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Derbek, P.
Publikováno:
2018
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Publikováno:
2018
Anotace:
Studie „Vyhodnocení obrátkovosti, obsazenosti a respektovanosti parkování v Uherském Hradišti – I etapa“ je hlavním výstupem dopravního průzkumu, který byl ve městě realizován v termínu od 15.10. – 18.10. Jedná se o komplexní dopravní průzkum parkování ve městě ve vymezené lokalitě rozdělené do sedmi stěžejních posuzovaných oblastí. Cílem této studie je udat čtenáři ucelený přehled o obsazenosti, obrátkovosti a respektovanosti parkování v Uherském Hradišti prostřednictvím komplexního statistického vyhodnocení při-praveného průzkumu s odborným komentářem. Studie může sloužit jako podklad pro strategii města v oblasti parkování v centru města.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2018, ISBN 978-80-01-06464-1
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2018, ISBN 978-1-5386-5017-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2017
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Derbek, P.
Publikováno:
2017
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2017, ISBN 978-1-5386-3825-5
Typ:
Sborník z mezinár. konf.

Autoři:
Cikhardtová, K.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Tichy, T.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2016, 2016 Smart Cities Symposium Prague (SCSP), New York, IEEE), ISBN 9781509011162
Anotace:
This document presents the research results in the area of measurement and analysis of the negative traffic impacts on the environment in cities using innovative sensor networks with the output to the traffic information and control systems and smart cities systems in general.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Boyarkin, I.
Publikováno:
2016, Silniční obzor, 77 (7-8), p. 179-183), ISSN 0322-7154
Anotace:
Článek se zabývá současnou problematikou zpracování a použití dat z plovoucích vozidel (FCD) v dopravě. Efektivní využití dostupných FCD dat vede ke zvýšení informovanosti účastníků silničního provozu o aktuální dopravní situaci. Cílem článku je stručné shrnutí současného výzkumu Fakulty dopravní ČVUT, zaměřujícího se na mapování a analýzu dat z plovoucích vozidel na základě vlastního algoritmu. Výsledky výzkumu jsou prezentovány pomocí volně dostupné uživatelsky přátelské webové aplikace.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Bc. Vladimír Faltus, Ph.D.
Publikováno:
2016
Anotace:
Předmětem této práce bylo vytvořit dokument obsahující veškeré známé a dostupné informace a požadavky od jednotlivých zainteresovaných subjektů v předmětné oblasti a poskytne podklady pro další etapu přípravy zavádění inteligentního dopravního systému pro město Hradec Králové. Práce definuje uživatelské požadavky města a zainteresovaných stran, funkční architekturu a jednotlivé provázání se subsystémy, požadavky na sdílení dat s městem Pardubice a obsahuje základní vstupy pro zpracování dokumentace pro výběr zhotovitele.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Vladimír Faltus, Ph.D.; Ing. Milan Koukol, Ph.D.; Ing. Milan Sliacky, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.
Publikováno:
2016
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Tichý, T.; Ing. Zuzana Bělinová, Ph.D.; Cikhardtová, K.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2016, Challenge of Transport Telematics: 16th International Conference on Transport Systems Telematics, TST 2016, Katowice-Ustrón, Poland, March 16–19, 2016, Selected Papers, Cham, Springer International Publishing AG), p. 450-461), ISBN 978-3-319-49645-0, ISSN 1865-0929
Anotace:
The article presents urban traffic control method suitable and tested for a small urban areas enabling more fluent traffic and thus increasing the throughput of the controlled area. The model was implemented in the adaptive Traffic Dependent Control module for higher control of the area designed for the optimization of the intersection signal plans that uses various inputs (different detectors) and communication with special control unit for C2X and gives best results for intersections with irregular traffic. The whole system was tested in a small urban area proving its benefits in real traffic.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Blümelová, J.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Boyarkin, I.; Derbek, P.
Publikováno:
2015
Anotace:
Předkládaná metodika se zabývá tématem zpracování a využití dat z plovoucích vozidel (Floating Car Data - FCD) v dopravě. Cílem metodiky je posoudit proveditelnost a vypracovat návod pro predikci jízdních dob na základě FCD s následnou modelovou implementací celého procesu v laboratorním měřítku. Takto vzniklý koncept bude otestován a připraven k nasazením v reálném provozu, jež je podmíněno pouze dostupností FCD v reálném čase.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Blümelová, J.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Boyarkin, I.; Derbek, P.
Publikováno:
2015, YTEC 2015 - Sborník příspěvků konference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 195-201), ISBN 978-80-01-05791-9
Anotace:
Předkládaný konferenční příspěvek se zabývá tématem zpracování a využití dat z plovoucích vozidel (Floating Car Data - FCD) v dopravě. Cílem příspěvku je posoudit proveditelnost a vypracovat metodiku pro predikci jízdních dob na základě FCD s následnou modelovou implementací celého procesu v laboratorním měřítku. Takto vzniklý koncept bude otestován a připraven k nasazením v reálném provozu, jež je podmíněno pouze dostupností FCD v reálném čase.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Blümelová, J.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Boyarkin, I.; Derbek, P.
Publikováno:
2015, PEFnet 2015 Abstracts, Brno, Mendelova univerzita v Brně), p. 15-15), ISBN 978-80-7509-362-2
Anotace:
The conference paper deals with current issues of processing and usage of Floating Car Data (FCD) in transportation. The aim of the paper is to study the feasibility and to work out a methodology for estimating the travel time from FCD with sequent model implementation of the entire process in a laboratory scale. Thereby the concept will be prepared and tested for deployment in real operation, which is only subject to the availability of FCD in real time.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Boyarkin, I.; Davidík, V.; Pacík, R.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2014
Anotace:
Dopravní studie Pasportizace světelně signalizačních zařízení v pražské metropolitní oblasti se zabývá soupisem a popisem SSZ ve vymezené oblasti a jejich hodnocení s pohledu preference veřejné dopravy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Petr Hnyk; Pacík, R.; Pravda, J.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Urbaniec, K.
Publikováno:
2013
Anotace:
Obsahem dokumentu je analýza současného stavu řešení dopravních komplikací na pozemních komunikacích. Na základě této analýzy rovněž předkládá závěry, hodnocení a doporučení, které by mohli směrovat ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině