Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Bc. Martin Šulek
Publikováno:
2024
Anotace:
Pôvodný projekt „Optimalizácia mestskej autobusovej dopravy v meste Piešťany“ bol aktualizovaný z dôvodu zmeny koncepcie železničnej dopravy na trati č. 120, legislatívnym zmenám a zmenám požiadaviek mesta. Aktualizácia optimalizácie vychádza z pôvodnej optimalizácie, teda aj pôvodných podmienok, pokiaľ nebolo zadané inak, s ohladom na súčasné trendy a technológie vo verejnej doprave. Zmyslom optimalizácie je cieliť na čo najväčšiu efektivitu prevádzky MHD. Tá je dosiahnutá vysokým ročným nájazdom kilometrov vozidiel MHD, čo má za následok v rámci možnosti priaznivú cenu dopravného výkonu. Z pohladu linkového vedenia je aktualizácia optimalizácie zameraná hlavne na vytváranie priamych väzieb v rámci mesta a nadväzností na vlaky. Jednotlivé linky vytvárajú spolu zväzky, ktoré prepájajú vybrané oblasti a zastávky medzi sebou po rôznych trasách v približných prekladoch. Daná taktika je náročná na tvorbu, ale jej výhodou je časté spojenie dôležitých zdrojov a cieľov a rozšírenie priamych spojení menej významných
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Bc. Martin Šulek; Bc. Matěj Chudomel; Kolařík, J.
Publikováno:
2024
Anotace:
Plán dopravní obslužnosti města Uherské Hradiště na období let 2024–2028 byl zpracován jako závazný koncepční dokument na základě zákona č. 194/2010 Sb. Jedná se o historicky první dopravní plán, kterým město Uherské Hradiště formuluje své záměry v oblasti veřejné dopravy. Prezentovaný Plán dopravní obslužnosti města představuje jak širší dopravní vazby města regionální a dálkovou dopravou, tak i aspekty ovlivňující mobilitu obyvatelstva ve městě a novou koncepci MHD ve městě. Zejména nová koncepce MHD představuje revoluční počin ve veřejné dopravě na území města, neboť po mnoha letech zásadně mění koncepci linkového vedení i rozsah dopravní obslužnosti jednotlivých částí města. Datová základna pro sběr dat o mobilitě v rámci města vznikala na základě řady průzkumů v letech 2018–2019. Plán dopravní obslužnosti dále představuje záměry a požadavky na úpravu infrastruktury a nových zastávek na území města. Plán dopravní obslužnosti dále popisuje dopravní a tarifní provázanost městského dopravního systému se systémem veřejné dopravy Zlínského kraje.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Gašparík, J.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.
Publikováno:
2024
Anotace:
Tato disertační práce se zabývá koncepcemi vícestupňové obsluhy území ve veřejné dopravě se zaměřením na pásmovou obsluhu v monocentrických sítích. Cílem této práce je navrhnout model optimalizace pásmového jízdního řádu na základě přepravních a provozně-ekonomických kritérií. Nejprve jsou v práci shrnuty běžné formy vícestupňové obsluhy území a jejich přepravní a provozně-ekonomické charakteristiky, stejně jako jejich vliv na čerpání kapacity dráhy. Poté jsou shrnuty nejdůležitější aspekty, které vstupují do rozhodování o poloze pásmových stanic, tedy hranic mezi jednotlivými aglomeračními pásmy. V následném rozboru současného stavu poznání jsou analyzovány práce zaměřující se na optimalizace jízdních řádů a provozu z přepravního a provozně-ekonomického hlediska. Dále byl prověřen současný stav v oblasti metod a přístupů k volbě pásmových stanic. Následně je představen samotný návrh optimalizačního modelu a způsobu jeho použití. Součástí představení modelu je jeho testování, navržený model byl úspěšně otestován na 4 reálných železničních tratích v ČR. V závěru bylo následně formulováno možné směřování dalšího návazného výzkumu souvisejícího s řešenou problematikou.
Typ:
Disertační práce (PhD)

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2023
Anotace:
Cílem studie je stanovit potřebný počet stání na autobusovém nádraží v Uherském Hradišti při stávající i výhledové provozní koncepci veřejné linkové dopravy. Pro stanovení počtu stání (výstupních, manipulačních, odjezdových) byla analyzována provozní koncepce autobusové dopravy v Uherském Hradišti, tedy příjezdy a odjezdy autobusových spojů na autobusovém nádraží a přechody vozidel mezi přijíždějícími odjíždějícími spoji. Byly vytvořeny modelové oběhy vozidel a matematický model přidělení vozidel na jednotlivá stání dle směrů a časů.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Chýle; Ing. David Juřík; Ing. Alena Rybičková, Ph.D.; Růžička, J.; Ing. Tomáš Záruba
Publikováno:
2023
Anotace:
Výsledek navrhne strukturu provozních souborů dálkových linek, u nichž se předpokládá objednávka Ministerstvem dopravy, či koncesní model spravovaný MD. Každý soubor bude co nejvíce homogenní z hlediska typu a kapacity soupravy, jakož i společných stanic, kde bude umožněn přechod soupravy mezi linkami s tím, že bude zvolena vhodná stanice pro provozní ošetření, pokud možno nevyžadující prázdné jízdy. Tento soubor tak může být přímo či v rámci nabídkového řízení zadán jedinému dopravci.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2023, Verejná osobná doprava 2023 - Zborník, Bratislava, Kongres STUDIO, spol. s r.o.), p. 38-48), ISBN 978-80-89565-64-1
Anotace:
Příspěvek se nejprve v obecné rovině zabývá potenciálem regionálních tratí a předkládá možnosti, jak dosáhnout atraktivní provozní koncepce. Následně je představena aplikace na konkrétní traťový úsek Pečky – Kouřim s uvedením nezbytných úprav infrastruktury, změny hnacích vozidel i požadavků na hlavní železniční trať Praha – Pečky – Kolín, které vyústí ke zkrácení cestovních dob a tvorbu nové koncepce regionální železniční dopravy v oblasti.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle
Publikováno:
2023
Anotace:
Jde o nejvýznamnější výsledek souvisejícího výzkumného projektu. Byly stanoveny základní (nutné) a doplňující časoprostorové okrajové podmínky pro každou dálkovou linku, včetně případného propojení linek téhož segmentu v centrálním uzlu (Praha, Brno) z dopravně-technologických důvodů a včetně podmínek pro průjezd na navazujících jednokolejných tratích. Tento výsledek představuje aplikaci obecně použitelné metodiky - jednoho z dalších hlavních výsledků projektu.
Typ:
Výsledek promítnutý do schvál. strateg. a koncepčních dokumentů

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2023, Transportation Research Procedia, Amsterdam, Elsevier B.V.), p. 109-116), ISSN 2352-1465
Anotace:
This paper deals with the topic of railway zone-oriented timetable which is an operational concept suitable for suburban and alternatively long-distance transport. Initially, the paper describes the main principles, advantages, and disadvantages of the zone-oriented timetable, especially in terms of travel times, train sets capacity, and railway capacity. Then there are described some specific cases/forms of the zone-oriented timetable and compared to the basic form of the zone-oriented timetable in the mentioned terms. Also, some examples of the concepts, where they are or can be applied, are stated.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2023, 2023 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), p. 1-6), ISBN 979-8-3503-2162-3, ISSN 2691-3666
Anotace:
This paper is focused on preserving the attractivity and network effect of public transport when its boundary conditions are changed. In some cases, it requires alternative solutions and operational concepts to not lose the timetable attractivity and systematic transfer connections. In suburban transport, one such alternative operational concept can be the implementation of a so-called zone-oriented timetable. In this paper, there is initially introduced the zone-oriented timetable. It is followed by a description of the method for the timetable attractivity assessment and by a description of timetables 2021/22 and 2022/23 between Prague and Benešov u Prahy. Then an alternative operational concept based on the integrated periodic timetable (IPT), and the zone-oriented timetable is proposed, which ensures the network effect preservation. Finally, these operational concepts are assessed from the passenger's viewpoint and compared to the current timetable.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2022, Applied Sciences, 12 (1), ISSN 2076-3417
Anotace:
This article is focused on the reliability of transfer connections in regional railway transport. The reliability of the transportation chain in public transport is an essential element for functional, attractive, and long-term sustainable public transport. This article discusses the causes and consequences of railway traffic disruption and related impacts on passenger transfer connections. To reduce the negative impacts of common operational disruptions, the authors present an original approach for determining transfer waiting times between delayed trains based on a modified critical path method (CPM). In addition, an example of the implementation of this method in regional railway transport in the Vysočina Region of the Czech Republic is provided.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2022
Anotace:
Cílem posudku bylo vyhodnocení provozně-technologických možností, za jakých mohli dopravci České dráhy (ČD a.s.) a Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) expandovat mezi lety 2012–2016 na území příslušného sousedního státu a na tomto trhu vytvořit samostatnou konkurenceschopnou nabídku. Posuzována byla realizovatelnost možností vstupu na sousední dopravní trh z hlediska provozního i obchodního, a dále z pohledu potřebné časové přípravy, disponibility vozidel, posouzení rizik a udržitelnosti projektu.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2021, International Scientific Conference "Horizons of Railway Transport 2020", Elsevier B.V. on behalf of Cairo University), p. 146-153), ISSN 2352-1457
Anotace:
This paper is focused on a very current issue of software timetabling, concretely on development and stabilization of the railway infrastructure data base, used for railway timetabling and microsimulation of railway traffic. An infrastructure dataset usually consists of a sequence of so-called “transport points”, each of which has a specified mileage position. Each element of the infrastructure, i.e. each transport point, must be uniquely and uniquely identified too. The purpose is to create a logical structure of marking and design of the arrangement architecture of individual infrastructure elements. This is a completely new approach, because in the Czech environment it is not possible to use the marking system used by the infrastructure manager (Správa železnic), because the development of this marking was gradual and does not meet the current requirements for a unified marking logic. The goal is to design a system architecture that allows the creation of large networks and allows them to be interconnected, without the risk of duplication.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Publikováno:
2021
Anotace:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2021, Transportation Research Procedia, Amsterdam, Elsevier B.V.), p. 334-341), ISSN 2352-1465
Anotace:
This article deals with an example of a long-distance railway line from the Czech Republic and solves the technological verification of the change in the operational concept of the long-distance railway line R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda-Alžbětín), specifically is focused on the possibility of reaching junction Beroun as IPT-node at minute 00 by this line. At first, the article searches in the field of railway transport technology and analyses the operational concept of R16 line, related regional transport lines and the conceptual goals of public transport purchasers in the researched area. Subsequently, the problems of the current operational concept are formulated, and the goals and reasons for verifying the modification of the operational concept of R16 line are determined. Then, as a main goal, the possibilities of modifying the operational concept on the side of deployed railway vehicles are examined. There are tested and subsequently evaluated various variants of deployed train sets on R16 line and then the most suitable variant is recommended.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2021, 2021 Smart City Symposium Prague, Piscataway, IEEE Signal Processing Society), p. 1-5), ISBN 978-1-6654-3033-3
Anotace:
This paper is focused on railway timetabling in suburban areas and presents a new proposal of possible variants of operational concepts for railway line 171 Praha - Beroun, especially variants of zone-oriented timetable. This type of timetable is generally found as an attractive suburban railway transport operational concept on busy radial railway lines and can be an important part of the active policy of Smart Cities. At first, the method for timetable transportation assessment is proposed. Subsequently, there are described principles of zone-oriented timetable. It is followed by a proposal of different operational concept variants for railway line 171 Praha - Beroun (one-level service and several variants of zone-oriented timetable). Finally, all proposed variants of the operational concept are assessed in a transportation way.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Dominik Havel; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Výsledek CK01000004-V7 sestává ze dvou částí - Analýza výchozího linkového vedení na RS a Analýza harmonogramu otevírání trhu veřejných služeb v dálkové železniční dopravě. V prvním případě byl analyzován pracovní návrh vedení dálkových linek na Rychlých spojeních vypracovaný Ministerstvem dopravy a Správou železnic. K jednotlivým linkám byly přiřazeny stavby RS a související, s předpokládaným časovým horizontem realizace. V druhém dokumentu byly analyzovány vhodné provozní soubory současných dálkových linek a vliv realizace RS na konzistenci těchto provozních souborů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Zevrubná analýza vysokorychlostních železničních provozních konceptů v 6 evropských zemích (Rakousko, Německo, Benelux, Francie, Itálie a Španělsko) s různými přístupy k tvorbě nabídky spojů. Z podkladových jízdních řádů byla shromážděna dobrá praxe, která je v různé míře přenositelná do systému Rychlých spojení v ČR. Analýza je doplněna rozsáhlými přílohami ve formě síťového schématu linek, četností a přípojných vazeb, případně tabelárních jízdních řádů vysokorychlostních spojů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2020, Horizonty železničnej dopravy 2020, Žilinská univerzita v Žilině)
Anotace:
This paper is focused on a very current issue of software timetabling, concretely on development and stabilization of the railway infrastructure data base, used for railway timetabling and microsimulation of railway traffic. An infrastructure dataset usually consists of a sequence of so-called “transport points”, each of which has a specified mileage position. Each element of the infrastructure, i.e. each transport point, must be uniquely and uniquely identified too. The purpose is to create a logical structure of marking and design of the arrangement architecture of individual infrastructure elements. This is a completely new approach, because in the Czech environment it is not possible to use the marking system used by the infrastructure manager (Správa železnic), because the development of this marking was gradual and does not meet the current requirements for a unified marking logic. The goal is to design a system architecture that allows the creation of large networks and allows them to be interconnected, without the risk of duplication.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Abecední seznam vysvětlivek použitých zkratek a tématicko-abecední slovník odborných a legislativních pojmů, používaných v dalších výsledcích projektu. Jde o pomocný výsledek a společnou "externí přílohu" dalších výsledků projektu. Je označen jako verze 2020, neboť velmi pravděpodobně dojde v průběhu dalšího řešení projektu k jeho rozšíření a aktualizaci. Pokud je to možné, jsou uvedeny zdroje jednotlivých pojmů.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
Publikováno:
2020
Anotace:
Expertní posudek zaměřený na dopravní, technologickou a ekonomickou verifikaci návrhů Studie APC v oblasti možnosti nasazování jednotek řady 680 "Pendolino".
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2020, Modern Traffic Engineering in the System Approach to the Development of Traffic Networks, Basel, Springer Nature Switzerland AG), p. 257-274), ISBN 978-3-030-34069-8, ISSN 2194-5365
Anotace:
This paper is focused on testing of technological possibilities of variants of transport concept of long-distance railway passenger between Praha - Ústí and Labem - Dresden/Cheb. The aim is to check if it makes sense to strengthen transport supply in these relations even on current railway infrastructure. At first, there is described the existing operational conception in researched relations from the point of view of technical and technological boundary conditions. Then, there are analyzed these relations in the area of transport demand, on which basis the extent of supply is tested for new conceptual possibilities of these long-distance lines. Formulation of technological conditions restricting construction of trains paths of these lines follows, whereupon the individual variants are checked from the constructional point of view. Designed model periodic paths are subsequently assessed from interactions and technological conflicts viewpoints, which results to recommendation of the most operationally appropriate solution.
DOI:
Typ:
Kapitola v knize s nadnárodní působností

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2020, Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer Nature), p. 257-274), ISBN 978-3-030-34068-1, ISSN 2194-5357
Anotace:
This paper is focused on testing of technological possibilities of variants of transport concept of long-distance railway passenger between Praha-Ústí and Labem-Dresden/Cheb. The aim is to check if it makes sense to strengthen transport supply in these relations even on current railway infrastructure. At first, there is described the existing operational conception in researched relations from the point of view of technical and technological boundary conditions. Then, there are analyzed these relations in the area of transport demand, on which basis the extent of supply is tested for new conceptual possibilities of these long-distance lines. Formulation of technological conditions restricting construction of trains paths of these lines follows, whereupon the individual variants are checked from the constructional point of view. Designed model periodic paths are subsequently assessed from interactions and technological conflicts viewpoints, which results to recommendation of the most operationally appropriate solution.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 27-35), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
This paper is focused on a very current issue of software aided timetabling in railway transport. The topic is to examine the possibilities of automatic reading of data on railway infrastructure from various data formats and their conversion into the form of specific electronic files on infrastructure. The aim is Development and stabilization of the railway infrastructure data base for academic and commercial purposes within the competence of CTU, including possibilities of using new sources of machine-readable data and methodology of their use for specific use cases - railway timetabling and microsimulation of railway traffic.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-0497-3
Anotace:
This paper is focused on creation of suburban railway transport conception as a possible tool of active policy of Smart Cities. At first, there are introduced and described three different approaches to creation operational conceptions of suburban railway transport, namely 1) one-level service, 2) combination of stopping and semifast train and 3) zone-oriented timetable. Then these approaches are tested on railway line 221 Praha – Benešov u Prahy and they are described and compared with respect to transportation and operational aspects.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2019, Vědeckotechnický sborník Správy železnic, 1, ISSN 2694-9172
Anotace:
Tento článek se zabývá prověřením technologických možností variantního koncepčního řešení dálkové železniční osobní dopravy v relacích Praha – Ústí nad Labem – Dresden/Cheb. Nejprve je popsáno stávající dopravní řešení v těchto relacích z pohledu technických a technologických okrajových podmínek. Zároveň jsou analyzovány přepravní vztahy v řešené oblasti, na jejichž základě je prověřován rozsah nabídky pro nové možnosti koncepčního řešení těchto dálkových linek. Následně jsou formulovány technologické podmínky omezující konstrukci tras vlaků těchto linek, načež jsou jednotlivé varianty konstrukčně prověřeny. Modelové taktové trasy jsou následně vyhodnoceny z pohledu interakcí a technologických konfliktů a je doporučeno provozně nejvhodnější řešení.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2019, Transport Systems. Theory and Practice., Katowice, Faculty of Transport, Silesian University of Technology), p. 121-121), ISBN 978-83-945717-9-5
Anotace:
This paper is focused on testing of technological possibilities of variants of transport concept of long-distance railway passenger between Praha - Ústí and Labem - Dresden/Cheb. The aim is to check if it makes sense to strengthen transport supply in these relations even on current railway infrastructure. At first, there is described the existing operational conception in researched relations from the point of view of technical and technological boundary conditions. Then, there are analyzed these relations in the area of transport demand, on which basis the extent of supply is tested for new conceptual possibilities of these long-distance lines. Formulation of technological conditions restricting construction of trains paths of these lines follows, whereupon the individual variants are checked from the constructional point of view. Designed model periodic paths are subsequently assessed from interactions and technological conflicts viewpoints, which results to recommendation of the most operationally appropriate solution.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2018, 2018 Young Transportation Engineers Conference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 135-142), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
This paper is focused on the issue of the urban public transport in town Rakovník. Initially, there is made the analysis of the most important origins and destinations of trips in Rakovník. It is followed by the analysis of the current state of the urban public transport in Rakovník – analysis of bus stops and analysis of the current operational conception. Then some modifications are proposed, especially infrastructural modifications (proposal of new bus stops or movement of current bus stops) as well as modifications in operational conception (proposal of line routing, frequency of service and usable types of vehicles).
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 20-21), ISBN 978-80-01-06140-4
Anotace:
This paper deals with the issue of railway connection between Rakovník and Prague. Initially, there is made an analysis of the transport supply and analysis of modal split. Additionally, an operation concept is suggested in order to increase the attractiveness of the railway passenger transport, afterward, the transport possibilities, which can be accomplished by this approach, are evaluated.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 86-90), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper deals with the issue of railway connection between Rakovník and Prague. Initially, there is made an analysis of the transport supply and analysis of modal split. Additionally, an operation concept is suggested in order to increase the attractiveness of the railway passenger transport, afterward, the transport possibilities, which can be accomplished by this approach, are evaluated.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Baudyš, K.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.; Genzer, Š.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.
Publikováno:
2017
Anotace:
Cílem studie je přinést alternativní pohled na řešení a koncepci dopravy v Plzeňském kraji. V rámci řešené studie tak řešitelé nahlédli na současnou koncepci veřejné dopravy v Plzeňském kraji z jiného úhlu pohledu a předestřeli, jakým obecným způsobem lze jinak než dnes přistupovat k organizaci veřejné dopravy jak z pohledu samotného provozu (jízdní řády, návaznosti, četnost spojení), tak i z pohledu tarifu. Řešená studie tak představuje diskusní materiál, který vychází z analýzy současné situace a přes charakteristiku přepravních vztahů v území vede k alternativním návrhům řešení v oblasti organizace železniční a autobusové dopravy a možnostem tarifního řešení.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 29-30), ISBN 978-80-01-06140-4
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 43-48), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně