Projekty katedry

Program:
SGS ČVUT (národní projekt)
Trvání projektu:
2019 - 2020
Anotace:
Pěší doprava a téma “města pro lidi” jsou jedním z “highlightů” trvale udržitelné mobility. Ulice měst byly původně uzpůsobeny zejména pohybu pěších, měly i společenskou funkci. Dnešní realitou řady měst je však degradace ulic na pouhé dopravní koridory.
Cíl projektu:
Hlavním cílem projektu je určení zákonitostí, které mají zásadní vliv na chování lidí ve vybraných situacích při překonávání vozovky a poskytnutí rad a doporučení pro praktické využití. V době tvorby konceptů chytrých měst je nezbytné znát faktory ovlivňující pěší provoz a na základě jejich znalosti vědět, na co je potřeba se zaměřit. Výstupy projektu budou doporučení, na co je třeba se nejvíce zaměřovat při návrhu přechodu pro chodce tak, aby docházelo k preferenci a podpoře pěšího provozu, ideálně s omezením využívání motorové dopravy. Podle jednotlivých modelových situací by si uživatel vybral takovou, která má obdobné vstupy jako jím řešené místo. Na základě toho by se dalo předpokládat chování lidí v tom daném prostředí, případně změnit uspořádání prostoru podle jiné modelové situace.
Další informace:
https://k612.fd.cvut.cz/veda-a-vyzkum/sgs19-121-ohk2-2t-16-role-pesiho-provozu-v-kontextu-aktualnich-dopravnich-trendu/

Program:
SGS ČVUT (národní projekt)
Trvání projektu:
2020
Anotace:
Řešení moderních dopravních systémů představuje harmonii techniky a umění, spojující dopravní, inženýrské a konstrukční stavitelství s urbanismem, architekturou a designem. Výrazná uniformita, často předimenzovaných dopravních staveb druhé poloviny minulého století, vedla k nepochopení smyslu existence dopravy ve městě a názoru, že dopravní stavby představují ohrožení pro jinak kultivovaná městská prostředí. Přitom slovo “městská” v označení veřejné dopravy neznamená pouze vymezení akčního rádiu tohoto segmentu dopravy, ale poukazuje nepřímo také na městotvornost systémů veřejné dopravy. Ten se projevuje nejenom v extenzivně se rozvíjejících sídelních útvarech, ale ovlivňuje také prostředí stávajících urbanizovaných území. Právě městotvorný efekt dopravních staveb bývá v dnešní době opakovaně opomíjen. Dopravní stavby přitom spoluvytváří kulturní hodnoty krajiny a obrazu měst a jejich kvality představují, nejenom ekonomicky, obtížně kvantifikovatelnou hodnotu. Uplynulá tři desetiletí, nesoucí se v západní Evropě ve znamení rozmachu moderních systémů veřejné dopravy, především kolejových, jsou toho jasným důkazem.
Cíl projektu:
Definování a popsání charakteristických požadavků, vlastností, širších souvislostí a vlivů, které ovlivňují řešení přestupních bodů veřejné dopravy (dopravních uzlů – public transport hubs) nejenom po stránce provozní, ale vedou k jejich úspěšnému řešení z hlediska urbanismu, architektury a designu jako nedílné součásti kvalitního veřejného prostoru.
Další informace:
https://k612.fd.cvut.cz/veda-a-vyzkum/sgs20-025-ohk1-1t-11-uzly-verejne-dopravy-jako-intermodalni-prostorove-prvky-uzemi/

Program:
SGS ČVUT (národní projekt)
Trvání projektu:
2020 - 2022
Anotace:
Optimální využití kapacity železniční dopravní cesty a jejího vhodného trasování jsou každodenními otázkami v odborných kruzích, na které neexistuje jednoznačný názor nebo metodika, jak s touto problematikou naložit či se k ní stavět. Je jasné, že železniční doprava je vhodná pro středně silné a silné přepravní proudy, přitom pro její využitelnost je klíčová v konkurenci IAD cestovní doba a komfort nebo dokonce i cena a spolehlivost, které nabídne. Zároveň však železniční dopravní cesta musí nabízet i dostatek kapacity pro nákladní dopravu, aby i ta byla konkurenceschopná a pro zákazníky přitažlivá a preferovaná před jinými módy dopravy.
Cíl projektu:
Najít vzájemné provázání všech požadavků tak, aby bylo dosaženo maximalizace přínosů využití kapacity železniční dopravní cesty, a to jak z pohledu uspokojení přepravních potřeb nejen v osobní, ale též nákladní přepravě. Součástí projektu bude dimenzováním kapacity souprav a trasování linek veřejné dopravy, oběhů vozidel či právě samotné železniční infrastruktury i s ohledem na vytvořením dostatečných rezerv na provozní mimořádnosti.
Další informace:
https://k612.fd.cvut.cz/veda-a-vyzkum/sgs20-138-ohk2-2t-16-stanoveni-a-optimalni-vyuziti-parametru-zeleznicni-dopravni-cesty/

Projekt se primárně zabývá vlastnostmi pěšího proudu v přestupních terminálech veřejné dopravy. Zvláštní důraz bude kladen na osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, mezi které můžeme zařadit jak osoby pohybující se na invalidním vozíku, tak například i maminky s kočárky nebo cestující s objemnými zavazadly.

Hlavním cílem projektu je, kromě sběru informací ze zahraničí o této problematice, určit klíčové parametry infrastruktury, které ovlivňují chování pěšího proudu a jedinců se sníženou schopností pohybu a orientace. Znalost těchto faktorů je důležitá při dimenzování jakéhokoliv přestupního bodu.

Výstupem projektu budou podklady k revizi stávajících právních předpisů o provádění bezbariérových úprav a rozhodovací nástroj pro stanovení optimálních parametrů terminálů VHD. Následně bude tento rozhodovací nástroj aplikován na vybraný existující terminál veřejné dopravy pro ověření správnosti výstupních dat.

Program:
TAČR Trend (národní projekt)
Trvání projektu:
2023 - 2025
Zkratka projektu:
5G v2x (TRAFFIC TALK)
Cíl projektu:
Cílem projektu je realizace systému umožňujícího komerční zavedení technologií pro kooperativní řízení vozidel a autonomní dopravu dříve, než by tomu bylo v případě využití standardu ITS-G5, a to i v lokalitách bez přívodu elektrické energie. K tomu využívá specifických vlastností sítí 5G, jako např. spolehlivost, nízké energetická náročnost, či možnost velkého množství vzájemně komunikujících IoT senzorů. Systém se skládá z off-grid senzorických bodů, serverové infrastruktury zpracovávající data algoritmy s prvky umělé inteligence a knihovny pro mobilní aplikace zobrazující relevantní informace řidiči. Systém bude ověřen v oblasti určené k testování automatizovaných vozidel v okolí Ingolstadtu. V testování bude zapojeno i automatizované vozidlo partnera (THI).
Další informace:
https://starfos.tacr.cz/projekty/FW08010039
logo programu

Program:
TAČR Doprava 2020+ (národní projekt)
Trvání projektu:
2023 - 2025
Zkratka projektu:
EBAVEL
Cíl projektu:
Cílem projektu je zjistit optimální skladbu automatizovaných vozidel dodržujících v různé míře odlišné etické principy ve sledované oblasti tak, aby byla zajištěna optimální plynulost dopravy a propustnost oblasti. Prostřednictvím dopravních mikrosimulací a parametrického nastavení chování vozidel s implementovaným parametrickým modelem etických principů bude analyzován charakter interakcí mezi vozidly a míra vlivu těchto interakcí na charakter provozu jak z pohledu plynulosti a propustnosti, tak z pohledu bezpečnosti dopravního systému. Bude tak zjištěno vhodné rozložení chování vozidel pro různé dopravní situace, což bude tvořit základ metodiky využitelné např. pro hodnocení automatizovaných systémů při testování a schvalování vozidel.
Další informace:
https://starfos.tacr.cz/projekty/CK04000150
logo programu