Projekty katedry

Projekty a granty jsou nedílnou součástí činnosti univerzitních pracovišť. Grantová činnost Katedry letecké dopravy je dělena dle oblastí výzkumu, kdy je možné níže nalézt všechny aktuální řešené granty s odkazem na jejich webové stránky.

Cílem projektu je digitalizace, modernizace, integrace a zefektivnění procesů dozorového orgánu v civilním letectví za současného snížení administrativní zátěže, kterou snáší subjekty státního dozoru. Tento cíl bude dosažen prostřednictvím aplikace modelu STAMP do vybraných procesů dozorového orgánu.

Primárním cílem projektu je navrhnout strukturu technického vybavení s přidruženou algoritmickou základnou a experimentálně ověřit možnosti využití optoelektronického systému detekce a lokalizace nízkovýkonových laserových zdrojů, které ohrožují bezpečnost letecké dopravy.

Primárním cílem projektu je vytvoření metodik a postupů založených na důkazech, které by umožnily začlenění nácviku vestibulárních iluzí do prvotního výcviku pilotů, přičemž by tento výcvik byl pro piloty uznatelný z hlediska odlétaných hodin s benefitem praktického nácviku prostorové dezorientace. Tento koncept je zaměřený na fáze výcviku, kdy se piloti učí létat podle přístrojů. Hlavním výstupem, který naplní cíle projektu, je certifikovaná metodika umožňující implementaci simulátorů vestibulárních iluzi do ab-initio výcviku pilotů. Cíle projektu budou dosaženy výzkumnými aktivitami, které by měly prokázat důležitost implementace nácviku vestibulárních iluzí do simulátorového výcviku pilotů, což by mělo přispět ke zvýšení bezpečnosti v letecké dopravě.

Cílem projektu je vytvoření konceptu měření, analýzy a vyhodnocení psychofyziologické kondice pilotů jako potenciálního indikátoru selhání v závěrečné fázi přiblížení a přistání na letišti, s hlavním ohledem na analýzu variability srdečního rytmu, kvantifikaci EEG a modelování vizuální percepce. Koncept cílí na zvyšování bezpečnosti letecké dopravy tím, že umožní vyhodnocení psychofyziologické kondice a kognitivních schopností posádky ve fázi letu, která patří mezi nejrizikovější a nejvíc náchylné na nedostatky leteckého personálu. Dosažení konceptu umožní další zlepšování úrovně provozní bezpečnosti v letectví pomocí snížení rizika souvisejícího s jednotlivými úkony při přistání na letišti.

Cílem projektu je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.

Cílem projektu je zvýšit kvalitu a dostupnost poskytování služeb AFIS/Radio na neřízených letištích při zvyšujícím se provozu pilotovaných a bezpilotních letadel. Pomocí výzkumu a vývoje moderních prvků digitalizace a automatizace je cílem navrhnout a validovat provozní a technické řešení pro vzdálené poskytování služby AFIS/Radio.

Cílem projektu je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.

Tento informační portál slouží primárně k soustředění zásadních informací o postupech přístrojového přiblížení vrtulníků Point in Space (PinS) a o nízkých letových tratích Low Level Routes (LLR). Část jeho obsahu je také věnována samotnému projektu, v rámci kterého probíhají práce na implementaci PinS a LLR do českého leteckého prostředí. Obsah portálu cílí na každého jedince se zájmem dozvědět se více o tomto tématu. Slouží tedy nejen jako osvěta širší veřejnosti, ale také jako příručka pro odbornou komunitu s problematikou již blíže seznámenou.

Cílem projektu je podpořit komplexní implementaci U-Space v ČR navržením způsobu zavedení nových služeb a specifických postupů souvisejících se začleňováním UAS do společného vzdušného prostoru.

Cílem projektu jsou výzkumně vývojové práce na vývoji nového odpovídače/transpondéru určeného pro bezpilotní letadla a současně vývoj SW aplikace USSP (U-Space service provider).

Cílem projektu je zvýšení efektivity plánování a provádění údržby dopravních letadel, snížení nákladů na údržbu a zvýšení konkurenceschopnosti a dostupnosti letecké dopravy.