Projekty a granty jsou nedílnou součástí činnosti univerzitních pracovišť. Grantová činnost Katedry letecké dopravy je dělena dle oblastí výzkumu, kdy je možné níže nalézt všechny aktuální řešené granty s odkazem na jejich webové stránky.
Program:
TAČR (národní projekt)
Trvání projektu:
2020 - 2023
Zkratka projektu:
STAMPCAA
Oblast projektu:
Bezpečnost v letecké dopravě
Cíl projektu:
Cílem projektu je digitalizace, modernizace, integrace a zefektivnění procesů dozorového orgánu v civilním letectví za současného snížení administrativní zátěže, kterou snáší subjekty státního dozoru. Tento cíl bude dosažen prostřednictvím aplikace modelu STAMP do vybraných procesů dozorového orgánu.
Partneři projektu:
Úřad pro civilní letectví (aplikační garant)
Výsledky:
Metodika pro využití teorie modelu STAMP v prostředí dozorových orgánů odvětví letecké dopravy
Primárním cílem projektu je navrhnout strukturu technického vybavení s přidruženou algoritmickou základnou a experimentálně ověřit možnosti využití optoelektronického systému detekce a lokalizace nízkovýkonových laserových zdrojů, které ohrožují bezpečnost letecké dopravy.
Partneři projektu:
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií (příjemce)
Ministerstvo obrany České republiky (účastník)
Univerzita obrany, Brno (účastník)
Policejní prezidium České republiky (aplikační garant)
Výsledky:
Metodika využití zařízení pro detekci a lokalizaci zdrojů nízkovýkonových laserových paprsků
Funkční vzorek zařízení pro detekci a lokalizaci zdrojů nízkovýkonových laserových paprsků
Poloprovoz zařízení pro detekci a lokalizaci zdrojů nízkovýkonových laserových paprsků
Užitný vzor zařízení pro detekci a lokalizaci nízkovýkonových laserových paprsků
Primárním cílem projektu je vytvoření metodik a postupů založených na důkazech, které by umožnily začlenění nácviku vestibulárních iluzí do prvotního výcviku pilotů, přičemž by tento výcvik byl pro piloty uznatelný z hlediska odlétaných hodin s benefitem praktického nácviku prostorové dezorientace. Tento koncept je zaměřený na fáze výcviku, kdy se piloti učí létat podle přístrojů. Hlavním výstupem, který naplní cíle projektu, je certifikovaná metodika umožňující implementaci simulátorů vestibulárních iluzi do ab-initio výcviku pilotů. Cíle projektu budou dosaženy výzkumnými aktivitami, které by měly prokázat důležitost implementace nácviku vestibulárních iluzí do simulátorového výcviku pilotů, což by mělo přispět ke zvýšení bezpečnosti v letecké dopravě.
Partneři projektu:
Ústav leteckého zdravotnictví Praha (účastník)
Ústav leteckého zdravotnictví Praha (aplikační garant)
Výsledky:
Certifikovaná metodika výcviku vestibulárních iluzí na simulátoru letových iluzí
Cílem projektu je vytvoření konceptu měření, analýzy a vyhodnocení psychofyziologické kondice pilotů jako potenciálního indikátoru selhání v závěrečné fázi přiblížení a přistání na letišti, s hlavním ohledem na analýzu variability srdečního rytmu, kvantifikaci EEG a modelování vizuální percepce. Koncept cílí na zvyšování bezpečnosti letecké dopravy tím, že umožní vyhodnocení psychofyziologické kondice a kognitivních schopností posádky ve fázi letu, která patří mezi nejrizikovější a nejvíc náchylné na nedostatky leteckého personálu. Dosažení konceptu umožní další zlepšování úrovně provozní bezpečnosti v letectví pomocí snížení rizika souvisejícího s jednotlivými úkony při přistání na letišti.
Partneři projektu:
Letiště Praha, a.s. (účastník)
Letiště Praha, a.s. (aplikační garant)
Výsledky:
Zařízení pro sledování a kvantifikaci vizuální percepce
Souhrnná zpráva o výzkumu psychofyziologické kondice u pilotů a jejího vlivu na provedení závěrečné fáze přistání na letišti
Návrh změn postupů a procedur civilního letectví v konečné fázi přiblížení a přistání na letišti
Cílem projektu je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.
Partneři projektu:
Řízení letového provozu České republiky, s. p. (další účastník)
Řízení letového provozu České republiky, s. p. (aplikační garant)
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (aplikační garant)
Výsledky:
Funkční vzorek – Spoofer GNSS
Výzkumná zpráva popisující odolnost letecké infrastruktury na spoofování signálu GNSS
Postupy testování odolnosti navigační a přehledové infrastruktury
Cílem projektu je zvýšit kvalitu a dostupnost poskytování služeb AFIS/Radio na neřízených letištích při zvyšujícím se provozu pilotovaných a bezpilotních letadel. Pomocí výzkumu a vývoje moderních prvků digitalizace a automatizace je cílem navrhnout a validovat provozní a technické řešení pro vzdálené poskytování služby AFIS/Radio.
Partneři projektu:
TECHNISERV, spol. s r. o. (účastník)
Dronetag s.r.o. (účastník)
M PLUS s.r.o. (účastník)
TECHNISERV, spol. s r. o. (aplikační garant)
Výsledky:
Provozní koncept využívající prvky vzdáleného řízení pro zajištění služby AFIS/Radio
Prototyp přijímacího zařízení signálů z dronů a necertifikovaného vysílání letadel
Výzkumná zpráva využití přehledové informace pro poskytování služeb AFIS/Radio na neřízených letištích
Cílem projektu je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.
Partneři projektu:
GNSS Centre of Excellence, z.s.p.o. (účastník)
Ministerstvo dopravy (aplikační garant)
Výsledky:
Metodika schválená příslušným orgánem státní správy, do jehož kompetence daná problematika spadá: Metodika vyhodnocení rušení GNSS na základě příjmu ADS-B dat
Software: Model pro fúzování zdrojů informací o nezákonném rušení
Software: Nástroj určující míru nebezpečí zjištěného nezákonného rušení pro letectví
Cílem projektu je zhodnotit proveditelnost, bezpečnost a ekonomickou náročnost využití postupů přístrojového přiblížení a traťových letů založených na GNSS pro leteckou záchrannou službu (LZS) v ČR.
Partneři projektu:
GNSS Centre of Excellence, z.s.p.o. (účastník)
DSA a.s. (účastník)
Ministerstvo dopravy (aplikační garant)
Výsledky:
Koncept provozu, studie proveditelnosti a studie bezpečnosti řešení IFR létání vrtulníků v neřízeném vzdušném prostoru v ČR
Návrh začlenění konceptu do provozu letecké záchranné služby ČR
Poradní a doporučující materiál pro provozovatele heliportů a státní správu obsahující postup řešení implementace přístrojových postupů pro vrtulníky
Cílem projektu je podpořit komplexní implementaci U-Space v ČR navržením způsobu zavedení nových služeb a specifických postupů souvisejících se začleňováním UAS do společného vzdušného prostoru.
Partneři projektu:
Řízení letového provozu České republiky, s. p. (další účastník)
Ministerstvo dopravy České republiky (aplikační garant)
Výsledky:
Provozní koncepce U-space pro ČR
Pravidla pro definování prostorů U-space
Analýza vhodného způsobu začlenění informací o provozu UAS do činností/procesů stanoviště služby řízení
Cílem projektu je zvýšení efektivity plánování a provádění údržby dopravních letadel, snížení nákladů na údržbu a zvýšení konkurenceschopnosti a dostupnosti letecké dopravy