Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Jana Kaliková, Ph.D.; prof. Ing. Petr Moos, CSc.; Bc. Zdeněk Ovečka
Anotace:
Bezpečnost obchodní letecké dopravy se v poslední době velmi zvyšuje i díky využívání výpočetních technologií. V oblasti obchodní letecké dopravy jsou IT řešení certifikována a udržována týmem odborných pracovníků. Všeobecné letectví se touto cestou ubírá také, nicméně pomaleji. Jednou z oblastí, kde se IT technologie uplatňují ve velké míře jsou logicky jakékoli výpočetní operace, výpočty výkonů letadel nevyjímaje. Výpočet výkonů je zároveň jednou ze zanedbávaných oblastí ve všeobecném letectví a v praxi je velmi často řešen odhadem na základě vlastních nebo i cizích zkušeností. Ve všeobecném letectví je na správu jakéhokoli softwaru většinou pilot sám. Úroveň takových programů je navíc velmi různorodá, proto takové řešení musí být velmi transparentní, aby byl pilot schopen si detaily výpočtu ověřit. Konkrétní řešení, která jsou na trhu všeobecného letectví aktuálně k dispozici, nesplňují nejčastěji požadavky právě na transparentnost výpočtu. Projekt si klade za cíl vyvinout platformu, a posléze i konkrétní aplikaci, kde důraz bude kladen na transparentnost vstupních dat, výpočtu i výsledků a umožní tak letcům aktivně řídit míru bezpečnosti daného letu. Při přesných výpočtech se navíc zvedá obecné povědomí pilota o účincích prostředí na výkonnost letadla.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS17/147/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Roman Matyáš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Daniel Hanus, CSc.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Matějka; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Martina Skálová; Ing. Karel Svoboda; Bc. Tomáš Volena
Anotace:
Bezpečnost letecké dopravy je brána vždy na prvním místě. Toto tvrzení, ve větší míře pravdivé, je však potřeba neustále podporovat ze tří směrů. Těmito směry jsou předpisy, výcvik a technologie. Lze říci, že tyto směry jsou vlastně obranami před chybami, které se při provozu letadel stávají. Zvyšování bezpečnosti pomocí technologie je tou nejnáročnější metodou, avšak z provozního pohledu a přínosu bývá nejlepší. Navrhovaný projekt využívající termokamery pro zvýšení bezpečnosti spadá právě do této kategorie. Projekt má za cíl zvýšení bezpečnosti při přiblížení na přistání na VFR letištích stanovením správného úhlu sestupu a polohy dráhy pomocí termokamery. Jedná se o využití činnosti termokamer pro identifikaci pozemních bodů (na letišti, kolem dráhy) i za meteorologických podmínek, které by jinak znemožňovaly provést přiblížení a přistání. Pomocí identifikace těchto bodů na displeji by pak mělo být možné jednoduše stanovit polohu dráhy, tak také pomocí výpočtů stanovit polohu letadla ve vztahu ke správnému sestupovému úhlu (zdali je letadlo nad nebo pod sestupovou rovinou).
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/172/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ondřej Hajda; Ing. Marek Hajný; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Matěj Nesvadba; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Viliam Visokai; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Celé letectví je stále více závislé na správných ekonomických rozhodnutích, kdy i drobná chyba může znamenat konec letecké společnosti. V této oblasti je na tom hůře malé letectví, kde není možnost náklady rozdělovat mezi vysoký počet přepravených cestujících, či velký objem nákladu. V současné době se však malým letectvím začínají zabývat jak dohlížející úřady spolu s ostatními zainteresovanými státními organizacemi, tak i organizace mezinárodní. Základem podpory a rozvoje malého letectví musí být snaha o snížení nákladů pro zapojené subjekty, tedy hlavně letiště a provozovatele letadel. Možnost naplnění této podpory se naskýtá s využitím neustále se rozvíjejících GNSS systémů, které dokáží zajistit úsporu nákladů na infrastrukturu systému přiblížení. V tomto projektu se zaměřujeme na zajištění další úspory nákladů navržením typu přiblížení na přistání pro malá letiště, které bude pro přiblížení využívat řešení založené na signálu GNSS. Toto přiblížení musí vzniknout úpravou stávajících typů a zajistit dvě základní podmínky. První je možnost většího rozšíření než mají stávající typy přiblížení a druhou je zajištění minimálně stejné úrovně provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/212/OHK2/3T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Jednou z důležitých oblastí v letectví, která ale bohužel není předpisy dostatečně zajištěna, je stanoviště Letištní letové informační služby (AFIS). Tato stanoviště jsou nedílnou součástí neřízených letišť a zajišťují na nich provozní bezpečnost poskytováním informační služby. Přestože se jedná o neřízená letiště, na kterých létají malá a soukromá letadla, je na nich zejména v hezkém počasí provoz velmi zahuštěn. Informační služba se však může poskytovat pouze letadlům, o kterých pracovník AFIS ví. Zde se naráží na problém s ostatním provozem, o kterém není stanoviště AFIS informováno a nemůže o něm dále informovat okolní letadla, čímž se zvyšuje riziko srážky letadel. Zvýšení provozní bezpečnosti letiště je možné provést zavedením nového systému pro AFIS. V tomto projektu se zaměřujeme na všechna letiště se stanovišti AFIS, u kterých bude možné, s využitím vytvořené metodiky hodnocení provozní bezpečnosti stanovišť AFIS, zhodnotit provozní bezpečnost. Na základě výsledků daného ohod
Pracoviště:
Rok:
2013 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/090/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Krula; Ing. Albert Mikan; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Kateřina Anna Peterková; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Jaromír Procházka, Ph.D.
Anotace:
Provozní bezpečnost letectví je v současnosti považována za nejvyšší prioritu. Nový přístup je založen na vnímání bezpečnosti jako procesu, který má stejnou důležitost jako ostatní řídící procesy leteckých organizací. Všem organizacím významně pomáhá k dosažení provozních cílů spojených s poskytováním služeb. Zavedení managementu bezpečnosti umožní fungování procesu kontinuálního zlepšování. V tomto projektu se zaměřujeme na malá mezinárodní letiště, která potřebují zavést nová provozní pravidla podle požadavků EU. Tato potřeba vyvstává i z důvodu současné bezpečnostní situace. Projekt má za úkol pomoci malým letištím při plnění požadovaných bezpečnostních standardů prostřednictvím úpravy procesu zajišťování bezpečnosti. Právě tyto organizace jsou v současnosti nejvíce náchylné k výskytu bezpečnostních událostí. Základem této části výzkumu je vytvoření metodik pro zavedení bezpečnostního managementu a vytvoření bezpečnostních indikátorů. Tento postup vede ke kvantitativnímu měření bezp
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/165/OHK2/2T/16