Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Petr Richter, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Konference navazuje na úspěšné předcházející ročníky konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní z let 2015 až 2022. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je listopad 2024, jednacím jazykem konference bude výhradně angličtina. Oproti předchozím ročníkům bude letos snaha pořádat konferenci mimo prostory Fakulty dopravní (NTK, budova CIIRC). Změnou místa pořádání si organizační výbor konference slibuje větší atraktivitu konference pro zahraniční a tuzemské partnery. Celková tématika konference bude zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako během prvních ročníků jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 58/24/F6

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.
Anotace:
Freight transport and logistics are in a period of transformation where the increased availability of digital technologies is rapidly transforming market structures and logistics business models, and the legislative and policy frameworks are moving towards the minimization of the environmental impact of transport. The rapid structural, organisational, and behavioural changes of the sector make existing data, models, and tools lag behind current developments. In response, the STORM project aims to study transformation and structural changes in freight and logistics business structures from different perspectives, focusing on the future challenges and needs of the sector by developing new methods and tools to support digitalization, sustainability transition, and future policy needs. STORM will create a unique platform for dialog with all relevant stakeholder groups to identify key elements for future horizons and directions for freight and logistics research, business and polices. The project will develop new generation, beyond current state-of-the-art transport data analytics, models and solutions through industry use cases and contribute to sector innovations and competitiveness. STORM output will be a toolbox bringing together tools and methods centring on Big Data, data fusion, and agent-based modelling applied to electrified freight transport concepts and new collaborative, digitised logistics systems. It responds to the emerging needs of transport researchers, planners, and policy makers and it will generate knowledge for the implementation of innovative transport policies. STORM will provide advanced methods and tools to enable new opportunities and business models for the sector through targeted information and knowledge sharing with structured support and collaboration in research, policy analysis, and transport planning, to fulfil the ultimate goal of facilitating the sustainable transformation for the business and future public policies.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2023
Program:
Horizon 2020

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je zformulovat obecně použitelnou metodiku pro návrh efektivního síťového provozního konceptu dálkových linek na Rychlých spojeních a zejména na navazujících tratích. v souladu se závaznou legislativou, včetně postupu pro rozvržení těchto linek do homogenních a provozně efektivních souborů, kde každý soubor může být provozován jiným dopravcem. Metodika zkombinuje aplikaci matematických zákonitostí integrálního taktového jízdního řádu s omezujícími podmínkami vyplývajícími z koordinované konstrukce grafikonu pro více linek různých vrstev drážní osobní dopravy. Provozní koncept, navržený na základě aplikace metodiky, bude využit při přípravě oficiální Koncepce veřejné dopravy. Dále bude navrženo rozvržení těchto linek do ucelených provozních souborů.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2023
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Vytvoření certifikované metodiky pro objednatele veřejné drážní dopravy, jejímž cílem je identifikace potenciálních synergických efektů mezi různými hierarchickými vrstvami obsluhy pro plánování efektivního konceptu linek na principu integrálního taktového jízdního řádu. Metodika zohlední princip přiměřenosti obsluhy vzhledem k přepravní poptávce očekávatelné v daném území, jakož i efektivitu nasazení vozidel.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2019
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu ZÉTA

Řešitel:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Konference navazuje na loňský úspěšný první ročník konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Celková tématika konference bude stejně jako v uplynulém roce zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako na prvním ročníku jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude rozšířit řady účastníků také o studenty či mladé vědce v oboru dopravy z jiných univerzit či jiných vědeckých pracovišť (především ze součástí ČVUT). Sborn
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 49/16/F6

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Časové polohy (dále "trasy") nákladních vlaků v ČR jsou na rozdíl od taktových tras osobní dopravy individuální. Cílem tohoto projektu je prezentovat alternativní přístup (a otevřít tak diskusi o něm): konstrukci tzv. systematických (periodických) tras pro nákladní vlaky, teoreticky aplikovaný na pražský uzel a jeho okolí v kontextu jízdního řádu 2008/09. Ve Švýcarsku vedlo zavedení těchto tras na gotthardské trati ke zvýšení její využitelné kapacity. Navrhovatel vytvořil systematické nákladní trasy pro pražský uzel a 4 nejvýznamnější sousedící tratě (vzdálenost 50-100 km). Švýcarský přístup byl rozšířen o požadavek průjezdného napojení každé trasy v uzlu Praha-Malešice do obou navazujících směrů (s jedinou výjimkou splněn). Projekt úzce souvisí s řešením navrhovatelovy dizertační práce. Výsledky budou prezentovány na mezinárodním sympoziu EURO-Žel 2009, které se koná 3. - 4. 6. 2009 v Žilině.
Pracoviště:
Rok:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922316