Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2023, Energies, 16 (5), p. 1-21), ISSN 1996-1073
Anotace:
The present article focuses on the efficient deployment of dual locomotives in regional rail freight transport considering the quantification of traction energy and energy savings. In the first part of the article, a categorization of dual locomotives, according to their power output in electric and alternative traction (and ratio of both power outputs) is proposed. The potential of deployment of chosen dual locomotives in Central European conditions (a sub-network of Czech railway network around mainlines electrified with AC) is verified by calculation of traction energy consumption of the model train (with two examples of dual locomotives). In addition to non-stop running through the entire line, traction energy consumption of stop (and following acceleration) in each intermediate station is calculated, for a particular direction. Then, appropriate freight train paths for passing passenger trains and saving of traction energy are proposed. The results are supplemented by sensitivity analysis in the form of calculation of traction energy consumption with variable numbers of loaded wagons, with the help of iPLAN/FBS timetabling software. The limitations are the maximum length or gross mass of the train. Finally, the conclusions obtained from the computational examples are evaluated and recommendations for appropriate deployment of dual locomotives and planning of targeted improvements of infrastructure are formulated.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Chýle; Ing. David Juřík; Ing. Alena Rybičková, Ph.D.; Růžička, J.; Ing. Tomáš Záruba
Publikováno:
2023
Anotace:
Výsledek navrhne strukturu provozních souborů dálkových linek, u nichž se předpokládá objednávka Ministerstvem dopravy, či koncesní model spravovaný MD. Každý soubor bude co nejvíce homogenní z hlediska typu a kapacity soupravy, jakož i společných stanic, kde bude umožněn přechod soupravy mezi linkami s tím, že bude zvolena vhodná stanice pro provozní ošetření, pokud možno nevyžadující prázdné jízdy. Tento soubor tak může být přímo či v rámci nabídkového řízení zadán jedinému dopravci.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle
Publikováno:
2023
Anotace:
Jde o nejvýznamnější výsledek souvisejícího výzkumného projektu. Byly stanoveny základní (nutné) a doplňující časoprostorové okrajové podmínky pro každou dálkovou linku, včetně případného propojení linek téhož segmentu v centrálním uzlu (Praha, Brno) z dopravně-technologických důvodů a včetně podmínek pro průjezd na navazujících jednokolejných tratích. Tento výsledek představuje aplikaci obecně použitelné metodiky - jednoho z dalších hlavních výsledků projektu.
Typ:
Výsledek promítnutý do schvál. strateg. a koncepčních dokumentů

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2022, Road and Rail Infrastructure VII, Proceedings of the Conference CETRA 2022, Zagreb, University of Zagreb), p. 147-158), ISBN 978-953-8168-55-0, ISSN 1848-9842
Anotace:
This paper focuses on the possibilities of using dual locomotives in freight rail transport. It presents different types of power supplies for these vehicles, their categories and shows the possibilities of use regarding operational efficiency and emission savings. On a practical example, it demonstrates the suitability of deploying dual locomotives for a wide range of operation, including considerable savings in traction energy costs. It also provides examples of real deployment of these machines, particularly in the Czech Republic and the Central European region in general. Finally, an assessment of the benefits of dual engines is presented and a recommendation for appropriate operational deployment is made.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2021, SUSTAINABILITY, 13 (15), ISSN 2071-1050
Anotace:
Freight rail transport plays key role in the transition to sustainable development. However, on European mainlines, freight trains have to cope with busy passenger operation-mostly in the form of (integrated) periodic timetables. Freight trains are characterized with very diverse parameters, so scheduling pre-arranged periodic freight train paths (PFTPs) on the basis of one sample freight train does not meet the needs of most freight operators. This article introduces new detailed framework process for hierarchized construction of differentiated (segmented) pre-arranged PFTPs. The process considers fluctuations in demand for capacity from freight rail operators, so the quality of a freight train path in terms of number of stops is related with its construction priority. This way, the process enhances competitiveness and decreases energy consumption of freight railway, as a factor for sustainable development. Correctness of the framework process is tested on the example of the Prague-Dresden mainline, in the context of prospective (denser) model passenger timetable. Results show that above 70% of real freight trains from the available historical data can fit into the proposed PFTPs. As a conclusion, the authors recommend reduction of service of the least frequent stops of regional trains to reduce number of scheduled stops for freight trains.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mazel, D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 5-9), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper compares chosen European high-speed railway (HS) networks in terms of their offer of HS passenger service. The criteria chosen for comparison are network topology, degree of service periodicity and degree of coordination between subsequent services. Only services with HS trains are taken into account. As a result, each examined network is classified according to prevailing approach to passenger service – either Line/Service (LS) Approach, where transfer connections are in general not anticipated, or Network (N) approach, with regular (mostly periodic) public transport lines and periodic transfer connections between them. The comparative analysis has shown that geography had crucial impact not only on national (or regional) HS line network, but on the HS operational concept as well. On trunk HS lines, which connect most populated agglomerations in particular country, there is always – at least during peak times – some form of periodic service, despite compulsory seat reservation (except state-owned carriers in Austria and Germany). Half of analyzed networks can be characterized by N approach – at least on trunk HS lines or within central "core" part of HS network. For Czech HS network, authors recommend to define a core network with application of Integrated Periodic Timetable.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ivičič, M.; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.
Publikováno:
2021
Anotace:
Analýza legislativy EU a ČR týkající se přidělování kapacity dráhy a objednávání veřejných služeb v přepravě cestujících. Formulace legislativních limitů pro provozní koncept veřejných služeb v přepravě cestujících v kontextu liberalizovaného přístupu na železniční infrastrukturu. Potvrzující právní analýza zaměřená na problematiku koexistence veřejných služeb v přepravě cestujících a Open Access dopravců na VRT (jediná subdodávka v rámci projektu).
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Publikováno:
2021
Anotace:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Dominik Havel; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Výsledek CK01000004-V7 sestává ze dvou částí - Analýza výchozího linkového vedení na RS a Analýza harmonogramu otevírání trhu veřejných služeb v dálkové železniční dopravě. V prvním případě byl analyzován pracovní návrh vedení dálkových linek na Rychlých spojeních vypracovaný Ministerstvem dopravy a Správou železnic. K jednotlivým linkám byly přiřazeny stavby RS a související, s předpokládaným časovým horizontem realizace. V druhém dokumentu byly analyzovány vhodné provozní soubory současných dálkových linek a vliv realizace RS na konzistenci těchto provozních souborů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Zevrubná analýza vysokorychlostních železničních provozních konceptů v 6 evropských zemích (Rakousko, Německo, Benelux, Francie, Itálie a Španělsko) s různými přístupy k tvorbě nabídky spojů. Z podkladových jízdních řádů byla shromážděna dobrá praxe, která je v různé míře přenositelná do systému Rychlých spojení v ČR. Analýza je doplněna rozsáhlými přílohami ve formě síťového schématu linek, četností a přípojných vazeb, případně tabelárních jízdních řádů vysokorychlostních spojů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Abecední seznam vysvětlivek použitých zkratek a tématicko-abecední slovník odborných a legislativních pojmů, používaných v dalších výsledcích projektu. Jde o pomocný výsledek a společnou "externí přílohu" dalších výsledků projektu. Je označen jako verze 2020, neboť velmi pravděpodobně dojde v průběhu dalšího řešení projektu k jeho rozšíření a aktualizaci. Pokud je to možné, jsou uvedeny zdroje jednotlivých pojmů.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 177-184), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Integrated Periodic Timetable is often improved by interposition of two public transport lines into half period. However, for the sake of direct connections between various agglomerations, such interposition is interrupted somewhere, so once the connection is direct, and once the passenger has to change. Since the changing time is usually longer than the dwell time, the difference leads either to inaccurate interposition, or to loss of passengers' time by longer dwell time. These phenomena are compared and discussed in the context of the ongoing research - design of future IPT on interconnected high-speed and conventional railway networks.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Michaela Jurko; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Publikováno:
2020, ISBN 978-80-01-06793-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Slegr, P.; Pansky, P.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-0497-3
Anotace:
The aim of this paper is a brief introduction of the context and conceptual rules for a framework layout of Integrated Passenger Information System (IPIS). This layout has to fulfil diverse functional and legislative requirements. The modular approach, analogous to object-oriented programming, was chosen. The derived conceptual rules and a building set of measures (i.e. elements of the information system) is implemented in the design of Unified Information System (JIS) for Prague Integrated Transport (PID).
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Kužel, V.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Růžička, J.
Publikováno:
2019
Anotace:
Na základě analýzy platných Plánů obsluhy území byly z množiny zamýšlených nových železničních zastávek (popř. i stanic s komerčním odbavením) s použitím certifikované metodiky TJ01000162_V2 identifikovány zastávky s přepravním významem, který nemusí odpovídat nutnosti obsluhy vlakem. Z této podmnožiny byly dále identifikovány ty zastávky, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Seznam je strukturován podle jednotlivých krajů ČR.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Karkošiaková, N.; Vašíček, R.
Publikováno:
2019
Anotace:
Síťové schéma se zobrazením funkčních vrstev (segmentů) a četnosti obsluhy a taktových uzlů, případně směrových přípojných vazeb, s rozlišením na pravidelné (taktové) a nepravidelné. Obsahem schématu je souhrnný návrh síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného taktového provozního konceptu dálkové a regionální obsluhy území veřejnou drážní dopravou (společného pro více objednatelů), vzniklý na základě aplikace certifikované metodiky TJ01000162_V2, a to pro krátkodobý výhled na základě Plánů obsluhy území. Byly stanoveny taktové uzly a přípojné vazby, četnosti obsluhy pro jednotlivé segmenty a úseky mezi uzly včetně přibližných časových poloh.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Urbaniec, K.; Kužel, V.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Vašíček, R.; Papež, R.; Karkošiaková, N.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Sojka, M.
Publikováno:
2018
Anotace:
Shrnutí teorie a dobré praxe (v ČR i zahraničí) a související legislativy v ČR v oblasti synergie železničních linek. Strukturované shrnutí analýzy Plánů obslužnosti území a dostupné relevantní přepravní poptávky. Shrnutí možností a limitů kompromisů mezi objednateli a analýza rizik nestability koordinovaného provoz. konceptu. Metoda pro identifikaci železnič. tarif. bodů s nejednoznačným významem, posouzení vlivu jejich obsluhy na efektivitu systému, a pro posouzení možnosti altern. obsluhy.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Růžička, J.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), p. 1-8), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
This paper briefly presents results of the bachelor thesis which deals with freight railway transport in the Czech Republic, specifically with the layout of the additionallocomotive service on the railway line Brno –Havlíčkův Brod–Kolín. The line has been analyzedin detail, then the estimationof the demand for additional locomotive service has been done, operational concept has been designed, and at the same time the layout of the graphical timetable has been created. In the end this layout has been assessed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), p. 1-8), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
This paper deals with usual daytime and weekly fluctuations in service period in Integrated Periodic Timetable (IPT) of railway passenger transport. First of all, the IPT is briefly reminded and the fluctuations in period are categorized. Then, two impactsof these fluctuations are discussed –on transfer connections between public transport lines, and on railway capacity. The theoretical part is supplemented by chosen examples from actual Czech railway timetable. As a conclusion, some rules for fluctuations in service period are proposed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2018, Horizons of Railway Transport 2018, 10th Year of International Scientific Conference, Les Ulis Cedex A, EDP Sciences - Web of Conferences), p. 1-4), ISSN 2261-236X
Anotace:
The aim of this paper is categorization of various irregularities in Integrated Periodic Timetable (IPT), according to their impact on passengers. For instance, minor deviations in departure minutes can cause almost zero impact, provided that all periodic transfer connections are ensured for each service. On the other hand, skipping of a periodic service at off-peak hours can considerably lengthen some passenger transport chains. Chosen categories of irregularities are illustrated by examples from 2017/2018 Czech railway timetable.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2018, ISBN 978-80-01-06464-1
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2017, Železničář, XXIV (17), p. 11-14), ISSN 0322-8002
Anotace:
Článek představuje zavedení integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ) v objednávané dálkové železniční dopravě v ČR.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 29-30), ISBN 978-80-01-06140-4
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 43-48), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
The Smart Cities concept needs, among others, efficient and sustainable public transport system, as a precondition for implementation of smart mobility. Besides well-researched problems, an efficient long-term rail infrastructure development is also crucial for improvement of transport system performance and quality of life. In this paper, a system-oriented approach for coordinated rail infrastructure planning is proposed. Thereafter, the approach is briefly demonstrated on the example of Prague rail hub area. The conclusion is that not only advanced traffic management and signaling systems, but also efficient service concept, which includes synergistic effect between various segments of rail transport, iteratively coordinated with capacity and land use planning, can substantially increase the rail system efficiency and usable network capacity.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.