Publikace

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2023, Energies, 16 (5), p. 1-21), ISSN 1996-1073
Anotace:
The present article focuses on the efficient deployment of dual locomotives in regional rail freight transport considering the quantification of traction energy and energy savings. In the first part of the article, a categorization of dual locomotives, according to their power output in electric and alternative traction (and ratio of both power outputs) is proposed. The potential of deployment of chosen dual locomotives in Central European conditions (a sub-network of Czech railway network around mainlines electrified with AC) is verified by calculation of traction energy consumption of the model train (with two examples of dual locomotives). In addition to non-stop running through the entire line, traction energy consumption of stop (and following acceleration) in each intermediate station is calculated, for a particular direction. Then, appropriate freight train paths for passing passenger trains and saving of traction energy are proposed. The results are supplemented by sensitivity analysis in the form of calculation of traction energy consumption with variable numbers of loaded wagons, with the help of iPLAN/FBS timetabling software. The limitations are the maximum length or gross mass of the train. Finally, the conclusions obtained from the computational examples are evaluated and recommendations for appropriate deployment of dual locomotives and planning of targeted improvements of infrastructure are formulated.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Martin Chýle; Ing. David Juřík; Ing. Alena Rybičková, Ph.D.; Růžička, J.; Ing. Tomáš Záruba
Publikováno:
2023
Anotace:
Výsledek navrhne strukturu provozních souborů dálkových linek, u nichž se předpokládá objednávka Ministerstvem dopravy, či koncesní model spravovaný MD. Každý soubor bude co nejvíce homogenní z hlediska typu a kapacity soupravy, jakož i společných stanic, kde bude umožněn přechod soupravy mezi linkami s tím, že bude zvolena vhodná stanice pro provozní ošetření, pokud možno nevyžadující prázdné jízdy. Tento soubor tak může být přímo či v rámci nabídkového řízení zadán jedinému dopravci.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle
Publikováno:
2023
Anotace:
Jde o nejvýznamnější výsledek souvisejícího výzkumného projektu. Byly stanoveny základní (nutné) a doplňující časoprostorové okrajové podmínky pro každou dálkovou linku, včetně případného propojení linek téhož segmentu v centrálním uzlu (Praha, Brno) z dopravně-technologických důvodů a včetně podmínek pro průjezd na navazujících jednokolejných tratích. Tento výsledek představuje aplikaci obecně použitelné metodiky - jednoho z dalších hlavních výsledků projektu.
Typ:
Výsledek promítnutý do schvál. strateg. a koncepčních dokumentů

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2023, ISBN 978-80-01-07224-0, ISSN 2336-5382
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Martin Chýle; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2022, Road and Rail Infrastructure VII, Proceedings of the Conference CETRA 2022, Zagreb, University of Zagreb), p. 147-158), ISBN 978-953-8168-55-0, ISSN 1848-9842
Anotace:
This paper focuses on the possibilities of using dual locomotives in freight rail transport. It presents different types of power supplies for these vehicles, their categories and shows the possibilities of use regarding operational efficiency and emission savings. On a practical example, it demonstrates the suitability of deploying dual locomotives for a wide range of operation, including considerable savings in traction energy costs. It also provides examples of real deployment of these machines, particularly in the Czech Republic and the Central European region in general. Finally, an assessment of the benefits of dual engines is presented and a recommendation for appropriate operational deployment is made.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Publikováno:
2021, SUSTAINABILITY, 13 (15), ISSN 2071-1050
Anotace:
Freight rail transport plays key role in the transition to sustainable development. However, on European mainlines, freight trains have to cope with busy passenger operation-mostly in the form of (integrated) periodic timetables. Freight trains are characterized with very diverse parameters, so scheduling pre-arranged periodic freight train paths (PFTPs) on the basis of one sample freight train does not meet the needs of most freight operators. This article introduces new detailed framework process for hierarchized construction of differentiated (segmented) pre-arranged PFTPs. The process considers fluctuations in demand for capacity from freight rail operators, so the quality of a freight train path in terms of number of stops is related with its construction priority. This way, the process enhances competitiveness and decreases energy consumption of freight railway, as a factor for sustainable development. Correctness of the framework process is tested on the example of the Prague-Dresden mainline, in the context of prospective (denser) model passenger timetable. Results show that above 70% of real freight trains from the available historical data can fit into the proposed PFTPs. As a conclusion, the authors recommend reduction of service of the least frequent stops of regional trains to reduce number of scheduled stops for freight trains.
DOI:
Typ:
Článek v periodiku excerpovaném SCI Expanded

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mazel, D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2021, IRICoN 2020: High-Speed Lines – The Future of Czech Railways, Praha, České vysoké učení technické v Praze), p. 5-9), ISBN 978-80-01-06865-6, ISSN 2336-5382
Anotace:
This paper compares chosen European high-speed railway (HS) networks in terms of their offer of HS passenger service. The criteria chosen for comparison are network topology, degree of service periodicity and degree of coordination between subsequent services. Only services with HS trains are taken into account. As a result, each examined network is classified according to prevailing approach to passenger service – either Line/Service (LS) Approach, where transfer connections are in general not anticipated, or Network (N) approach, with regular (mostly periodic) public transport lines and periodic transfer connections between them. The comparative analysis has shown that geography had crucial impact not only on national (or regional) HS line network, but on the HS operational concept as well. On trunk HS lines, which connect most populated agglomerations in particular country, there is always – at least during peak times – some form of periodic service, despite compulsory seat reservation (except state-owned carriers in Austria and Germany). Half of analyzed networks can be characterized by N approach – at least on trunk HS lines or within central "core" part of HS network. For Czech HS network, authors recommend to define a core network with application of Integrated Periodic Timetable.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ivičič, M.; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.
Publikováno:
2021
Anotace:
Analýza legislativy EU a ČR týkající se přidělování kapacity dráhy a objednávání veřejných služeb v přepravě cestujících. Formulace legislativních limitů pro provozní koncept veřejných služeb v přepravě cestujících v kontextu liberalizovaného přístupu na železniční infrastrukturu. Potvrzující právní analýza zaměřená na problematiku koexistence veřejných služeb v přepravě cestujících a Open Access dopravců na VRT (jediná subdodávka v rámci projektu).
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Ing. Dominik Havel; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Vašíček, R.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana
Publikováno:
2021
Anotace:
Souhrn časových okrajových podmínek pro tvorbu provozního konceptu pro Rychlá spojení - zařazení připravovaných staveb do horizontů realizace 2030, 2040 a 2050. Souhrn časových okrajových podmínek (taktových uzlů a systémových jízdních dob) na základě krajských Plánů dopravní obsluhy území, popř. dalších koncepčních dokumentů, včetně známých časových okrajových podmínek v blízkém příhraničí. Souhrnné schéma těchto okrajových podmínek a předpokládaných systémových jízdních dob na základě předběžné konstrukce jízdního řádu mezi Prahou, Brnem, Ostravou, Olomoucí a Jihlavou.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Dominik Havel; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Výsledek CK01000004-V7 sestává ze dvou částí - Analýza výchozího linkového vedení na RS a Analýza harmonogramu otevírání trhu veřejných služeb v dálkové železniční dopravě. V prvním případě byl analyzován pracovní návrh vedení dálkových linek na Rychlých spojeních vypracovaný Ministerstvem dopravy a Správou železnic. K jednotlivým linkám byly přiřazeny stavby RS a související, s předpokládaným časovým horizontem realizace. V druhém dokumentu byly analyzovány vhodné provozní soubory současných dálkových linek a vliv realizace RS na konzistenci těchto provozních souborů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Mikel, D.; Ing. Martin Chýle; Ing. Leoš Smetana; Ing. Dominik Havel; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Zevrubná analýza vysokorychlostních železničních provozních konceptů v 6 evropských zemích (Rakousko, Německo, Benelux, Francie, Itálie a Španělsko) s různými přístupy k tvorbě nabídky spojů. Z podkladových jízdních řádů byla shromážděna dobrá praxe, která je v různé míře přenositelná do systému Rychlých spojení v ČR. Analýza je doplněna rozsáhlými přílohami ve formě síťového schématu linek, četností a přípojných vazeb, případně tabelárních jízdních řádů vysokorychlostních spojů.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Růžička, J.; Vašíček, R.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Ing. Stanislav Metelka
Publikováno:
2020
Anotace:
Abecední seznam vysvětlivek použitých zkratek a tématicko-abecední slovník odborných a legislativních pojmů, používaných v dalších výsledcích projektu. Jde o pomocný výsledek a společnou "externí přílohu" dalších výsledků projektu. Je označen jako verze 2020, neboť velmi pravděpodobně dojde v průběhu dalšího řešení projektu k jeho rozšíření a aktualizaci. Pokud je to možné, jsou uvedeny zdroje jednotlivých pojmů.
Typ:
Technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2020, Young Transportation Engineers Conference 2020, Praha, Fakulta dopravní), p. 177-184), ISBN 978-80-01-06793-2
Anotace:
Integrated Periodic Timetable is often improved by interposition of two public transport lines into half period. However, for the sake of direct connections between various agglomerations, such interposition is interrupted somewhere, so once the connection is direct, and once the passenger has to change. Since the changing time is usually longer than the dwell time, the difference leads either to inaccurate interposition, or to loss of passengers' time by longer dwell time. These phenomena are compared and discussed in the context of the ongoing research - design of future IPT on interconnected high-speed and conventional railway networks.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Petr Richter, Ph.D.; Ing. Michaela Jurko; doc. Ing. Michal Matowicki, Ph.D.
Publikováno:
2020, ISBN 978-80-01-06793-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Slegr, P.; Pansky, P.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2019, 2019 Smart City Symposium Prague, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-7281-0497-3
Anotace:
The aim of this paper is a brief introduction of the context and conceptual rules for a framework layout of Integrated Passenger Information System (IPIS). This layout has to fulfil diverse functional and legislative requirements. The modular approach, analogous to object-oriented programming, was chosen. The derived conceptual rules and a building set of measures (i.e. elements of the information system) is implemented in the design of Unified Information System (JIS) for Prague Integrated Transport (PID).
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Kužel, V.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Petr Fridrišek; Růžička, J.
Publikováno:
2019
Anotace:
Na základě analýzy platných Plánů obsluhy území byly z množiny zamýšlených nových železničních zastávek (popř. i stanic s komerčním odbavením) s použitím certifikované metodiky TJ01000162_V2 identifikovány zastávky s přepravním významem, který nemusí odpovídat nutnosti obsluhy vlakem. Z této podmnožiny byly dále identifikovány ty zastávky, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Seznam je strukturován podle jednotlivých krajů ČR.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Stanislav Metelka; Růžička, J.; Karkošiaková, N.; Vašíček, R.
Publikováno:
2019
Anotace:
Síťové schéma se zobrazením funkčních vrstev (segmentů) a četnosti obsluhy a taktových uzlů, případně směrových přípojných vazeb, s rozlišením na pravidelné (taktové) a nepravidelné. Obsahem schématu je souhrnný návrh síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného taktového provozního konceptu dálkové a regionální obsluhy území veřejnou drážní dopravou (společného pro více objednatelů), vzniklý na základě aplikace certifikované metodiky TJ01000162_V2, a to pro krátkodobý výhled na základě Plánů obsluhy území. Byly stanoveny taktové uzly a přípojné vazby, četnosti obsluhy pro jednotlivé segmenty a úseky mezi uzly včetně přibližných časových poloh.
Typ:
Oponovaná technická zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Urbaniec, K.; Kužel, V.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Vašíček, R.; Papež, R.; Karkošiaková, N.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Sojka, M.
Publikováno:
2018
Anotace:
Shrnutí teorie a dobré praxe (v ČR i zahraničí) a související legislativy v ČR v oblasti synergie železničních linek. Strukturované shrnutí analýzy Plánů obslužnosti území a dostupné relevantní přepravní poptávky. Shrnutí možností a limitů kompromisů mezi objednateli a analýza rizik nestability koordinovaného provoz. konceptu. Metoda pro identifikaci železnič. tarif. bodů s nejednoznačným významem, posouzení vlivu jejich obsluhy na efektivitu systému, a pro posouzení možnosti altern. obsluhy.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Růžička, J.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), p. 1-8), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
This paper briefly presents results of the bachelor thesis which deals with freight railway transport in the Czech Republic, specifically with the layout of the additionallocomotive service on the railway line Brno –Havlíčkův Brod–Kolín. The line has been analyzedin detail, then the estimationof the demand for additional locomotive service has been done, operational concept has been designed, and at the same time the layout of the graphical timetable has been created. In the end this layout has been assessed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2018, Young Transportation Engineers Conference 2018, Praha, Fakulta dopravní), p. 1-8), ISBN 978-80-01-06464-1
Anotace:
This paper deals with usual daytime and weekly fluctuations in service period in Integrated Periodic Timetable (IPT) of railway passenger transport. First of all, the IPT is briefly reminded and the fluctuations in period are categorized. Then, two impactsof these fluctuations are discussed –on transfer connections between public transport lines, and on railway capacity. The theoretical part is supplemented by chosen examples from actual Czech railway timetable. As a conclusion, some rules for fluctuations in service period are proposed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2018, Horizons of Railway Transport 2018, 10th Year of International Scientific Conference, Les Ulis Cedex A, EDP Sciences - Web of Conferences), p. 1-4), ISSN 2261-236X
Anotace:
The aim of this paper is categorization of various irregularities in Integrated Periodic Timetable (IPT), according to their impact on passengers. For instance, minor deviations in departure minutes can cause almost zero impact, provided that all periodic transfer connections are ensured for each service. On the other hand, skipping of a periodic service at off-peak hours can considerably lengthen some passenger transport chains. Chosen categories of irregularities are illustrated by examples from 2017/2018 Czech railway timetable.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf. (Scopus)

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Ondřej Doležal; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Patrik Horažďovský, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Publikováno:
2018, ISBN 978-80-01-06464-1
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2017, Železničář, XXIV (17), p. 11-14), ISSN 0322-8002
Anotace:
Článek představuje zavedení integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ) v objednávané dálkové železniční dopravě v ČR.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Modernization of the railways - IRICoN 2017, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 29-30), ISBN 978-80-01-06140-4
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Publikováno:
2017, Student Scientific Conference Modernization of Railway IRICoN 2017, Praha, Czech Technical University in Prague), p. 43-48), ISBN 978-80-01-06297-5, ISSN 2336-5382
Anotace:
A netgraph is a graphical representation of a periodic timetable concept for given spatial or modal scope. It adds a third dimension to the network plan - time. Despite no strictly prescribed rules, a common practice notation has been settled over time. The authors propose an extension of a netgraph for planning of periodic railway capacity and operation, including related notation rules.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2017, 2017 Smart Cities Symposium Prague (SCSP) - IEEE PROCEEDINGS, New York, IEEE Press), ISBN 978-1-5386-3825-5
Anotace:
The Smart Cities concept needs, among others, efficient and sustainable public transport system, as a precondition for implementation of smart mobility. Besides well-researched problems, an efficient long-term rail infrastructure development is also crucial for improvement of transport system performance and quality of life. In this paper, a system-oriented approach for coordinated rail infrastructure planning is proposed. Thereafter, the approach is briefly demonstrated on the example of Prague rail hub area. The conclusion is that not only advanced traffic management and signaling systems, but also efficient service concept, which includes synergistic effect between various segments of rail transport, iteratively coordinated with capacity and land use planning, can substantially increase the rail system efficiency and usable network capacity.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Skoupá, A.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2016, Logistika, 22 (3), p. 28-29), ISSN 1211-0957
Anotace:
Článek populární formou představuje stav dopravního systému Hyperloop, nadcházející zkušební fázi a možné technické překážky a limity reálného provozu..
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.
Publikováno:
2016
Anotace:
Cílem dokumentu je tedy uspokojovat přepravní poptávku s minimálními dopady na veřejné zdraví, životní prostředí a klimatické změny. Schopnost uspokojovat přepravní poptávku nesmí být omezujícím faktorem hospodářského růstu. Na druhou stranu organizace výroby a distribuce musí zohledňovat cenu dopravy včetně externích nákladů a musí přicházet s logistickými řešeními, která omezují potřebu věci přepravovat, pokud to není nezbytně nutné. Jde tedy o to, aby ekonomický růst probíhal rychleji než celkové přepravní potřeby.
Typ:
Výsledek promítnutý do schvál. strateg. a koncepčních dokumentů

Autoři:
Hníková, E.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Plášek, O.; Šíp, E.
Publikováno:
2016, Ekonom (2), p. 24-27), ISSN 1210-0714
Anotace:
Účelem článku je diskuse o koncepci Rychlých spojení v kontextu nedávno schválené Studie proveditelnosti pro trať Brno - Přerov, kde byla vybrána varianta modernizace pro maximální rychlost 200 km/h.
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2016, Proceedings of Abstracts. INTEROPERABILITY OF RAILWAY TRANSPORT – IRICoN 2016, Praha, Fakulta dopravní), p. 8-9), ISBN 978-80-01-05939-5
Anotace:
The aim of this paper is to elaborate a layout of the first operational concept of Rapid Services with 1 hour system travel time between Praha and Brno. Two basic methods are used – Integrated Periodic Timetable and Operational Concept Economy Approach, as defined below by the author. In this paper, three recent high-speed railway concepts for the future so-called Rapid Services network of the Czech Republic are followed-up: an operational traffic planning study by Kalčík, Janoš et al. on behalf of Czech Ministry of Transport from 2010, the book High Speed Rail Even in the Czech Republic by Šlegr et al. from 2012, and a paper on progress of the official spatial-technical studies for some future Czech high-speed lines by Šulc from 2014. The importance of achievement of 1 hour travel time between the largest agglomerations is briefly presented. The presented methodological approach, although soft and manager-oriented, comprises some firm principles: segmentation of high-speed train offer, so that more expensive rolling stock is not wasted by operation on long conventional line sections, consideration of system travel times for efficient rolling stock circuit, restriction of need for links from high-speed to conventional lines, and utilization of high-speed lines as a “rail highway”. This approach is intended to be particularized iteratively, with every application. The key idea is that passengers should be offered such timetable concept, which is, adequate to their potential demand, but as much synergistic effect as possible should be strived to be achieved for every proposed construction. Such approach goes towards economic efficiency, which is crucial for any successful construction. Results show that an efficient operational concept can be designed not at the expense of runtimes between the largest cities. So, any political compromise should be outlined with respect to principles of economic design, as mentioned in this paper.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2016, Acta polytechnica CTU Proceedings, Praha, Česká technika - nakladatelství ČVUT), p. 4-11), ISBN 978-80-01-06022-3, ISSN 2336-5382
Anotace:
The aim of this paper is to elaborate a layout of the first operational concept of Rapid Services with 1 hour system travel time between Praha and Brno, based on Integrated Periodic Timetable and Operational Concept Economy Approach, as defined by the author. Three recent HSR concepts for the Czech Republic are followed-up: operational traffic planning study by Kalcík, Janoš et al. on behalf of Czech Ministry of Transport from 2010, high-speed railway promoting book High Speed Rail Even in the Czech Republic by Šlegr et al. from 2012, and a paper on progress of the official spatial-technical studies for some future Czech high-speed lines by Šulc from 2014. The importance of achievement of 1 hour travel time between the largest agglomerations is briefly presented. The presented methodological approach, although soft and manager-oriented, comprises some firm principles: segmentation of high-speed train offer, so that more expensive rolling stock is not wasted by operation on long conventional line sections, consideration of system travel times for efficient rolling stock circuit, restriction of need for links from high-speed to conventional lines, and utilization of high-speed lines as a "rail highway". This approach is intended to be particularized iteratively, with every application. So, in this paper, first version of Operational Concept Economy Approach is introduced. The key idea is that passengers should be offered such travel times and service intervals (headways) and such number of direct services, which are adequate to their potential demand, but as much synergistic effect as possible should be strived to be achieved for every proposed construction (new or modernized one). Such approach goes towards economic efficiency, which is crucial for political decision for building, let alone EU co-funding of the construction. Results show that an efficient operational concept can be designed not at the expense of runtimes between the largest cities.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2016, Proceedings of Abstracts. INTEROPERABILITY OF RAILWAY TRANSPORT – IRICoN 2016, Praha, Fakulta dopravní), p. 10-11), ISBN 978-80-01-05939-5
Anotace:
Regulation (EU) No 1315/2013 defines actual scope of core and comprehensive TEN-T network, including both networks for railway freight transport. For the core network, possibility to operate 740 m long freight trains is required. The aim of this paper is to analyse availability of appropriate overtaking tracks for 740 m long freight trains. Due to ETCS braking curves and odometry, such trains, after ETCS implementation, will require 780-800 m long overtaking tracks. For practical reasons (e.g. bypass lines), whole Czech railway TEN-T network is analysed. The overtaking track, whose occupation means influence on scheduled traffic or threat to boarding passengers, are excluded. The data was collected from station schemes from Collection of Official Requisites for 2015/16 Timetable, issued by SŽDC, Czech state Infrastructure Manager. Most of appropriate tracks are over 800 m long, but their density in the network and in particular directions varies considerably. For freight traffic, gradient of the line is important, so there are marked significant peaks for particular lines as well. Czech TEN-T lines are further segmented on the basis of number of tracks and their traffic character. As a conclusion, for long-term development of Czech TEN-T lines, targeted investment is recommended not only for passenger railway, but also for freight railway. An attractive capacity offer for railway undertakings, which can stimulate freight traffic on European Rail freight corridors, can be represented by network-bound periodic freight train paths with suitable long overtaking tracks outside bottlenecks. After the overtaking by passenger trains, a freight train should run without stop through large node station or a bottleneck area. Before the sections with high gradients, coupling of additional locomotives should be connected with the overtaking process. Next suitable overtaking tracks should be available behind every significant peak of the line.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2016, Acta polytechnica CTU Proceedings, Praha, Česká technika - nakladatelství ČVUT), p. 12-16), ISBN 978-80-01-06022-3, ISSN 2336-5382
Anotace:
Regulation (EU) No 1315/2013 defines actual scope of core and comprehensive TEN-T network. For the core network, possibility to operate 740 m long freight trains is required. The aim of this paper is to analyse availability of appropriate overtaking tracks for 740 m long freight trains. Due to technical reasons, 780-800 m long overtaking tracks were searched for. For practical reasons, whole Czech railway TEN-T network is analysed. The data was collected from station schemes from Collection of Official Requisites for 2015/16 Timetable, issued by SŽDC, Czech state Infrastructure Manager. Most of appropriate tracks are over 800 m long, but their density in the network and in particular directions varies considerably. Czech TEN-T lines are further segmented on the basis of number of tracks and their traffic character. Then, specific issues on overtaking or crossing of 740 m long freight trains are discussed. As a conclusion, for long-term development of Czech TEN-T lines, targeted investment is recommended not only for passenger railway, but also for freight railway. An attractive capacity offer for railway undertakings, which can stimulate freight traffic on European Rail freight corridors, can be represented by network-bound periodic freight train paths with suitable long overtaking tracks outside bottlenecks. After the overtaking by passenger trains, a freight train should run without stop through large node station or a bottleneck area. Before the sections with high gradients, coupling of additional locomotives should be connected with the overtaking process. Next suitable overtaking tracks should be available behind every significant peak of the line.
DOI:
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Sojka, M.; Vašíček, R.
Publikováno:
2016
Anotace:
Cílem tohoto výzkumného projektu je zformulovat metodiku optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou, tedy navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. K dosažení výše uvedeného cíle slouží analytická část a metodika. Analytická část sestává z analýzy legislativy z pohledu přidělování kapacity dráhy a operativního řízení provozu, sběr požadavků objednatelů, případně dopravců, na kapacitu a analýza parametrů zejména nákladních vlaků tak, aby mohly být konstruovány katalogové trasy vyhovující většině dopravců. Byla rovněž shromážděna relevantní dobrá praxe z vyspělých evropských zemí. Vzhledem k roli objednatelů v ČR je přidána rovněž pasáž vysvětlující ITJŘ a segmentaci nabídky v osobní dopravě, neboť obojí úzce souvisí s využitím kapacity.
Typ:
Oponovaná výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2016, Sborník příspěvků konference Young Transportation Engineers Conference 2016, Praha, České vysoké učení technické v Praze), ISBN 978-80-01-06016-2
Anotace:
The aim of this paper is to present key actual rules for capacity allocation in Czech state owned railway network. Problems in the allocation process are analyzed and legislative improvements for solving these problems are proposed and discussed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Publikováno:
2016, Proceedings of 20th International Conference Transport Means 2016, Kaunas, Kauno technologijos universitetas), p. 594-598), ISSN 1822-296X
Anotace:
The aim of this paper is a comparison of different quantitative methods for determination of bottlenecks on a railway network with periodic timetable. The railway capacity consumption increases not only with number of trains per time unit, but also with their heterogeneity, i.e. difference between runtimes of following trains in the particular section. These two factors should be quantified, so that lines and sections with “more“ and “less“ exhausted capacity can be clearly distinguished. All presented methods will be verified on the example of the busiest sections of Czech railway network. Finally, difference of rankings of the sections will be discussed.
Typ:
Stať ve sborníku z prestižní konf.

Autoři:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.
Publikováno:
2016, ISBN 978-80-01-06016-2
Typ:
Sborník z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2015, HN. Hospodářské noviny, LIX (164), p. 09-09), ISSN 0862-9587
Anotace:
Článek upozorňuje na zpozdilou koncepci vysokorychlostních tratí v ČR, u nichž se předpokládá rychlost 200 km/h, přičemž v Evropě se navrhují VRT na rychlost 350 km/h i více.
Typ:
Článek v jiném periodiku (denním tisku) česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2015, Rail Control System - Workshop o IT podpoře operativního řízení provozu železniční sítě, Praha, Drážní společnost při ČVUT FD)
Anotace:
Basic principles and advantages of network-bound periodic capacity for freight trains are summarized. Economic benefits (mostly by saving traction energy by avoided stops), as well as aspects of eventual IT-implementation of mentioned concept are also discussed.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2015, Sborník anotací z workshopu Zvyšování kapacity tratí, p. 10-10), ISBN 978-80-214-5231-2
Anotace:
Švýcaři jsou mistři Evropy v cestování vlakem i ve vytížení své železniční infrastruktury. Cílem příspěvku je stručně představit, proč se Švýcarům podařilo zvrátit úpadek zájmu o železnici po rozmachu individuální dopravy, a ukázat, že ani v současné době neusnuli na vavřínech, ale postupně svůj systém dále rozvíjejí. Z koncepčních prvků je představen koncept integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ) Bahn 2000, s nímž jsou koordinovány všechny infrastrukturní projekty a hlavní prvky financování systému, včetně příspěvku od silniční dopravy. Z technických prvků je představen systém dálkového řízení a podpora dispečerských zásahů návody pro první minuty, navádění vlaků do bezkonfliktních tras v reálném čase, zabezpečovací zařízení na míru potřebám provozu. Nedílnou součástí švýcarského železničního úspěchu je také celostátní provozní, stavební, technická a tarifní integrace železnice a ostatní veřejné (i individuální) dopravy. Důležitým faktorem úspěchu všech zmíněných opatření je nalézání konsenzu mezi různými aktéry, kontinuita a politická podpora kvalitní koncepce veřejné dopravy a přizpůsobení legislativy a předpisů požadavkům na atraktivitu veřejné dopravy a efektivitu provozu.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Kužník, J.; Všetečka, R.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2015, MF Dnes, 2015, p. 20-23)
Anotace:
Vyjádření se k dopravním prostředkům, očekávaným v budoucnosti: hyperloop, autonomní a létající automobily, trendy v železniční a veřejné dopravě. Populárně naučný článek.
Typ:
Článek v jiném periodiku (denním tisku) česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Drobík, Š.
Publikováno:
2015, YTEC 2015 - Sborník příspěvků konference, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 1-6), ISBN 978-80-01-05791-9
Anotace:
This paper deals with segmentation of periodic public transport services on Czech railway network. These services are segmented according to stopping pattern: A – transit segment (mostly EuroCity, Intercity etc.) stops only in largest cities, B – connecting segment (mostly fast trains) stops also in smaller cities, C – collecting segment (suburban and regional trains) stops everywhere. There is also introduced a close connection between number of PuT segments on particular railway line, their period and railway capacity consumption. In the case of single-track lines, two PuT segments usually do not leave much usable capacity to freight trains.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf. cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2015
Anotace:
Účelem této publikace je srozumitelnou formou seznámit pedagogy zejména nedopravních oborů středních škol s problematikou železniční a veřejné dopravy. Jsou představeny zvláštnosti železniční a veřejné dopravy a vybrané aktuální problémy, jejichž řešení naráží na způsob uvažování značné části odborné veřejnosti. Na závěr jsou shrnuty pedagogické zkušenosti autora v této oblasti.
Typ:
Jiná kniha česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2014
Anotace:
Because of character of freight railway, a conclusion is made that periodic train paths as an offer of capacity, rather than periodic timetables, make sense for freight trains. This offer is understood as an analogue to IPT in passenger transport, which meets requirements of miscellaneous freight trains – the offer is regular, but flexible thanks to alternative connections in node stations into various directions. Elimination of useless stops of freight train is also stressed. On the basis of these requirements, a concept of freight IPT-node and a generic framework process for construction of network-bound periodic freight train paths are formulated. This framework process is supplemented by proposal of suitable timetabling, technical and infrastructural measures for achievement of better results. Afterwards, the framework process is verified on two valid timetables of passenger trains (idealised as purely periodic) in Prague node area. In the first study, by using of PFTPs constructed according to the proposed framework process, 104 stops of freight trains were avoided, which represents 34% of scheduled stops from corresponding real timetable. In the second study, by using of PFTPs constructed according to the proposed framework process, 187 stops of freight trains were avoided, which represents 53% of scheduled stops from corresponding real timetable. The results confirm suitability of proposed framework process.
Typ:
Disertační práce (PhD)

Autoři:
Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Milan Kříž, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2014, Systemy Transportowe, Katowice, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), ISBN 978-83-935232-4-5
Anotace:
Case study from the Hradec Králové region: targeted upgrading of railway infrastructure with restricted budget and time to design, approve and build, due to EU funding.
Typ:
Abstrakt ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
doc. Ing. Lukáš Týfa, Ph.D.; doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2014, Pražská technika, 16 (6), p. 12-13), ISSN 1213-5348
Anotace:
Vysokorychlostní železniční doprava na ČVUT v Praze Fakultě dopravní - stručný přehled na ústavech K612, K617 a K620.
Typ:
Článek v populárně vědeckém periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2013, Stavebnictví, 7 (09/13), p. 50-55), ISSN 1802-2030
Anotace:
Článek si klade za cíl nahlédnout pod pokličku železnice ve Švýcarsku, jehož obyvatelé jsou mistři Evropy v cestování vlakem. Je všeobecně známo, že vlaky v této zemi jezdí „jako švýcarské hodinky“, méně už se však ví, co vše je za tím skryto. Zde bude analyzován koncept pravidelné nabídky spojů, integrální taktový jízdní řád a z něj odvozená stavební opatření, jakož i některé další detaily, které přispívají k hladkému fungování jednoho z nejvyspělejších systémů veřejné dopravy na světě (jehož páteří je právě železnice). Dále bude diskutována použitelnost uvedených opatření pro Českou republiku ve vztahu ke struktuře osídlení a dopravní obslužnosti v závazku veřejné služby.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2013, 20th Anniversary of the Faculty of Transportation Sciences, Czech Technical University in Prague - Selected Papers, Praha, České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní), p. 250-261), ISBN 978-80-01-05320-1
Anotace:
This paper is an extended abstract of the author’s doctoral thesis Periodic Freight Train Paths in Network, which was already submitted for defense. First of all, freight timetabling problems in the context of Integrated Periodic Timetable (IPT) of passenger trains, are analyzed. Because of character of freight railway, a conclusion is made that periodic train paths as an offer of capacity, rather than periodic timetables, make sense for freight trains. This offer is understood as an analogue to IPT in passenger transport, which meets requirements of miscellaneous freight trains – the offer is regular, but flexible thanks to alternative connections in node stations into various directions. Elimination of useless stops of freight train is also stressed. On the basis of these requirements, a concept of freight IPT-node and a generic framework process for construction of network-bound periodic freight train paths (PFTPs) are formulated. The framework process is applicable by annual timetabling, as well as by strategic planning. The construction of train paths takes place in periodic, usually 1 hour wide, time window. Suitable facultative timetabling, technical and infrastructural measures for achievement of better results are propsed. Afterwards, the framework process is verified on two valid timetables of passenger trains (idealised as purely periodic) in Prague node area. Freight node station Praha-Malešice is chosen as freight IPT-node. In the first study, by using of PFTPs constructed according to the proposed framework process, 104 stops of freight trains were avoided - 34% of scheduled stops from corresponding real timetable. In the second study, 187 stops of freight trains were avoided - 53% of scheduled stops from corresponding real timetable. The results confirm suitability of proposed framework process.
Typ:
Stať ve sborníku z fakultní konference cizojazyčně

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2013, Horizonty železničnej dopravy 2013, Zborník príspevkov, Žilina, Žilinská univerzita), p. 120-128), ISBN 978-80-554-0764-7
Anotace:
This paper deals with implementation of requirement of unified symmetry axis, which is a basic condition for Integrated Periodic Timetable (IPT) in passenger railway, into the author’s concept of network-bound periodic freight train paths (PFTPs). First of all, IPT and concept of network-boud PFTPs are briefly presented. Then, following phenomena that influence compliance of PFTPs with unified symmetry, are discussed: location of crossing stations on single-track lines, line sections with higher gradients, and choice of the overtaking station for freight trains. A case study, where PFTPs in Prague node area were constructed on the basis of Czech passenger timetable 2009/2010. Resulting PFTPs are discussed from symmetry point of view.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2012, Rychlá železnice i v České republice, Praha, Centrum pro efektivní dopravu, o. s.), p. 122-131), ISBN 978-80-905005-0-1
Anotace:
Tato kapitola nejprve představuje současné dopravní problémy Prahy a dobrou praxi v řešení obdobných problémů v zahraničí. Dále popisuje koncepci vysokorychlostní železnice vytvořenou Centrem pro efektivní dopravu pro Hlavní město Prahu, jeho spádovou oblast a dálkové spojení Prahy s významnými aglomeracemi.
Typ:
Kapitola v jiné knize česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2012, Zborník príspevkov konferencie Horizonty železničnej dopravy 2012, Žilina, Žilinská univerzita), p. 120-125), ISBN 978-80-554-0571-1
Anotace:
Příspěvek pojednává o nediskriminačním přidělování kapacity železniční dopravní cesty pro nákladní vlaky formou periodických tras. Nejprve je rozebrána skutečná poptávka po kapacitě (skutečná jízda nákladních vlaků) přes železniční stanici Polom. Parametry nákladních vlaků, relevantní pro kapacitu - délka, hmotnost zátěže a maximální rychlost - jsou rozděleny do kategorií a je spočítána četnost jednotlivých kategorií. Dále jsou představeny typické problémy konstrukce jízdního řádu pro nákladní vlaky v kontextu taktového jízdního řádu osobní dopravy. Na závěr je diskutován význam periodických tras pro nákladní vlaky.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Šlegr, P.; Robeš, M.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Stach, M.
Publikováno:
2012, ISBN 978-80-905005-0-1
Anotace:
Kniha popisuje koncepci vysokorychlostní železnice v České republice, včetně propojení do zahraničí a představení jejích přínosů pro regiony, a je koncipována jako encyklopedie. První část je věnována některým úspěšným příkladům ze zahraničí. Druhá část odpovídá na otázku: Proč ČR potřebuje vysokorychlostní tratě? Část třetí detailně popisuje průchod nových tratí jednotlivými kraji ČR a představuje úpravy návazné železniční sítě.
Typ:
Kniha - sborník, česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2012, Rychlá železnice i v České republice, Praha, Centrum pro efektivní dopravu, o. s.), p. 60-69), ISBN 978-80-905005-0-1
Anotace:
Kapitola představuje švýcarský železniční systém, jehož rozvoj je od 80. let 20. stol. koncepčně plánován a tvoří páteř celostátního systému veřejné dopravy, založeného na principu integrovaného taktového jízdního řádu. Důraz je kladen na vysokorychlostní dopravu, která je nedílnou součástí systému, nikoliv exkluzivním produktem.
Typ:
Kapitola v jiné knize česky

Autoři:
Moos, P.; Bína, L.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Baudyš, K.; Skurovec, V.; doc. Ing. Denisa Mocková, Ph.D.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011
Anotace:
Cílem této práce je zároveň definování opatření, jež povedou k posílení konkurenceschopnosti železniční dopravy v ČR. Vytvoření konceptu jako podklad pro vznik institutu železničního regulátora.
Typ:
Výzkumná zpráva v češtině

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Tiekuová, N.
Publikováno:
2011, ŽelPage - elektronický magazín o drahách, ISSN 1801-5425
Anotace:
Článek shrnuje činnost studentského odborného spolku Drážní společnost při ČVUT FD za dobu prvních 5 let jeho existence. Připomíná účel spolku a nejvýznamnější přednášky odborníků a studentské exkurze pořádané spolkem.
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011, Proceedings of 4th International Seminar on Railway Operations Modelling and Analysis RailRome2011, Rome, Universita La Sapienza), p. 1-17), ISSN 2211-453X
Anotace:
This paper deals with concept of network-bound periodic freight train paths in the context of Integrated Periodic Timetable (IPT) of passenger transport. The concept is understood as a freight analogy to IPT, seeking to build a bridge between freight train path allocation process and advanced quantitative railway operation research. In the first part, the concept is delivered from freight railway undertakings' (FRUs') requirements for train paths, as well as IPT principles, considering capacity utilization. An approach for design of freight train paths is proposed, including proposal of facultative supportive timetabling, technical and infrastructural measures. In the second part, case study of Prague node area is presented. Passenger periodic timetable from 2009/10 and freight train runtimes are used to test the approach.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011, ŽelPage - elektronický magazín o drahách, ISSN 1801-5425
Anotace:
Článek je v rámci ČR "pohledem do budoucnosti", neboť zmiňuje problémy s vytížením vlaků v ranní špičce, které ve Švýcarsku nastaly díky koncepčnímu dopravnímu plánování a cíleným investicím do rozvoje železniční a veřejné dopravy. Závěrem je vyzdvižena prozíravá dopravní politika a kvalitní veřejná debata ve Švýcarsku jako inspirace pro ČR
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
Šlegr, P.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011, Nová železniční technika, 2011 (3), p. 24-27), ISSN 1210-3942
Anotace:
Na rozdíl od české silniční sítě, která i za minulého režimu výstavbou dálnic a kapacitních komunikací kopírovala západní dopravní trendy, železniční síť v ČR zaostává a za dálnicemi je opožděna až o 50 let. Česká železnice postrádá ekvivalent dálnic a současné hlavní tratě jsou modernizované tratě z 19. století, trasované pro parní lokomotivy. Po propojení velkých měst dálniční sítí jsou u nás vlaky pomalejší oproti osobnímu automobilu, u mezinárodních relací dokonce výrazně. Článek se zabývá nejčastějšími mýty, které provázejí diskuzi o stavbě vysokorychlostních tratí. Příkladem takových mýtů jsou "Česká republika je příliš malá pro vysokorychlostní vlaky" nebo "Vysokorychlostní železnice je extrémně drahá a energeticky náročná".
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011, iHNED, ISSN 1213-7693
Anotace:
Článek rozebírá pozitiva a negativa volné konkurence (tzv. open access) v železniční osobní dopravě v ČR
Typ:
Článek v jiném periodiku (denním tisku) česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2011, ŽelPage - elektronický magazín o drahách, ISSN 1801-5425
Anotace:
Nejprve je krátce připomenuta historie ČVUT v Praze a Fakulty dopravní. Dále jsou představeny jednotlivé studijní obory, kde je možné zaměření na železniční či veřejnou dopravu, a předměty a studentské projekty s tímto zaměřením. Dále je zmíněna výzkumná činnost fakulty v těchto oblastech a činnost Drážní společnosti při ČVUT FD.
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Šlegr, P.; Kalčík, J.
Publikováno:
2011, Stavebnictví, 2011 (10), p. 26-31), ISSN 1802-2030
Anotace:
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou ve vyspělých evropských zemích samozřejmostí. K jejich výstavbě vedla nedostačující kapacita dálnic či původních železničních tratí. V každé zemi vznikla zcela osobitá VRT a její provozní zvyklosti. Ve Švýcarsku se sice nejedná o VRT, trať na 200 km/h je však nejlépe provozně zapojena do celostátního systému veřejné dopravy. Článek na základě evropské "dobré praxe" vyvrací rozšířené mýty o VRT a na konkrétních příkladech ukazuje jejich možný přínos pro ČR.
Typ:
Článek v periodiku z pozitivního seznamu RVVI česky

Autoři:
Baudyš, K.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2010, Abstracts of the 70. International Scientific & Practical Conference "The Issues and Prospects of railway transport development", Dnipropetrovsk, DIIT), p. 109-111)
Anotace:
Article presents the results of our 3-year project for Czech Ministry of Transport in area improvement of whole railway system - infrastructure, rolling stock, traffic control and timetable/supply - in Czech Republic. In opposite to today-praxis we have first optimised final net-supply - timetables for future - and then we were optimised requirements to infrastructure improvements in binding to new rolling stock and investment possibilities of Czech Republic.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Publikováno:
2010, EURO - Žel 2010, Žilina, Žilinská univerzita), p. 67-72), ISBN 978-80-554-0197-3
Anotace:
The aim of this paper is to present the concept of network-bound periodic freight train paths in the context of integrated periodic timetable (IPT) of passenger transport. To this purpose, outputs of R & D project CG723-138-190 - Configuration of IPT-nodes in Czech Railway Network are used. The presented solution guarantees regular capacity to freight trains also during day, without significant influence on passenger transport. This paper has been written on behalf of CTU FTS research plan "Development of methods of design and operation of transport networks from the point of view of their optimization".
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Baudyš, K.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2010, PROCEEDING HORIZONS OF RAILWAY TRANSPORT 2010, Žilinská univerzita v Žilině), p. 56-61), ISBN 978-80-554-0247-5
Anotace:
Příspěvek je zaměřen na zavádění integrálního taktového grafikonu (ITG) v České republice. Po stručném připomenutí principů ITG, historie ITG ve Švýcarsku a konceptu Bahn 2000 následuje historie zavádění ITG na české železniční síti. Dále jsou představeny praktické příklady jak z dálkové, tak i regionální dopravy, doplněné diagramy a údaji o vývoji objemu výkonů a počtů cestujících. Na závěr jsou diskutovány možnosti zavedení ITG na Slovensku.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Bláha, M.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Tomáš Záruba
Publikováno:
2010, ŽelPage - elektronický magazín o drahách, ISSN 1801-5425
Anotace:
Článek se zabývá dopravní geografií České Třebové z pohledu obsluhy expresními vlaky. Dále představuje princip segmentace nabídky veřejné dopravy a vyslovuje závěr, že linka EC Praha - Brno nemusí nutně v České Třebové zastavovat. Jako protipříklad je uvedena stanice Praha-Libeň, kde by naopak expresní vlaky zastavovat měly, neboť do ní spáduje východní část Prahy.
Typ:
Článek v odborném nerecenzovaném periodiku česky

Autoři:
Publikováno:
2010, EURO - Žel 2010, Žilina, Žilinská univerzita), p. 219-224), ISBN 978-80-554-0197-3
Anotace:
In this paper, conception of high-speed railway lines in Czech Republic is presented. Alternatives of connections through Brno and Olomouc are compared. Influence of other cross-border relations between Czech and Slovak Republic is discussed. In conclusion, perspective advisable directions for further elaboration are recommended.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2009, Železničná doprava a logistika, 2009 (03), p. 17-23), ISSN 1336-7943
Anotace:
Taktový jízdní řád v osobní dopravě nutí v úzkých hrdlech také nákladní vlaky do určité pravidelnosti. Periodické (systematické) katalogové nákladní trasy, zavedené od roku 2004 na vytížené Gotthardské a Simplonské tranzitní ose ve Švýcarsku, vedly ke zvýšení využitelné kapacity. Ve Švýcarsku je nicméně pouze malá potřeba vázat tyto trasy do sítě. Cílem příspěvku je diskutovat koncept síťově propojených taktových nákladních tras jako systematickou nabídku pro železniční dopravce, a jeho teoretickou aplikaci na pražský nákladní uzel Malešice a přilehlé hlavní tratě.
Typ:
Článek v odborném recenzovaném periodiku česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2009, 17. medzinárodné sympózium "Zvyšovanie konkurencieschopnosti európského železničného systému" EURO - Žel 2009. Zborník prednášok, Žilina, Žilinská univerzita), p. 141-148), ISBN 978-80-554-0024-2
Anotace:
Taktový jízdní řád v osobní dopravě nutí v úzkých hrdlech také nákladní vlaky do periodických tras. Švýcarský přídělce kapacity železniční dopravní cesty Trasse Schweiz AG nabízí od roku 2004 nákladním železničním dopravcům systematické katalogové nákladní trasy na vytížené Gotthardské a Simplonské ose. Toto opatření vedlo ke zvýšení využitelné kapacity. Cílem příspěvku je otevřít diskusi o konstrukci síťově provázaných systematických katalogových nákladních tras a představit teoretickou implementaci tohoto konceptu na vybranou část české železniční infrastruktury a platný taktový jízdní řád osobní dopravy v České republice.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Publikováno:
2009, LOGI 2009. Sborník příspěvků, Pardubice, Universita Pardubice), p. 64-71), ISBN 978-80-7399-893-6
Anotace:
Příspěvek se zabývá aplikací principů (integrálního) taktového grafikonu na trasy pro nákladní vlaky. Trasy jsou v uzlech, namísto přípojů, flexibilně napojeny navzájem pomocí úprav jízdních dob v přilehlých úsecích. Je představena teoretická aplikace tohoto přístupu na pražský uzel a sousedící hlavní tratě v kontextu platného taktového jízdního řádu osobní dopravy, jakož i výpočet teoretických zbožových proudů, které mohou být provezeny každou hodinu v uvedených trasách. Na závěr je diskutováno vhodné místo napojení logistického centra na železniční síť v oblasti uzlu, včetně příkladu pražského železničního uzlu.
Typ:
Stať ve sborníku z lokální konf. česky

Autoři:
Baudyš, K.; Ing. Michal Drábek, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Publikováno:
2008, Abstracts of the 68. International Scientific & Practical Conference "The Issues and Prospects of railway transport development", Dnipropetrovsk, DIIT), p. 3-4)
Anotace:
Article describes new supply in public traffic system in Czech republic based on principle of Integrated periodic timetable. Article brings problems and goals by introduction of IPT in Czech Republic and also comparison of supply in Czech Republic and Ukraine. There are possibilities to introducing of IPT in railway system of Ukraine.
Typ:
Stať ve sborníku z mezinár. konf.