Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit původní, obecně použitelnou, metodiku pro efektivní a hospodárné víceleté plánování kapacity dráhy na hlavních tratích se smíšeným provozem, s periodickým jádrem stabilních grafikonových tras pro (komerční i objednávanou) osobní dopravu a s čas. okny pro převážně flexibilní příděl kapacity nákladní dopravě, s důrazem na eliminaci nadbytečných zastavení vlaků a přesun zbylých zastavení do kapacitně a energeticky výhodných dopraven, při respektování požadavků iniciativy TTR a připravovaného evropského nařízení 2023/0271 o využívání kapacity dráhy v jednotném evrop. žel. prostoru. Rozložení čas. rezerv zohlední cyklickou údržbu trati. Metodika bude aplikována v původním návrhu kapacitního modelu pro Správu železnic, s.o. pro koridory Praha - Brno a Praha - Ostrava.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2027
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je zformulovat obecně použitelnou metodiku pro návrh efektivního síťového provozního konceptu dálkových linek na Rychlých spojeních a zejména na navazujících tratích. v souladu se závaznou legislativou, včetně postupu pro rozvržení těchto linek do homogenních a provozně efektivních souborů, kde každý soubor může být provozován jiným dopravcem. Metodika zkombinuje aplikaci matematických zákonitostí integrálního taktového jízdního řádu s omezujícími podmínkami vyplývajícími z koordinované konstrukce grafikonu pro více linek různých vrstev drážní osobní dopravy. Provozní koncept, navržený na základě aplikace metodiky, bude využit při přípravě oficiální Koncepce veřejné dopravy. Dále bude navrženo rozvržení těchto linek do ucelených provozních souborů.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2023
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Fridrišek; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. David Juřík; Ing. Vojtěch Kužel; Ing. Bc. Alžběta Medová; Ing. Vojtěch Šafranko
Anotace:
Zajištění dat pro podporu výzkumu role drážního faktoru v atraktivitě dopravních módů pro cestující formou přepravních průzkumů a dotazníkového šetření včetně jejich analýzy v návaznosti na nedávno provedenou směnu provozního konceptu ve prospěch drážní dopravy.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/140/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Bc. Zdeněk Michl
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Vojtěch Kužel; Ing. Dominik Mazel; Ing. Rudolf Vávra, Ph.D.
Anotace:
Rozvoj a stabilizace báze dat o železniční infrastruktuře pro účely akademických a komerčních prací v působnosti ČVUT FD K617 včetně možností využití nových zdrojů strojově čitelných dat a metodiky jejich využití pro příklady užití - konstrukce grafikonu vlakové dopravy a mikrosimulace železničního provozu.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/122/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Vytvoření certifikované metodiky pro objednatele veřejné drážní dopravy, jejímž cílem je identifikace potenciálních synergických efektů mezi různými hierarchickými vrstvami obsluhy pro plánování efektivního konceptu linek na principu integrálního taktového jízdního řádu. Metodika zohlední princip přiměřenosti obsluhy vzhledem k přepravní poptávce očekávatelné v daném území, jakož i efektivitu nasazení vozidel.
Pracoviště:
Rok:
2017 - 2019
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu ZÉTA

Řešitel:
Ing. Milan Kříž, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Předmětem projektu je hodnocení intenzity vlivů plynoucích ze změněné propojenosti metropolitních center s ostatními centry různých úrovní (regionální a lokální) a periferních (příhraničních i vnitřních) území. Zvláštní pozornost musí být věnována vlivu změny dopravní obslužnosti území a dostupnosti metropolí na pracovní trh a proměnu obslužných funkcí vyššího řádu v rámci ČR i v mezinárodním kontextu. Smyslem projektu je využití nové metodiky pro kvantifikaci vlivu systému Rychlých spojení na metropolitní oblasti a jednotlivé územní jednotky, tj. identifikovat předpokládané beneficiery, kteří z realizace Rychlých spojení budou profitovat. Současně bude možné pomocí metodiky identifikovat možná rizika, jimž budou některé oblasti a územní jednotky vystaveny, případně také navrhnout opatření vedoucí k jejich eliminaci.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy

Řešitel:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Výsledkem řešení projektu bude Nmet - Certifikovaná metodika: Optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou. Obsahem metodiky bude návrh na zlepšení efektivity využívání investičních prostředků v železničním systému a návrh na zlepšení systému řízení železniční dopravy.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy

Řešitel:
Ing. Martin Sojka
Spoluřešitelé:
Ing. Karel Baudyš, Ph.D.; doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl
Anotace:
V evropské železniční osobní dopravě (včetně ČR) se stále více prosazuje tzv. integrální taktový grafikon (ITG), který v součinnosti s nákladní dopravou vytváří ve specifických místech a časech tzv. úzká hrdla infrastruktury. Interakce osobního a nákladního provozu (především ve výhledu) způsobuje konflikty mezi požadavky na kapacitu dopravní cesty a vlastnostmi infrastruktury, zejména při zahrnutí vlivu nepravidelností (zpoždění). Výsledkem je buď snížená kvalita (nedostatečná stabilita) provozního konceptu (včetně nákladního provozu), popř. je zcela nemožné takový provozní koncept při zahrnutí vlivů zpoždění sestavit. Cílem projektu je ověřit postup pro tvorbu a kontrolu skutečné dynamické propustnosti taktových uzlů při zahrnutí osobní i nákladní dopravy včetně vlivů nepravidelností v provozu. Zároveň je cílem i nastínit možné infrastrukturní úpravy jako výsledek koordinace mezi dopravou za nepravidelností a požadovanou stabilitou provozního konceptu. Jako předloha ve formě ITG osob
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS11/075/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Časové polohy (dále "trasy") nákladních vlaků v ČR jsou na rozdíl od taktových tras osobní dopravy individuální. Cílem tohoto projektu je prezentovat alternativní přístup (a otevřít tak diskusi o něm): konstrukci tzv. systematických (periodických) tras pro nákladní vlaky, teoreticky aplikovaný na pražský uzel a jeho okolí v kontextu jízdního řádu 2008/09. Ve Švýcarsku vedlo zavedení těchto tras na gotthardské trati ke zvýšení její využitelné kapacity. Navrhovatel vytvořil systematické nákladní trasy pro pražský uzel a 4 nejvýznamnější sousedící tratě (vzdálenost 50-100 km). Švýcarský přístup byl rozšířen o požadavek průjezdného napojení každé trasy v uzlu Praha-Malešice do obou navazujících směrů (s jedinou výjimkou splněn). Projekt úzce souvisí s řešením navrhovatelovy dizertační práce. Výsledky budou prezentovány na mezinárodním sympoziu EURO-Žel 2009, které se koná 3. - 4. 6. 2009 v Žilině.
Pracoviště:
Rok:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922316

Řešitel:
doc. Ing. Vít Janoš, Ph.D.
Anotace:
Parametrizace železniční sítě v ČR z hlediska její zapojení do dopravní obslužnosti zkvalitněním nabídky, a to definovaním optimálních taktových uzlů sítě, z pohledu přestupních vazeb a prostorové dostupnosti území.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2009
Program:
Podpora realizace udržitelného rozvoje dopravy