Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.; Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Anotace:
Projekt si klade za cíl vyvinout nástroje pro udržitelnou mobilitu ve městech za podpory simulací, dopravně inženýrských dat a nových přístupů řízení SSZ. Optimalizace řízení dopravy zahrnují další potřebná data týkající emisí, energetickou bilanci vozidel, informace z vozidlových jednotek a další potřebná data.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2027
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací SIGMA

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Kristýna Navrátilová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou řízení silniční dopravy s využitím telematických systémů se zaměřením na datové zdroje a řešení spolehlivosti vstupních dat. Snahou většiny převážně větších měst je zefektivnit organizaci a řízení dopravy na svém území, a to především ve vztahu k silniční dopravě. Cílem zavádění inteligentních dopravních systémů v oblasti řízení dopravy je snížení dopravní zátěže uliční sítě, zvýšení propustnosti komunikací, snížení negativních environmentálních vlivů dopravy a ekonomické náročnosti. Nutným předpokladem pro umožnění využití plného potenciálu systémů řízení dopravy je zajištění kvalitních a spolehlivých dopravně-inženýrských dat. Tato data poskytují dostatečně přesné informace o reálném stavu dopravy, které jsou využitelné pro predikce, modely dopravy a adekvátní reakce algoritmů řídicích systémů včetně moderních konceptů, jako je využití strojového učení a AI. Zajištění spolehlivých dat a jejich následné využití v rámci AI je významným trendem v rámci témat jako jsou big data, Smart přístupy, diagnostika a zejména pak pokročilé algoritmy řízení na bázi agentních systémů apod. Cílem projektu je návrh robustního algoritmu pro kvalitní přípravu dopravně-inženýrských dat, s cílem dosáhnout požadované spolehlivosti dat na vstupu do systémů řízení dopravy. Algoritmus bude opřen o specifikaci hodnot spolehlivosti dat, která je nutná pro kvalitní funkci konkrétních telematických aplikací. Pro dosažení většího detailu bude algoritmus zaměřován na datové zdroje LPR dat (data z rozpoznání RZ, license plate recognition data), neboť jde o široce rozšířená data s vysokým potenciálem využití v aplikacích řízení dopravy. Výsledky budou zhodnoceny, především z hlediska možných přínosů při reálném využití a z hlediska přenositelnosti na další datové zdroje. Projekt navazuje na diplomovou práci navrhovatelky, ve které se rovněž zabývala problematikou LPR dat a zároveň významně podporuje její disertační práci, ve které se bude zabýva
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS24/106/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.; Ing. Martin Zajíček
Anotace:
Hlavním cílem projektu je vytvoření metod pro detekci bezpečnostních incidentů a metodických postupů pro zajištění definované úrovně kybernetické bezpečnosti na kritické dopravní infrastruktuře se zaměřením na moderní SCADA systémy v tunelových technologiích. Zásadní důraz bude kladen na vývoj algoritmů pro detekci kybernetických incidentů vycházejících ze zranitelností tunelových technologií jako vybraných částí kritické dopravní infrastruktury reflektující zejména trajektorii potenciálních útoků a nástroj pro podporu řízení mimořádných událostí včetně podpory rozhodování. Získané znalosti se promítnou do vytvořených výstupů jež budou obsahovat bezpečnostní postupy určené pro kritickou infrastrukturu, zejména tunelové systémy a ITS systémy vedoucí k zajištění kontinuity provozu.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je analýza, návrh a testování.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem projektu je výskum a vývoj prototypu hardwaru a modulární software nadstavby.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2025
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.
Anotace:
ELABORATOR will provide methodologies, practical tools, recommendations, and guidelines to support not only urban planners and industrial technology players in designing innovative products, services and interventions to be deployed in the complex urban environments, but also authorities and policy makers in defining the political strategies to introduce safe, sustainable and inclusive urban mobility in our lives based on the new EU Urban Mobility Framework, thus contribute to the objectives of the Climate Neutral and Smart Cities Mission. In parallel, pre-assessment capabilities will be extended to provide local authorities with foresights onto future offers to test and adjust upcoming policies.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2026
Program:
Horizon Europe - SEP-210876302

Řešitel:
Ing. Petr Ivasienko
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Petr Vopalecký
Anotace:
Projekt se bude zabývat sběrem dopravních dat a charakteristikou dopravního proudu s ohledem na problematiku řízení dopravy v městské oblasti v případě vzniku dopravní kongesce. Hlavním cílem je analýza dopravního proudu v místech řízených světelně signalizačním zařízením. Sledovanou situací bude oblast plné saturace dopravního proudu, která koreluje zpravidla s dopravní špičkou dne. Současná metodika a návrhy řešení jsou platné a funkční v případech, kdy stupeň saturace dopravního proudu je velmi nízká nebo je silniční síť homogenní z hlediska kapacity jednotlivých prvků. V reálném provozu a parametrech stavebního a urbanistického řešení ve městech nejsou ale tyto podmínky splněny. Výsledky budou použity k revizi současně užívaných parametrů dopravního proudu s širokou škálou dalšího použití, např. návrh koordinace, kalibrace mikrosimulačních modelů, vstupy do kapacitních výpočtů, aj. Projekt je nezbytnou části disertační práce navrhovatele, která se zabývá řízením přetížené dopravní sítě města.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/078/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
V rámci projektu NPO - SC A4 Kurzy zaměřené na rozšiřování dovedností (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling) bude vytvořen kurz s definovaným zaměřením na městské inženýrství a dopravní telematiku s názvem “Kurz dopravní telematiky a městského inženýrství ”. Cílovou skupinu kurzu budou tvořit především profesionálové v oboru dopravy, dopravní telematiky a městského inženýrství. Kurz nabídne rozšíření odbornosti a dovedností (upskilling) v problematice obor Dopravní telematiky (inteligentní dopravních systémů) a také v oboru Městského inženýrství zaměřeného na stavebnictví a dopravu. Dokladem o absolvování kurzu bude osvědčení.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Rozvojové programy MŠMT - NPO_ČVUT_MSMT-16597/2022

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Eva Hajčiarová; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou parkování v uliční síti měst se zaměřením na vhodnou regulací statické dopravy. Snahou většiny měst je zavádění systémů chytrého parkování, které mají zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, optimalizovat obrátkovost, snížit počet vozidel, jejichž řidiči hledají volné parkovací místo, zavedení účinnějšího dohledu nad platební kázní a sběr dopravních dat s následným zpracováním. Tato data představují významný podklad pro dopravní plánování a regulaci statické dopravy. Chytré pouliční parkování v případě tarifní regulace znamená zvýhodnění parkovacích ploch, na kterých chceme zvýšit koncentraci vozidel - tedy nejčastěji na periferii, a zavedení dohledu nad okolními ulicemi a plochami. Řidiči jsou tak motivováni zaparkovat vozidla na okraji města a použít alternativní způsob dopravy do centra. Cílem projektu je analýza reálné implementace dynamické tarifní regulace parkování na území hl. m. Prahy vhodné k optimalizaci rozprostření vozidel v uliční síti, zjištění technologických a legislativních možností a vizualizace simulace pro vybranou část města. Výsledky budou zhodnoceny především z hlediska nasazení dynamické regulace do reálného provozu jako nástroje pro optimalizace pohybu a odstavování vozidel v uliční síti měst. Předpokladem úspěšného návrhu je současně průzkum uživatelských potřeb, neboť lidský faktor je stěžejním faktorem určujícím funkčnost řešení. Tarifní regulace musí být nastavena tak, aby byla dostatečnou motivací, zároveň však byla pravidla respektována a parkovné uhrazeno. Dle moderních konceptů parkování je hlavním cílem zavádění inteligentních systémů zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, bez nutnosti výstavby ploch nových. Současně se zaváděním moderních technologií je třeba optimalizovat organizační a kontrolní procesy, sledování vývoje parkovacích návyků v čase je velmi důležité pro získání zpětné vazby a budoucí plánování. Regulaci statické dopravy je třeba průběžně u
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/079/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Tomáš Šmerda
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.; doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Hlavním cílem tohoto projektu bude analýza možností využití diagnostických metod zařízení v tunelových systémech, na základě které bude rozpracován návrh, který by vedl k možnostem uplatnění prediktivní diagnosticky a odhalení chybových či poruchových stavů zařízení ještě v momentě, kdy něž se zařízení do takového stavu dostane. Využití prediktivní diagnostiky by mohlo být stěžejním tématem pro tzv. prediktivní údržbu, tj. mimo jiné plánování uzávěr tunelů, výměny zařízení, efektivní provoz, snižování ekonomických prostředků a udržitelnost systému.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/123/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem žádosti je získat finanční prostředky na rozvoj předmětu „Bezpečnost a spolehlivost ITS systémů“, který je nově vyučován dle nové akreditace, jež obsahuje nejen nová témata ve výuce, ale zahrnuje i cvičení a ukázky pro studenty a mělo by to být zohledněno i v distanční výuce. Projekt má jasně stanovený postu definovaný v bodech níže pro zajištění kvalitního rozvaděče nebo panelu pro rozmístění HW PLC a dalších elektronických prvků taka, aby byla zajištěna bezpečnost uživatelů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Miroslav Vaniš, Ph.D.; Ing. Martin Šrotýř, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu tak bude pilotně otestovat a definovat možnosti využití HD map pro potřeby autonomní mobility. Během projektu bude vytvořen testovací úsek, který bude vybaven dodatečnou senzorikou, která bude umožňovat v reálném čase detekovat překážky na vozovce a v jejím okolí. Na tomto úseku se budou zároveň pohybovat testovací vozidla, která budou vybavena další senzorikou pro detekci mimořádností na vozovce. Detekované informace budou přenášeny na server, kde se budou veškerá data agregovat a budou použita také k doplnění stávajícího 3D modelu města Plzně. Vznikne tak dynamický digitální model (tzv. digitální dvojče) pilotního úseku. Na základě provedených testů na závěr vznikne metodika, která bude jasně definovat požadavky na dynamické HD mapy pro potřeby autonomního mobility.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
Ing. Jiří Brož, MSc., Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Zdeněk Lokaj, Ph.D., LL.M.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Tomáš Šmerda
Anotace:
Hlavním cílem tohoto projektu bude vývoj řešení, které bude založeno na specifickém přístupu pro určování polohy a rychlosti v tunelu vozidel. Navržený komplexní přístup bude zajišťovat sběr datového záznamu ze zařízení typu BLE (Bluetooth Low Energy) na jehož základě bude dále určována přesná pozice a rychlost vozidla, jež bude vyhodnocována navrženým algoritmem. Dané řešení bude zohledňovat specifické prostředí tunelových staveb, tedy oblasti, kde je z pravidla nemožný sběr GNSS či jiných dostupných možností pro určování polohy vozidla, využitelné pro zásahy záchranných složek, ale i vlastní lokaci, podpůrný nástroj pro navigační služby a další využití.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/121/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem projektu je snížení negativních ekonomických a environmentálních dopadů současného vývoje a naplnění požadavků na udržitelný rozvoj vystavěného prostředí sídel.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem potřeby je stanovení podmínek a postupu realizace zajištění využitelnosti dat z modelů pro BIM (Building Information Modelling, resp. informační modelování staveb) pro rozvoj Národní infrastruktury pro prostorové informace (NIPI), včetně vyčíslení související finanční potřeby. Využít zkušenosti ze zahraničí i z tuzemska a uplatnit je pro rozvoj BIM a užití propojených dat v různých oblastech. Aktivity se týkají výzkumu a vývoje, postupující standardizace či implementace na národních i mezinárodních úrovních včetně souvisejícího legislativního ukotvení. Průnik BIM a NIPI je z hlediska cíle potřeby přímo podmíněn klíčovými iniciativami (vládní strategie Digitální Česko a zákony č. 12/2020 Sb., 47/2020 Sb. a 183/2006 Sb., Evropská strategie pro data sdělena Evropskou komisí 19. 2. 2020). Nalezení obsahu a postupů pro modelování vystavěného prostředí je základním předpokladem pro aplikaci požadavku propojení BIM a NIPI. Koncepce zavádění metody BIM v České republice (Koncepce BIM) ukládá povinnost použití informačního modelování staveb pro nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce. Vznikající data lze využít jako jeden ze zdrojů pro modelování vystavěného prostředí a vytvoření tzv. digitálního dvojčete vystavěného prostředí ČR. Pro využití modelu vystavěného prostředí lze formulovat řadu úloh. Řešení potřeby formou aplikovaného výzkumu je tedy vzhledem ke stávajícímu stavu poznání a dynamickému rozvoji souvisejících oblastí nutnou podmínkou pro následnou realizaci uvedeného úkolu uloženého MV vládou ČR.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2024
Program:
Program veřejných zakázek v aplikovaném výzkumu a inovacích pro potřeby státní správy BETA2

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Kristýna Neubergová, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
This project is aimed at undertaking four peer-learning activities among academics of different background in the field of smart cities and create three intellectual outputs as reports and guidelines that will result from the peer-learning activities. The peer-learning activities will serve to facilitate the sharing of knowledge and expertise among academic staff members of the University of Stavanger and the Czech Technical University in Prague related to innovative teaching methodologies and trending topics addressed in their respective courses and also related to writing skills for publications on scientific journals and for grant schemes, particularly those grant schemes on climate neutral and smart cities under the upcoming Horizon Europe programme. Senior lecturers and senior researchers will collaborate in support of young lecturers and researchers. This project is planned to be implemented by the Smart Cities Research Network and the Department of Innovation of the University of Stavanger and by the Faculty of Transportation Sciences of the Czech Technical University in Prague.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2023
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění)

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Eva Hajčiarová; Ing. Richard Rek; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou parkování v uliční síti měst se zaměřením na vhodnou regulací statické dopravy. Snahou většiny měst je zavádění systémů chytrého parkování, které mají zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, optimalizovat obrátkovost, snížit počet vozidel, jejichž řidiči hledají volné parkovací místo, zavedení účinnějšího dohledu nad platební kázní a sběr dopravních dat s následným zpracováním. Tato data představují významný podklad pro dopravní plánování a regulaci statické dopravy. Chytré pouliční parkování v případě tarifní regulace znamená zvýhodnění parkovacích ploch, na kterých chceme zvýšit koncentraci vozidel - tedy nejčastěji na periferii, a zavedení dohledu nad okolními ulicemi a plochami. Řidiči jsou tak motivováni zaparkovat vozidla na okraji města a použít alternativní způsob dopravy do centra. Cílem projektu je návrh dynamické regulace parkování v uličním prostoru, stanovení vhodného algoritmu pro usměrňování statické dopravy a modelová implementace ve vybrané oblasti parkování v uličním prostoru. Výsledky budou zhodnoceny, především z hlediska možných přínosů pro města a dále budou zváženy možnosti reálného využití navrženého nástroje pro optimalizace pohybu a odstavování vozidel v uliční síti měst. Předpokladem úspěšného návrhu je současně stanovení vhodných parametrů pro algoritmus na základě dostupných dat z vlastních průzkumů i jiných zdrojů. Dle moderních konceptů parkování je hlavním cílem zavádění inteligentních systémů zefektivnit využití stávajících parkovacích ploch, bez nutnosti výstavby ploch nových. Současně se zaváděním moderních technologií je třeba optimalizovat organizační a kontrolní procesy, sledování vývoje parkovacích návyků v čase je velmi důležité pro získání zpětné vazby a budoucí plánování. Regulaci statické dopravy je třeba průběžně upravovat a měnit nastavení dle vývoje chování řidičů vozidel. Proto je součástí projektu návrh nástroje pro kontrolu stávajícího stavu a flexibilní
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/079/OHK2/1T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
This initiative aims at developing and improving research cooperation between the Faculty of Science and Technology of the University of Stavanger (FST UoS) and the Faculty of Transportation Sciences of the Czech Technical University (FTS CTU) in Prague. The main focus of the bilateral cooperation will be the exchange and broadening of the knowledge about planning in the context of smart, sustainable and resilient cities. A particular emphasis will be given to climate change mitigation and adaptation policies, strategies (including risk management ones), technologies and measures in the context of transport infrastructure and operations at the local and regional level in both countries. In a highly dynamic urban environment faced by increasing effects of climate change the role of universities in the formation of citizens of the future with a holistic approach to urban problems become even more challenging. Therefore it becomes essential for European universities to gradually prepare their academic staff and students towards a challenge-based approach to learning and towards a mission-oriented approach to research and innovation. Both universities have demonstrated through previous communication that they give a high relevance to address this innovative approach in education and research. A mobility of experts from FTS CTU is planned to be undertaken to UoS and a mobility of experts from FST UoS is planned to be undertaken to CTU with a workshop to be held in Prague.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Norské fondy

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.; doc. Ing. Václav Jirovský, CSc.; doc. Ing. Kristýna Neubergová, Ph.D.; prof. Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
This project is aimed at creating educational content and organizing training activities that jointly contribute to the development of competences among postgraduate students in the field of sustainable and smart cities. We expect that the skills and knowledge to be provided to students through the planned blended learning mobility scheme (physical academic mobility combined with virtual mobility) will help in their transformation into active citizens who will be well prepared to deal with the challenges of next decades in the urban environment in the environmental, social and economic context. The management of the consortium will also encourage a synergy among the assigned lecturers so that they get the inspiration from each other to address in their respective subjects some increasingly important issues such as climate change mitigation and adaptation, energy efficiency, pollution reduction, waste minimization, among others. Other important aspects of a strategic approach towards sustainable and smart cities will be fostered through the educational content to be developed and provided to postgraduate students. These aspects include public safety, healthcare, investment, jobs, innovation, among others. The consortium will pursue the collaboration of enterprises from the private and public sector to ensure that the content to be created and provided to students will correspond to the relevant learning needs of the labour market and the wider society. The consortium will also encourage a trans-disciplinary approach with innovative teaching methods for the physical academic mobility to create student engagement and active learning as well as to develop critical thinking skills. Examples of innovastive teaching methods to be adopted are: cross over teaching, teaching through smart boards, teaching through flipped classrooms, teaching through collaboration (learn, study and work in groups) and research-based learning. The assigned lecturers will have the freedom of
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2023
Program:
Erasmus+ - KA203-2BDCB6E0

Řešitel:
Ing. Bc. Petr Kouba, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Projekt se zabývá návrhem metodiky pro identifikaci a sledování míry únavy operátorů v dopravě, konkrétně řídících letového provozu. Mnohé vědecké metody prokazatelně odhalující únavu bohužel nejsou v prostředí řízení letového provozu vzhledem ke značnému narušení běžného komfortu řídících letového provozu využitelné. Výzkum se tak zaměřuje na metodu hlasové analýzy, která běžný provoz nijak nenarušuje, avšak nebyla dosud dostatečně vědecky ověřena. Navrhovaný projekt využívá vědecky ověřenou metodu EEG pro validaci metody hlasové analýzy pro návrh metodiky využití hlasové analýzy pro účely identifikace a měření aktuální míry únavy operátorů v dopravě, konkrétně v prostředí řízení letového provozu.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/081/OHK2/1T/16

Řešitel:
Ing. Jiří Růžička, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Kristýna Navrátilová; Bc. Vojtěch Smrž; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; Ing. Lukáš Čacký
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá aktuální problematikou řízení dopravy v městské oblasti v mimořádném stavu, který může být vyvolán v případě vzniku dopravní kongesce, konání mimořádných událostí, či vzniku jiných nenadálých událostí v oblasti. Vznikne-li ve městě tento stav, je snahou navrhovat smysluplná řešení řízení dopravy, aby byly dopady celospolečenské ztráty minimální. Hlavními potřebami jsou pak včasná identifikace a klasifikace příčiny mimořádného stavu, nalezení a rychlá aplikace vhodného alternativního řešení řízení a rychlá schopnost obnovení provozu v oblasti omezené kongescí. Cílem projektu je návrh integrace krizového řízení do modelu řízení dopravy vybrané městské oblasti a modelová implementace návrhu v laboratorním měřítku na příkladu části města Uherské Hradiště. Předpokladem úspěšného návrhu je současně návrh expertní báze znalostí vytvořené na základě dostupných dopravně-inženýrských dat o nehodách, intenzitách dopravy, jízdních dobách průjezdu oblastí, či parkování v oblasti. Historická data jsou pro modelový příklad k dispozici z provedených dopravních průzkumů, které již byly autorským týmem ve městě provedeny, doplněno o další zdroje dat (JDVM PCR, RODOS, dopravní detektory). Implementace krizových scénářů pro oblast v reálném provozu je velmi omezena současnou legislativou a technickými podmínkami. Proto je součástí projektu také související návrh vypracování studie možností implementace krizového řízení v českých podmínkách včetně vlastního návrhu zapracování změn do stávající legislativy. Projekt významně podporuje disertační práci navrhovatele, ve které se zabývá podobnou problematikou. Zároveň projekt významně podporuje závěrečné práce studentů magisterského studia, kteří se rovněž pohybují v oblasti řízení a modelování silniční dopravy. Téma řízení dopravy v městské oblasti je stěžejní v předmětech vyučovaných na Fakultě dopravní především v oboru Inteligentní dopravní systémy ve všech studijních programech. Předpokládané výsledky
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/082/OHK3/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Cílem projektu je vytvoření softwarového nástroje pro analýzu poruch, podporu údržby a prediktivní diagnostiku technologických systémů a zařízení založený na reálných datech poskytovaných řídicím systémem s vazbou na vstupy z provedených servisních úkonů technologických zařízení. Software tvoří nadstavbu nad řídicím systémem a poskytuje informace pro podporu rozhodování provozovatele či správce tunelu. Implementace tohoto systému umožní optimalizovat náklady související se servisem a údržbou, které patří mezi nejvýznamnější složku celkových provozních nákladů. Preventivní údržbou či výměnou dílčích částí zařízení je možné prodloužit životnost systémů a omezují se tím nenadále vzniklé poruchy, které mohou vést k zastavení provozu v tunelu či ohrožení jeho uživatelů.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2021
Program:
EPSILON: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
Projekt vytvoří universální simulátor řídicího systému pro výcvik obsluh tunelů.Cílem projektu je i výzkum a ověření zařízení, která mohou významně zkrátit reakci lidí při evakuaci. To bude dosaženo návrhem nových zařízení. Bude zpracována nová metodika, která navrhne optimalizovanou strukturu spolehlivého tunelového systému a usnadní provozovateli tunelu rozhodování o udržování tunelu v bezpečném provozu. Záměrem je i rozběhnout činnost laboratoře, zabývající se úpravou tunelové legislativy, provádět nezávislé audity bezpečnosti a analýzy rizik s uplatněním v ČR a SR.
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2013
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Jan Sojka
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA; prof. RNDr. Miroslav Vlček, DrSc.
Anotace:
Při zkoumání příčin leteckých nehod a incidentů v letovém provozu uvádí často Ústav pro odborně technické zjišťování příčin leteckých nehod jako příčinu "chybu pilota". Tento pojem však podle našeho názoru nepojmenovává skutečnost dostatečně přesně. My se chceme pustit do stanovení metodiky posuzování kvality výkonu pilotních dovedností na základě objektivizovaných kritérií. Jedním z hlavních našich úkolů bude najít signifikantní parametry (tep, puls, pohyby víček očí apod.) fyziologických funkcí s duševními pochody v mozku pilota za letu. Tyto koreláty budeme následně využívat pro následné vyhodnocení aktuální úrovně pozornosti a výkonnosti pilota během letu včetně stanovení kvalitativní závislosti průběhu únavy na čase pro jednotlivé testované osoby. Z analýzy pohybu řídící páky a pedálů, elektroencefalografických signálů na povrchu hlavy pilota a případně pohybu očních bulv se pokusíme stanovit aktuální reakční čas-nejdříve v laboratorních, poté v reálných podmínkách.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0612416