Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Lenka Hanáková, Ph.D.; Ing. Michaela Kalivodová; Ing. Stanislav Kušmírek, Ph.D.; doc. Ing. Andrej Lališ, Ph.D.; Ing. Tomáš Malich; doc. Ing. Bc. Vladimír Socha, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Použití augmentované reality v letectví je výsledkem neustálé snahy o zvyšování bezpečnosti. V současné době se běžně používá ve formě tzv. Head-Up Display, nebo je testována v podobě Head-Worn Display (HWD), tedy zobrazovacích jednotek umístěných přímo na uživateli. HWD má nejčastěji podobu přileb či brýlí, tzv. smart glasses. Promítnutí augmentované reality do zorného pole uživatele v letectví je bezesporu krokem vpřed, nicméně limitací těchto zobrazovacích systémů je neexistence analýzy ergonomie zobrazení zvolených dat v zorném poli. Předkládaný projekt je zaměřen na odstranění uvedených limitací, a to návrhem zobrazení letových a navigačních dat z primárního letového displeje, ve smyslu grafickém i prostorovém, a s respektováním percepčních možností zorného pole běžného uživatele. Cílem je vytvořit návrh softwaru augmentované reality a jeho ověření využití ve formě HWD. Software bude vložen do brýlí s otevřeným zdrojovým kódem a způsob zobrazení letových a navigačních údajů bude navržen s ohledem na co největší využitelnost prezentovaných údajů
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/133/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Záměrem projektu je vytvořit postup, jehož cílem je určení hodnoty letectví pro stát. Tento postup bude sloužit ke tvorbě strategického dokumentu ČR, na základě kterého bude možné provést první komplexní analýzu a následně, vždy po určité době s využitím stejného postupu jí opakovat tak, aby bylo možné sledovat změny, trendy, identifikovat jejich příčiny nebo odhadnout budoucí trendy. V analýze se budou využívat provozní a ekonomické ukazatele s tím, že snahou bude vytvořit nový model a to buď jejich propojením, nebo určením souvislostí jejich vzájemného vztahu.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2021
Program:
ÉTA: Program na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

Řešitel:
Ing. Miloš Strouhal, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Křemen, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Předmětem veřejné zakázky ve výzkumu, vývoji a inovacích je získání návrhu řešení projektu (dle specifikace níže) jako nabídky na služby v aplikovaném výzkumu, vývoji nebo inovacích v Programu veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy „BETA“. Cílem projektu je návrh na zavedení a udržení národního systému řízení bezpečnostní výkonnosti a provozní bezpečnosti pomocí výkonností organizací působících v civilním letectví formou funkčního systému jako software, který umožní následné definování formálních procedur pro práci s bezpečnostními daty. Cílem je také vyšší efektivnost auditních činností a dozorových činností resortu dopravy, zejména Úřadu civilního letectví („ÚCL“) v oblasti bezpečnostní výkonnosti organizací působících v civilním letectví. Vedlejším výstupem z vyhodnocení jsou dále poznatky pro potřebu Ministerstva dopravy a dalších konečných uživatelů jako například návrh nelegislativních úprav, které mohou odpovídat výsledkům promítnutým do směrnic a předpisů nelegislativní povahy závazných v rámci kompetence Ministerstva dopravy a ÚCL. Na základě analýz je také možné promítnutí zjištění do schválených strategických a koncepčních dokumentů např. v podobě publikování SSP (Státního programu provozní bezpečnosti) a SSp (státního plánu provozní bezpečnosti).
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2016
Program:
BETA: Program veřejných zakázek ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích pro potřeby státní správy

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ondřej Hajda; Ing. Marek Hajný; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Matěj Nesvadba; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Viliam Visokai; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Celé letectví je stále více závislé na správných ekonomických rozhodnutích, kdy i drobná chyba může znamenat konec letecké společnosti. V této oblasti je na tom hůře malé letectví, kde není možnost náklady rozdělovat mezi vysoký počet přepravených cestujících, či velký objem nákladu. V současné době se však malým letectvím začínají zabývat jak dohlížející úřady spolu s ostatními zainteresovanými státními organizacemi, tak i organizace mezinárodní. Základem podpory a rozvoje malého letectví musí být snaha o snížení nákladů pro zapojené subjekty, tedy hlavně letiště a provozovatele letadel. Možnost naplnění této podpory se naskýtá s využitím neustále se rozvíjejících GNSS systémů, které dokáží zajistit úsporu nákladů na infrastrukturu systému přiblížení. V tomto projektu se zaměřujeme na zajištění další úspory nákladů navržením typu přiblížení na přistání pro malá letiště, které bude pro přiblížení využívat řešení založené na signálu GNSS. Toto přiblížení musí vzniknout úpravou stávajících typů a zajistit dvě základní podmínky. První je možnost většího rozšíření než mají stávající typy přiblížení a druhou je zajištění minimálně stejné úrovně provozní bezpečnosti.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/212/OHK2/3T/16

Řešitel:
Ing. Vladimír Plos, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Denisa Dociová; Ing. Jan Franěk; doc. Ing. Karel Jeřábek, CSc.; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Zvyšování provozní bezpečnosti je kontinuální proces, který je nutné neustále provádět. Základním přístupem je eliminovat rizikové faktory. Počátkem eliminace těchto faktorů je zavádění fungujícího safety management systému do leteckých organizací. Tato povinnost nastává pro všechny letecké organizace s novou legislativou, která vešla v platnost koncem roku 2013. Samotné zavedení safety management systému nestačí. Je třeba se oblasti bezpečnosti věnovat komplexně a zavedené procedury sledovat, vyhodnocovat a případně zlepšovat a tím stále zvyšovat efektivitu. Jedním z nástrojů úspěšně fungujícího safety management systému je systém bezpečnostních indikátorů, pomocí kterých je možné kvantitativně určovat míru bezpečnosti. V tomto projektu se hodláme zaměřit na risk based indikátory, které jsou podskupinou bezpečnostních indikátorů. Risk based indikátory jsou založeny na myšlence měření změny celkového rizika operace v závislosti na změně rizikovosti dílčích procesů. Zaměříme se proto na analýzu možnosti jejich vytváření, využití, zhodnocení přínosu jejich zavádění a jejich aplikaci na skutečný provoz.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/167/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Natalia Buldakova, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Denisa Dociová; Ing. Jan Franěk; Ing. Roman Matyáš, Ph.D.; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Teorie spolehlivosti je základem inženýrské praxe v oblasti spolehlivosti technických systémů. V rámci teto teorie je možná predikce nebo výzkum spolehlivosti komponentů nebo systémů před jejich uvedením do provozu. Aktuálně je velkou neznámou jak komplexně hodnotit bezpečnost letectví. Současné směry ukazují na využití bezpečnostních indikátorů, avšak vytvořit tento přístup bude trvat ještě několik let. V tomto projektu se zaměřujeme na možné využití kvalitních metod teorie spolehlivosti pro hodnocení provozní bezpečnosti velkých celků letectví - socio-technických systémů, jako jsou např. letiště. Vytvoření takovéto metody hodnocení provozní bezpečnosti zvýší celkovou úroveň bezpečnosti letectví a pomůže identifikovat poruchy částí systému letectví, čímž se budou minimalizovat ekonomické ztráty.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2015
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/164/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Petr Křemen, Ph.D.
Anotace:
Výzkum a vývoj indikátorů provozní bezpečnosti a metodiky jejich vyhodnocování pro organizace v letecké dopravě, včetně počítačové podpory pro sběr, modelování a vyhodnocování souvisejících dat pro dohled leteckých organizací nad vlastní bezpečnostní výkonností.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2017
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Martina Vitteková, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.; Ing. Tomáš Pezl; doc. RNDr. Danuše Procházková, DrSc.; Ing. Ondřej Stejskal; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Zajištění bezpečnosti dodavatelských řetězců (Supply Chain Security) patří k důležitým logistickým problémům posledního desetiletí. Vzestup je iniciován národními vládami a nadnárodními organizacemi na jedné straně a zúčastněnými podnikatelskými subjekty na straně druhé. Vlády se snaží o zajištění strategické bezpečnosti, která může být narušena nelegální imigrací, pašováním, sabotážemi, vojenskou podporou militantních organizací a také teroristickými útoky. Zájmem výrobních a obchodních organizací je ekonomická optimalizace a zajištění co nejkratších časových prodlev způsobených dodatečnými bezpečnostními opatřeními. Ekonomická optimalizace nákladů je výsledkem zavedení společných vzájemně kompatibilních standardů ochrany před krádežemi v průběhu přepravy a v průběhu logistických operací. Hospodářské regiony (EU, USA, Asie) vytvořily vlastní nástroje v podobě souboru povinných i dobrovolných bezpečnostních programů a iniciativ. V současné době probíhá na mezinárodní úrovni proces vytv
Pracoviště:
Rok:
2013 - 2014
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/155/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; Ing. Stanislav Pleninger, Ph.D.; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D.; doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Anotace:
Jednou z důležitých oblastí v letectví, která ale bohužel není předpisy dostatečně zajištěna, je stanoviště Letištní letové informační služby (AFIS). Tato stanoviště jsou nedílnou součástí neřízených letišť a zajišťují na nich provozní bezpečnost poskytováním informační služby. Přestože se jedná o neřízená letiště, na kterých létají malá a soukromá letadla, je na nich zejména v hezkém počasí provoz velmi zahuštěn. Informační služba se však může poskytovat pouze letadlům, o kterých pracovník AFIS ví. Zde se naráží na problém s ostatním provozem, o kterém není stanoviště AFIS informováno a nemůže o něm dále informovat okolní letadla, čímž se zvyšuje riziko srážky letadel. Zvýšení provozní bezpečnosti letiště je možné provést zavedením nového systému pro AFIS. V tomto projektu se zaměřujeme na všechna letiště se stanovišti AFIS, u kterých bude možné, s využitím vytvořené metodiky hodnocení provozní bezpečnosti stanovišť AFIS, zhodnotit provozní bezpečnost. Na základě výsledků daného ohod
Pracoviště:
Rok:
2013 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS13/090/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Tomáš Duša, Ph.D.; Ing. Ota Hajzler; doc. Ing. Jakub Kraus, Ph.D.; Ing. Lukáš Krula; Ing. Albert Mikan; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.; Ing. Kateřina Anna Peterková; Ing. Vladimír Plos, Ph.D.; Ing. Jaromír Procházka, Ph.D.
Anotace:
Provozní bezpečnost letectví je v současnosti považována za nejvyšší prioritu. Nový přístup je založen na vnímání bezpečnosti jako procesu, který má stejnou důležitost jako ostatní řídící procesy leteckých organizací. Všem organizacím významně pomáhá k dosažení provozních cílů spojených s poskytováním služeb. Zavedení managementu bezpečnosti umožní fungování procesu kontinuálního zlepšování. V tomto projektu se zaměřujeme na malá mezinárodní letiště, která potřebují zavést nová provozní pravidla podle požadavků EU. Tato potřeba vyvstává i z důvodu současné bezpečnostní situace. Projekt má za úkol pomoci malým letištím při plnění požadovaných bezpečnostních standardů prostřednictvím úpravy procesu zajišťování bezpečnosti. Právě tyto organizace jsou v současnosti nejvíce náchylné k výskytu bezpečnostních událostí. Základem této části výzkumu je vytvoření metodik pro zavedení bezpečnostního managementu a vytvoření bezpečnostních indikátorů. Tento postup vede ke kvantitativnímu měření bezp
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/165/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Peter Vittek, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Lukáš Krula; doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof. h. c.
Anotace:
Zaměření projektu je využití objektově orientované systémové analýzy a mezinárodně standardizovaného modelovacího jazyka UML (Unified Modeling Language) ke zvýšení bezpečnosti a kvality provozních činností týkajících se letecké přepravy osob a nákladu na mezinárodních letištích (dále jen provozní činnosti). Základem projektu je vytvoření UML modelu provozních činností, jejich následná analýza a nalezení slabých míst. Druhá část projektu se orientuje na tvorbu provozních příruček a manuálů pomocí UML, a na vytvoření metodiky pro vlastní tvorbu takovýchto příruček a manuálů. V další části projektu se řešitelé zabývají návrhem systémových změn a informačního systému, který by eliminoval slabá místa. V neposlední řadě je projekt zaměřen na modelování postupů při krizových situacích, které mohou během provozních činností nastat. V rámci projektu se řešitelé velmi detailně seznámí se všemi zkoumanými procesy, výzkum bude probíhat formou studia provozních příruček a manuálů, sledovaním proc
Pracoviště:
Rok:
2010 - 2011
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS10/221/OHK2/2T/16