Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Navrhovaný projekt se zabývá experimentální analýzou mechanických vlastností aditivně vyrobených kovových struktur využitím metody laserového spékání práškové vrstvy materiálu. Na základě série experimentů budou stanoveny statické, dynamické a nízkocyklické únavové vlastnosti tenkých struktur vyrobených z austenitické nerezové oceli 316L. Mikrostruktura kovového prášku použitého k výrobě vzorků materiálu a stejně tak i výsledný 3D tištěný materiál bude analyzován s využitím skenovací elektronové mikroskopie (SEM) a mikro počítačové tomografie (micro-CT). Těmito zobrazovacími metodami budou zkoumány jak intaktní vzorky, tak vzorky materiálu po zatížení. Výsledky provedených experimentů budou využity pro fitování parametrů Johnson-Cook (JC) materiálového modelu, který bude moci dále využit pro spolehlivé predikování mechanické odezvy aditivně vyrobených konstrukčních prvků. Přesnost daného JC materiálového modelu bude posouzena na základě série validačních experimentů.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/131/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Marcel Adorna
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
The project is focused on development of advanced Digital Image Correlation (DIC) algorithms for evaluation of experimental data assessed during high strain-rate loading using in-house Hopkinson Bar apparatus. Proposed project will mainly focus on upgrading already existing DIC software package, implementation of new algorithms for precise evaluation of large deformation of tested structures. Algorithms for calibration of pair of high-speed cameras allowing evaluation of deformation fields on the whole surface of tested specimens will also be implemented. Direct output of proposed project will be complex software solution which will be usable for all modification of Hopkinson Bar apparatus.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2021
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS20/141/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Předkládaný projekt je zaměřen na optimalizaci vybraných parametrů 3D tisku z práškového kovu pro jeho účelné využití při výrobě auxetických struktur s optimální geometrií. 3D tisk z kovu má velký potenciál využití pro výrobu dílů s komplexní geometrií. Jeho aktuálním omezením je ovšem nestálost a nejistota v mechanických vlastnostech výstupního materiálu, který během tohoto procesu výroby vzniká přetavením kovového prášku. V souvislosti s touto problematikou je projekt zaměřen na optimalizaci klíčových parametrů 3D tisku z kovu metodou selektivního laserového spékání, která zajistí produkci výsledného 3D tištěného materiálu co nejlepší možné kvality a garantuje spolehlivost výrobního procesu. Na základě experimentální kampaně bude získán detailní popis mechanické odezvy optimalizovaného 3D tištěného materiálu. Ten bude dále použitý pro nastavení numerických simulací deformační odezvy vybraných auxetických struktur. Korektní nastavení numerických modelů umožní správné simulování a predikování mechanických vlastností reálných struktur. Tím bude umožněn i důvěryhodný proces numerické optimalizace geometrických návrhů struktur pro dosažení požadovaných mechanických vlastností. Druhá uvažovaná experimentální kampaň bude v rámci navrhovaného projektu sloužit k ověření mechanických vlastností optimalizovaných auxetických struktur vyrobených s využitím 3D tisku z práškového kovu optimalizovanou procedurou. Projekt tématicky pokrývá stěžejní část disertační práce navrhovatelky a zároveň navazuje na národní projekt GAČR (GA15-15480S), který byl zaměřen na studium deformačního chování auxetických struktur. V rámci tohoto projektu byla využita technologie 3D tisku z kovu pro výrobu testovaných vzorků auxetických struktur, nezabýval se ovšem optimalizací této výrobní technologie. Bylo však zjištěno, že právě tato optimalizace je nezbytným krokem k dosažení spolehlivého 3D tisku struktur s požadovanými mechanickými vlastnostmi.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2020
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS19/123/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Předmětem navrhovaného projektu je analýza a realizace měření reakčních sil v průběhu rychlých dynamických dějů na SHPB zařízení a jeho modifikacích. Součástí projektu je návrh a realizace prvků souvisejících se samotným záznamem deformačních pulzů pomocí siloměrů v součinnosti se stávající instrumentací pomocí tenzometrických snímačů. Experimentální část bude zahrnovat návrh, výrobu a následnou adaptaci siloměrů do daných měřicích zařízení dále pak kalibraci a pilotní testování za účelem ověřit použitelnost a přesnost tohoto řešení. V následné fázi projektu budou také porovnány jednotlivé metody záznamu reakčních sil pomocí stávajících a nově realizovaných snímačů. Výsledky tohoto projektu poslouží pro optimalizaci měření vlastností pokročilých materiálů v oblasti dynamických zatížení využitelných v dopravních i dalších aplikacích.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/154/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Marcel Adorna
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Předmětem navrhovaného projektu je vývoj pokročilých softwarových nástrojů pro vyhodnocování experimentálních dat zaznamenávaných při měření za vysoké rychlosti deformace s využitím dělené Hopkinsonovy tyče (SHPB). V rámci projektu budou významně vylepšeny v současné době existující softwarové nástroje, a to zejména za účelem vytvoření komplexního, modulárního a snadno modifikovatelného řešení. Úpravy budou zahrnovat jednak vytvoření ucelených funkčních bloků využitelných pro opakovaně využívaná měřící sestavení, tak také vytvoření kompletní sady funkcí, jejichž vhodnou kombinací bude možné vyhodnotit širokou škálu experimentů odpovídajících neustále se vyvíjejícímu měřícímu sestavení. Dále bude v rámci řešení vytvořen nástroj vhodný pro vyhodnocení experimentu metodou digitální korelace obrazu (DIC), jehož výstupy bude možné přímo porovnat s výsledky již dříve implementovaných metod. Implementace pokročilých metod pro korekci vlnové disperze a vlivu geometrie měřicích tyčí bude další nedílnou součástí navrhovaného projektu. Součástí vytvořeného řešení bude odpovídající softwarová dokumentace včetně webového rozhraní a intuitivní grafické uživatelské rozhraní včetně uživatelského manuálu a vhodných komentářů.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/153/OHK2/2T/16

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jiří Kunecký, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Kytýř, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Vědecké setkání účastníků z vysokých škol a vědeckých ústavů z České republiky a ze SRN ve dnech 28.5. a 30.5.2008 v konferenčním centru AV ČR - zámek Liblice u Mělníka. Symposium je zařazeno do kalendáře konferencí ČVUT a je zaměřeno na rozvoj experimentálních metod a výpočtového modelování v mechanice. Tato bilaterální symposia mají dlouholetou tradici a jsou pořádána od roku 1985 ve spolupráci s Bergische Universitat ve Wuppertalu v SRN pravidelně každé 2 roky a střídavě v SRN a České republice. Na odborné náplni symposia se podílí ÚTAM AV ČR, Česká společnost pro mechaniku a VDI/VDE-GESA. Jednacím jazykem je angličtina a každý účastník se musí zúčastnit aktivně s referátem, který je vydán ve sborníku sympozia. Cílem symposia je zajistit setkání a výměnu zkušeností zejména mezi mladými vědci z obou zemí a podpořit bilaterální vědeckou spolupráci. www.bilateral2008.fd.cvut.cz
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815216

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Dopravní sítě v interakci s prostředím. Prostorové a konstrukční uspořádání dopravních cest v území. Zkvalitnění dopravy ve městech. Metodika vedení dopravních cest s ohledem na optimální dopravní obsluhu území, ekologii a zvýšení bezpečnosti provozu. Optimalizace struktury sítí dopravní a logistické obsluhy v území. Řízení dopravních procesů v území. Optimalizace systémových vazeb mezi druhy dopravy, logistika a multimodalita. Rozvoj národní dopravní infrastruktury v návaznosti na dlouhodobou koncepci EU. Bezpečnost dopravních cest a prostředků. Komplexní analýza dopravních nehod a prevence. Vliv lidského faktoru v dopravě, úrazová biomechanika, zdokonalení ochranných pomůcek a bezpečnostních předpisů. Zvýšení aktivní a pasivní bezpečnosti vozidel. Systémové řešení mobility handicapovaných občanů. Tvorba expertního metaznalostního systému pro podporu rozhodování v dopravě. Optimalizace obslužných dopravních sítí.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2013
Program:
Výzkumné záměry

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Zlepšení spolehlivosti, dostupnosti, udržitelnosti a bezpečnosti transevrop.konvenčního želez. systému při snížení LCC (Life Cycle Cost)
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2009
Program:
Projekty rámcových programů EU - TIP5-CT-2006-031415O

Řešitel:
Ing. Leoš Horníček, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Katedra železničních staveb
Rok:
2006 - 2009
Program:
Projekty rámcových programů EU - TIP5-CT-2006-0314150

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Poranění hlavy během dopravních nehod jsou závažným problémem pro lidského jedince, nejen pro složitost léčby, ale mnohdy i z hlediska trvalých následků či smrti. Na základě údajů z počítačové tomografie (CT) budou odvozeny pomocí voxel metody a programuANSYS prostorové konečně prvkové modely lidské lebky včetně mozku, které s vysokou přesností popíšou složitou variabilitu tloušťky kostní tkáně lidské lebky a také proměnné vlastnosti spongiózní kosti. Výzkum rázových účinků na lidskou hlavu pomocíprostorových modelů umožní určit vliv extrémních zatížení a analyzovat deformační procesy v lidské lebce až do porušení. Výpočtové studie objasní šíření rázové vlny v lebce a měkkých strukturách hlavy, zejména v mozku a tím bude možno nalézt kritéria prourčenímíry poškození mozku. Objasnění deformačních procesů v lebeční kosti a jejich vliv na poškození mozku umožní zdokonalit ochranné pomůcky a bezpečnostní předpisy v dopravě a zlepšit bezpečnostní parametry vozidel.
Pracoviště:
Rok:
2005 - 2007
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Rok:
2005 - 2005
Program:
Výzkumné zámery - kat. C a D (nejsou v CEPu) - MSM6840770025

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Rok:
2005 - 2005
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 3291/2005

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Spoluřešitelé:
Blanka Budská; prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.
Anotace:
Vědecké setkání účastníků z vysokých škol a vědeckých ústavů z České republiky a ze SRN ve dnech 16. až 19.6.2004 v Táboře, které je zaměřeno na rozvoj experimentálních metod a výpočtového modelování v mechanice. Tato bilaterální symposia mají dlouholetou tradici a jsou pořádána od roku 1985 ve spolupráci s Bergische Universitat ve Wuppertalu, SRN pravidelně každé 2 roky a střídavě v SRN a České republice. Jednacím jazykem je angličtina a každý účastník se musí zúčastnit aktivně s referátem, který je vydán v anglickém sborníku sympozia. Cílem symposia je také zajistit setkání a výměnu zkušeností mezi mladými vědci z obou zemí a tak podpořit bilaterální vědeckou spolupráci. V referátech budou zastoupeny příspěvky z oblasti záznamu a vyhodnocování experimentálních dat, rozvoje a využití experimentálních metod a měřících zařízení v mechanice tuhých a poddajných těles a v biomechanice a vztahu experimentu a výpočtového modelování (hybridní metoda).
Pracoviště:
Rok:
2004 - 2004
Program:
IGS ČVUT - CTU0416516

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Rok:
2001 - 2001
Program:
IGS ČVUT - 300113016

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Grantový projekt je interdisciplinárního charakteru a do jeho řešení budou zapojeny vědecké týmy z tedhnických a lékařských věd. Na základě klinických poznatků se bude zabývat experimentálním a výpočtovým modelováním lokálních účinků během funkčního namáhání biomechanické soustavy: pánev- kyčelní jamka-hlavice endoprotézy po operaci kyčelního kloubu a během jejího reálného zatěžování při lidské aktivitě. Cílem projektu je objasnit rozvoj napjatosti a deformační procesy v uvedené biomechanické soustavě a odhalit místa s koncentracemi napětí, která svým vlivem mohou významně výsledek operace při návratu pacienta do normálního života. Výsledky projektu umožní objektivně posoudit tvary kyčelních jamek v závislosti na jejich mechanické funkci včetně kombinace použitých materiálů a způsoby ukotvení vybraných typů kyčelních jamek. Výsledky projektu umožní na základě experimentů a výpočtového modelování vytvořit inženýrskou podporu ortopedům pro operace kyčelních kloubů s různým stupněm
Pracoviště:
Rok:
2000 - 2002
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Rok:
2000 - 2000
Program:
MŠMT - projekty Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) - 1136/A

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Spoluřešitelé:
JUDr. Luďka Michálková
Anotace:
Výzkum metod snižování negativních důsledků dopravy. V návaznosti na upřesňování zásad dopravní politiky budou zkoumány: nové formy zklidňování komunikací; hodnocení účinků opatření ke snižování dopravní nehodovosti; kapacita, plynulost a bezpečnost okruSociotechnické dopady telematiky; v souladu s připravovaným sjednocováním předpisů ČR s EU přiblížení výpočtových metod a standardů evropským požadavkůmModely dopravy a řízení dopravních procesů v území - analýza dopavních nehod; předcházení negativním následkům a jejich odstraňování u dopravních soustav včetně poškození člověkaV oblasti teorie dopravy půjde zejména o zkoumání teoretických poznatků o síťových systémech, především zkoumání pohybu dopravních komplexů po dopravní síti a výzkum možnosti využití nových dopravních technologií
Pracoviště:
Rok:
1999 - 2004
Program:
Výzkumné záměry

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Anotace:
Jedná se o ediční projekt na dílo z dosud nerozvíjeného vědního oboru, který však má velký význam jak z vědeckého tak i z národně-ekonomického hlediska. U plynovodů, jako velkých a nákladných technických děl, je z celospolečenského hlediska žádoucí co nejdelší doba jejich provozuschopnosti bez vážných poruch. Během dlouhodobého provozu plynovodů dochází k degradaci jejich mechanických vlastností, v důsledku čeho se zvyšuje riziko vážných havárií. V publikaci budou shrnuty výsledky a zkušenosti vyplývající ze studia poruch plynovodů a z teoretického a experimentálního výzkumu poškozujících a degradačních procesů v tlakových plynovodních potrubích na jedné straně a odolnosti těchto potrubí proti poškozování a katastrofickým lomům na straně druhé. Bude zpracována metodika hodnocení jejich pevnostní spolehlivosti a budou analyzovány podmínky tzv. rehabilitačního přetížení pro prodloužení jejich zbytkové životnosti. Kniha je určena především studentům a absolventům vysokých škol technického
Pracoviště:
Rok:
1998 - 1999
Program:
Standardní projekty

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Pracoviště:
Rok:
1998 - 1998
Program:
IGS ČVUT - 309800306