Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Cílem navrhovaného projektu je vývoj funkčního celku univerzálního simulátoru kabiny operátora stroje (např. jeřábu, stavebního stroje, zemědělského stroje). Součástí vývoje je vytvoření metodik pro analýzu antropometrických parametrů HMI (Human-Machine Interaction, interakce člověk-stroj) využitím objektivních metrik a měření, např. sledování pohledu operátora eye trackingem. Propojením hardware a software simulátoru, měřících zařízení a metrik tím vznikne celek, který umožní zásadní zrychlení a zkvalitnění vývoje kabin strojů – výsledkem bude objektivizace procesu designu, hlubší pochopení potřeb operátorů z hlediska ergonomie a v důsledku snížení nákladů na vývoj nových kabin, zrychlení vývoje, možnost kvalitnějšího představení výrobku ve fázi návrhu koncovému zákazníkovi, a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti provozu stroje díky zlepšení ergonometrie a přizpůsobení se antropometrickým požadavkům. Další využití výsledků projektu je vývoj a produkce simulátorů pro trénink operátorů (dále “trenažery”). Operátoři budou moci projít výcvikem na funkční kopii kabiny stroje. Cílem koncového provozovatele je snížit náklady na trénink, snížit riziko poškození strojů a zvýšit bezpečnost ve fázi tréninku. V situaci, kdy koncový zákazník objednává sérii těžkých pracovních strojů, očekává se možnost dodání jednoho či více kusů trenažéru. Dalším výstupem projektu proto bude funkční prototyp výcvikové kabiny, resp. modulární systém pro vytvoření výcvikové kabiny stroje vyvíjeného 1to1design s.r.o., včetně všech hardwarových a softwarových součástí a rovněž zahrnující vizualizaci virtuální scény.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
TREND

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Michal Malý; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše 16116 v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016, 2018 a 2021 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, předběžně plánovaný termín konání je listopad 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. Kvalita konference je mimo jiné zajištěna stálostí členů organizačního týmu, kteří mají již zkušenosti s organiza
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 53/23/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Anotace:
Naváděcí systémy zemědělských strojů umožňují nejen autonomní paralelní navádění strojů po pozemku, ale i ovládání nářadí na základě geografické polohy na zemědělském pozemku. Pomocí letecké fotogrametrie nebo s využitím on-the-go senzorů s rozpoznáváním obrazu je možné detekovat místa pozemku, kde je nutná chemická ochrana. Tyto data je možné interpretovat jako tzv. předpisové mapy pro ovládání nářadí a které identifikují například ohniska plevelů na které je nutné aplikovat herbicid pro jejich eliminaci. Oproti stávající běžné strategie aplikace konstantní dávkou účinné látky lze ušetřit až 80% při využití technologií lokálně cíleného postřiku (Roberts, 2021). Tato technologie automaticky spouští trysky postřikovače pouze nad místy kde je to nutné. Hlavním cílem projektu je ověření vhodné technologie a vyvinutí metody pro identifikace specifických míst (ohniska plevelů, zaplavená či jinak postižená místa) na zemědělském pozemku. Vyvíjená metoda má za cíl redukovat množství aplikovaných herbicidů do těchto míst. Rozpoznání specifických oblastí je klíčové pro následnou navigaci, řízení a ovládání zemědělských strojů.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/132/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Anotace:
Projekt se z větší části zaměří na vytvoření komplexního prostředí pro vývoj pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů na území Ústeckého kraje. To bude zahrnovat rozšíření virtuálního modelu U SMART ZONE - polygonu pro testování pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů tak, aby se přiblížil standardu virtuálního dvojčete a nabízel komplexní, heterogenní a stochastické prostředí pro virtuální testování vozidlových systémů a tvorbu dopravních simulací především typu human-in-the-loop (testování chování lidského faktoru) a vehicle-in-the-loop (testování chování vozidel v simulovaném prostředí). Oba tyto přístupy těží z vysoce realistického vizuálního zpracování a možnosti paralelního testování, tj. měření a porovnávání hodnot v reálném a simulovaném prostředí na stejném úseku silnice.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2028
Program:
Operační program Jan Amos Komenský - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
Cílem projektu je vývoj a realizace modulární platformy městského elektromobilu pro možnosti testování stávajících a do budoucna nových experimentálních alternativních zdrojů energie a uživatelských řešení HMI (Human Machine Interface) v kontextu konektivity a sdílené mobility. Dílčím cílem je implementace prvků umožňujících výzkum v oblasti jízdního projevu řidiče a optimalizace spotřeby ve specifickém městském provozu. V rámci první fáze grantu bude zpracován koncept, vytvořena výrobní dokumentace a zahájena výroba podvozku testovací modulární platformy, která zpočátku počítá s vyjímatelnými bateriovými boxy, a to včetně návrhu konceptu pro automatizaci jejich výměny. Koncept platformy bude navržen i s ohledem na možnosti budoucího zastavění dalších alternativních zdrojů (např. palivové články). Prvním implementovaným hnacím agregátem bude elektrický motor s převodovkou a diferenciálem umožňující pohon přední nápravy. Součástí první fáze je rovněž počátek vývoje specifického uživatelského rozhraní a infotainmentu městského vozidla. Druhá fáze projektu bude zaměřena na dokončení výroby podvozku, provádění dílčích testů na agregátu z hlediska funkce, možnosti personalizace, bateriové úložiště, i na ověření konektivity a implementace uživatelských řešení HMI.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/131/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Anotace:
Projekt podpoří studenty ČVUT FD v jejich činnostech na studentských projektech a umožní rozšíření jejich znalostí získaných během studia. Díky této podpoře budou moci studenti pracovat na vývoji a stavbě modulární platformy městského elektromobilu, což rozšíří jejich praktické dovednosti a vytvoří podklady pro jejich závěrečné práce. Významnou součástí projektu budou i otázky zapojení vozidla do systémů městské mobility skrze moderní ITS a s výhledem směrem k autonomním systémům. V této problematice se realizuje již několik závěrečných studentských prací, na které bude možné díky podpoře navázat. Z dlouhodobého hlediska je plánováno nasazení vozidla, jakožto platformy pro výzkum řešení městské mobility s elektrickými a další bezemisní pohony a alternativní akumulací energie.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Spoluřešitelé:
Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
Prostředky získané v rámci tohoto projektu budou využity pro zajištění participace týmu ČVUT v Praze Fakulty dopravní (CTU Lions Electric) v soutěži MotoStudent. Hlavní část výdajů zahrnuje prostředky na pokrytí poplatku za přihlášku do soutěže. V rámci tohoto poplatku tým obdrží od pořadatelů klíčové komponenty pro stavbu motocyklu. Jelikož náklady projektu nepokryjí celkové výdaje v rámci soutěže MotoStudent, jsou další náklady na soutěž řešeny v rámci sponzoringu. V současné době máme několik sponzorů, kteří podporují vývoj a stavbu závodního stroje. Vzhledem k situaci dotčeného průmyslu v ČR, je však podpora převážně nefinanční (tj. bezplatné zapůjčení nástrojů, dílen, zkušebních stavů, návrhového a zkušebního softwaru, či drobnějšího materiálu). Letošní rok je první z dvouletého cyklu. Vývoj probíhá 2022/2023, finále se koná v říjnu2023.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016 a 2018 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, termín konání je říjen 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. V letošním roce je plánováno organizaci konference provádět ve spolupráci s několika zahraničními i tuzemskými universitami a instituce
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/21/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Roman Dáňa; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda
Anotace:
Cílem projektu je zefektivnění tréninku jezdce motocyklu a také zvýšení výkonnosti řidiče na okruhu či neznámé trati. Dalším aspektem je výzkum chování jezdce motocyklu a popis trendů a závislostí sledovaných parametrů dle jízdních situací. V rámci projektu bude vyvinut systém snímání charakteristik motocyklu v návaznosti na jízdní dynamiku. Systém bude doplněn o vyvinutý vyhodnocovací software. Systém podpoří jezdce během a po tréninku, kdy lze objektivně posoudit jeho výkon. Systém bude následně prakticky odzkoušen a ověřen s reálnými jezdci. Vyvinutá metoda hodnocení dodá jezdci motocyklu potřebné informace z oblasti jízdní dynamiky, které mohou být kritické pro zvýšení výkonnosti na trati, a především také bezpečnosti. Výzkum v oblasti chování jezdce má návaznost také na inovace v oblastech výuky jezdce v rámci autoškol.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/130/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
V rámci grantu bude vyvíjena metoda umožňující hodnocení bezpečnosti jezdce a prvků HMI (Human Machine Interface) na jednostopém vozidle. Cílem projektu je rozšíření a adaptace pokročilých technologií interaktivních vozidlových simulátorů, které jsou v rámci fakulty vyvíjeny zejména pro automobily, do oblasti motocyklů. Hlavním cílem projektu je vývoj interaktivního simulátoru jednostopého vozidla jako nástroje umožňující provádění bezpečného a opakovatelného výzkumu v kontrolovaných podmínkách. Jedním z dalších cílů je možnost testování jezdců fakultního závodního týmu CTU Lions a tím zvýšení jejich konkurenceschopnosti v závodním poli mezinárodní soutěže MotoStudent. Kompletní metoda hodnocení prvků HMI a chování jezdce na motocyklu bude zahrnovat HW variabilní část jednostopého vozidla s potřebnou sensorikou, SW část s modifikovatelným virtuálním fyzikálním modelem a vizualizační SW s potřebným HW pro virtuální realitu. Vyvinutá metoda a nástroje hodnocení umožní výzkum v oblasti HMI motocyklu a přispěje tak ke zvýšení bezpečnosti řidičů motocyklů, kteří jsou zranitelnými účastníky silničního provozu. Vozidlový simulátor dále umožní vývoj nových motocyklů, prvků HMI a zefektivnění výcviku jak jezdců fakultního týmu CTU Lions, tak jezdcům začínajícím.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/129/OHK2/2T/16