Projekty a granty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. David Abraham; Ing. Jiří First; Ing. Tomáš Kotvald; Ing. Michal Malý; Ing. Josef Svoboda; Ing. Vojtěch Thums; Ing. Přemysl Toman; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Prostředky získané v rámci tohoto projektu budou využity pro zajištění participace týmu ČVUT v Praze Fakulty dopravní (CTU Lions Electric) v soutěži MotoStudent. Hlavní část výdajů zahrnuje prostředky na stavbu a další potřebné komponenty závodního motocyklu. Jedná se o kusovou prototypovou výrobu, která je finančně a časově velmi náročná. Jelikož náklady projektu nepokryjí celkové výdaje v rámci soutěže MotoStudent, jsou další náklady na soutěž řešeny v rámci sponzoringu. V současné době máme několik sponzorů, kteří podporují vývoj a stavbu závodního stroje. Vzhledem k situaci dotčeného průmyslu v ČR, je však podpora převážně nefinanční (tj. bezplatné zapůjčení nástrojů, dílen, zkušebních stavů, návrhového a zkušebního softwaru, či drobnějšího materiálu). Letošní rok je druhý z dvouletého cyklu. Vývoj probíhá 2024/2025, finále soutěže se koná v říjnu 2025 Finanční prostředky budou využity v rámci studentského projektu při Bezpečný motocykl, v rámci něhož studentský soutěžní motocykl vzniká.
Pracoviště:
Rok:
2025 - 2025
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. David Abraham; Bc. Tomáš Holec; Ing. Tomáš Kotvald; Ing. Štěpán Malec; Ing. Michal Malý; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Vojtěch Thums; Ing. Přemysl Toman; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Prostředky získané v rámci tohoto projektu budou využity pro zajištění participace týmu CTU Lions sídlícím na Fakultě dopravní ČVUT, v mezinárodní soutěži MotoStudent. Hlavní část výdajů zahrnuje prostředky na pokrytí poplatku za přihlášku do soutěže. Součástí poplatku za přihlášku do soutěže jsou povinné standardizované komponenty, které zajištují vyrovnané podmínky pro stavbu motocyklu v soutěži. Jelikož náklady projektu nepokryjí celkové výdaje v rámci soutěže MotoStudent, další náklady jsou řešeny v rámci sponzoringu a dalších univerzitních grantů. V současné době máme několik sponzorů, kteří podporují vývoj a stavbu závodního stroje nefinančně např.: zapůjčením nástrojů, zkušebních stavů, návrhových a zkušebních softwarů nebo poskytnutím drobného materiál. Letošní rok je první z dvouletého cyklu. Vývoj probíhá v roce2024/2025, finále soutěže se bude konat na podzim roku 2025.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2024
Program:
Vnitřní soutěž PPSR

Řešitel:
Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Michal Drábek, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; Ing. Martin Langr, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Konference navazuje na loňský úspěšný první ročník konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků Fakulty dopravní. Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity a příprava pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem, stejně jako schopnost tvorby odborných a vědeckých příspěvků, samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, předpokládaným termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Celková tématika konference bude stejně jako v uplynulém roce zaměřena na dopravu a její jednotlivé části například od záležitostí ekonomických, přes problémy v letecké dopravě až po dopravní nehody. Totožně jako na prvním ročníku jsou plánovány vyzvané přednášky hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Snahou organizačního výboru bude rozšířit řady účastníků také o studenty či mladé vědce v oboru dopravy z jiných univerzit či jiných vědeckých pracovišť (především ze součástí ČVUT). Sborn
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 49/16/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.; Ing. Martin Jacura, Ph.D.; doc. Ing. Josef Kocourek, Ph.D.; doc. Ing. Michal Micka, CSc.; doc. Ing. Ivan Nagy, CSc.; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Václav Skurovec, CSc.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je získání zkušeností mladých vědeckých pracovníků na půdě jejich domovské univerzity. Po studentech doktorského studijního programu je vyžadována publikační činnost, mezi níž jsou zařazeny i příspěvky na konferencích. Studenti tak často musí vystoupit před širším a odborně vzdělaným plénem než do té doby měli možnost. V rámci výuky sice probíhají prezentace semestrálních a jiných prací, ale i tyto možnosti jsou značně omezené a prezentace probíhá před takřka uzavřeným publikem. Úkolem konference je připravit studenty pro jejich další vystupování na konferencích, seminářích apod. Zvládnutí techniky vystupování před větším auditoriem samozřejmě přispívá k budování osobnosti studentů, ale zároveň i dobrého jména ČVUT jako instituce, která učí své studenty i měkkým dovednostem. Dalším cílem konference je přispět k informovanosti o probíhajících či připravovaných výzkumných záměrech v rámci Fakulty dopravní. FD svým zaměřením pokrývá široké spektrum problémů a úkolů, což vyplývá i z jejího poslání. Doprava je vědní obor interdisciplinární a při řešení jakékoli výzkumné otázky by mělo dojít k součinnosti odborníků z více oblastí. Doktorandi tak dostanou na navrhované konferenci možnost a prostor navázat spolupráci na vědeckých úkolech svých kolegů. To by ve výsledku mělo vést k dalšímu růstu vzdělanosti a otevřenosti mladých vědeckých pracovníků, což by mimo jiné mělo patřit k náplni terciálního vzdělávání. Konference je koncipována jako jednodenní, termínem konání je září 2015, jednacími jazyky konference jsou čeština a angličtina. Konference bude probíhat v prostorách Fakulty dopravní, konkrétně v komplexu Horská. Po registraci a slavnostním zahájení je v dopoledních hodinách na programu blok přednášek hostů a členů vědeckého výboru, v odpoledních hodinách navážou tematické bloky přihlášených studentů. Tyto budou probíhat ve dvou paralelních sekcích rozdělených dle výzkumných směrů (dopravní infrastruktura a bezpečnost; logistika, ek
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2015
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 43/15/F6

Řešitel:
Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Ondřej Krupička; Ing. Martin Šudřich
Anotace:
Kvalita a funkčnost ochranných pomůcek je jedním z významných faktorů ovlivňujících závažnost poranění člověka ve všech oblastech lidské činnosti. Především ochrana hlavy je jednou z nejvýznamnějších možností, jak předejít vážnému nebo dokonce fatálnímu zranění s následkem smrti. Projekt je zaměřen na aplikaci a rozvoj experimentálních a výpočtových metod pro optimalizaci mechanických vlastností ochranných přileb pro cyklisty. Ty jsou ovlivněny nejen vlastní geometrií přilby, ale také vnitřní konstrukcí a použitým materiálem. Práce se bude věnovat převážně zkoumání a posuzování v současnosti používaných cyklistických přileb. Současná dostupná měřící technika je schopná měřit i tak rychlé děje jako náraz hlavy s přilbou na podložku (např.: pád cyklisty) s dostatečnou přesností pro následné vyhodnocení (např.: vyhodnocení dle kritéria HIC) a umožňuje ověřit výpočtové modely (v softwaru LS-DYNA) tak, aby odpovídaly provedeným experimentálním měřením. Tím se stává hybridní metoda (kombinac
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS12/163/OHK2/2T/16

Řešitel:
prof. Ing. Josef Jíra, CSc.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.; doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.; Ing. Jiří Kunecký, Ph.D.; doc. Ing. Daniel Kytýř, Ph.D.; Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Anotace:
Vědecké setkání účastníků z vysokých škol a vědeckých ústavů z České republiky a ze SRN ve dnech 28.5. a 30.5.2008 v konferenčním centru AV ČR - zámek Liblice u Mělníka. Symposium je zařazeno do kalendáře konferencí ČVUT a je zaměřeno na rozvoj experimentálních metod a výpočtového modelování v mechanice. Tato bilaterální symposia mají dlouholetou tradici a jsou pořádána od roku 1985 ve spolupráci s Bergische Universitat ve Wuppertalu v SRN pravidelně každé 2 roky a střídavě v SRN a České republice. Na odborné náplni symposia se podílí ÚTAM AV ČR, Česká společnost pro mechaniku a VDI/VDE-GESA. Jednacím jazykem je angličtina a každý účastník se musí zúčastnit aktivně s referátem, který je vydán ve sborníku sympozia. Cílem symposia je zajistit setkání a výměnu zkušeností zejména mezi mladými vědci z obou zemí a podpořit bilaterální vědeckou spolupráci. www.bilateral2008.fd.cvut.cz
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815216

Řešitel:
Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D.
Anotace:
Totální náhrada kyčelního kloubu je v dnešní době běžným ortopedickým výkonem. Při této operaci se využívá dvou různých typů acetabulárních komponent. Prvním typem je cementovaná acetabulární komponenta, která je do pánevní kosti připevněna kostním cementem a druhým typem je necementovaná acetabulární komponenta, která je do pánevní kosti zaražena, zašroubována nebo připevněna vruty. Cílem tohoto projektu je vytvoření vysoce detailních 3D MKP modelů pánevní kosti s cementovanou acetabulární komponentou. Modely se budou lišit v typu imperfekce cementové vrstvy a budou podrobeny kontaktní napěťové analýze. Výsledkem této analýzy bude zjištění pole napětí v pánevní kosti, které popisuje působení implantátu na kostní tkáň.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709216

Řešitel:
Ing. Jan Vyčichl, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Jitka Jírová, CSc.
Anotace:
The paper deals with contact stress analysis of pelvic bone after implantation of cemented acetabular component with imperfections of cemented layer. 3D high resolution FE model of pelvic bone was created from the sequence of Computer Tomography slices. The magnitude and character of the contact stress distribution in subchondral bone depends on the type of imperfections in cement layer. Several openings are often drilled into the bone to improve the fixation of the cemented acetabular cup into the pelvic bone. Boolean operations were used for inserting the spherical cemented acetabular implant. Two contacts were defined in the FE model. The first contact is defined between the cement layer and the pelvic bone and the second one is between the cement layer and the polyethylene cup. The model was loaded by quasistatic joint forces, representing the maximum value of stance phase of gait. The FE model was used to ascertain the contact stress conditions in the underlying subchondral bone.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0622716