Granty a projekty

informace pocházejí z univerzitní databáze V3S

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je přispět k výzkumu využití vodíku s cílem připravit aplikaci pro komerční využití v oblasti mobility. Budoucí potřeba vozidel s nulovými emisemi, kterou EU vyžaduje omezením spalovacích motorů po roce 2030 vyžaduje další vývoj v této oblasti, a vodík má potenciál stát se důležitým nástrojem pro uchovávání energie. Výsledky v podobě funkčního vzorku pohonné soustavy s palivovými články a dvoukolového vozidla jako aplikace jsou plánovány v horizontu dvou let. Na základě průzkumu trhu se očekává komerční potenciál v celé Evropě i mimo ni. Očekává se, že technologie bude použitelná i pro jiné typy malých vozidel, než bude funkční vzorek motocyklu.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2025
Program:
Program podpory aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací DELTA 2

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Cílem navrhovaného projektu je vývoj funkčního celku univerzálního simulátoru kabiny operátora stroje (např. jeřábu, stavebního stroje, zemědělského stroje). Součástí vývoje je vytvoření metodik pro analýzu antropometrických parametrů HMI (Human-Machine Interaction, interakce člověk-stroj) využitím objektivních metrik a měření, např. sledování pohledu operátora eye trackingem. Propojením hardware a software simulátoru, měřících zařízení a metrik tím vznikne celek, který umožní zásadní zrychlení a zkvalitnění vývoje kabin strojů – výsledkem bude objektivizace procesu designu, hlubší pochopení potřeb operátorů z hlediska ergonomie a v důsledku snížení nákladů na vývoj nových kabin, zrychlení vývoje, možnost kvalitnějšího představení výrobku ve fázi návrhu koncovému zákazníkovi, a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti provozu stroje díky zlepšení ergonometrie a přizpůsobení se antropometrickým požadavkům. Další využití výsledků projektu je vývoj a produkce simulátorů pro trénink operátorů (dále “trenažery”). Operátoři budou moci projít výcvikem na funkční kopii kabiny stroje. Cílem koncového provozovatele je snížit náklady na trénink, snížit riziko poškození strojů a zvýšit bezpečnost ve fázi tréninku. V situaci, kdy koncový zákazník objednává sérii těžkých pracovních strojů, očekává se možnost dodání jednoho či více kusů trenažéru. Dalším výstupem projektu proto bude funkční prototyp výcvikové kabiny, resp. modulární systém pro vytvoření výcvikové kabiny stroje vyvíjeného 1to1design s.r.o., včetně všech hardwarových a softwarových součástí a rovněž zahrnující vizualizaci virtuální scény.
Pracoviště:
Rok:
2024 - 2026
Program:
TREND

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Tereza Kunclová, MSc.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Michal Malý; Ing. Luboš Nouzovský, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; Ing. et Ing. Naďa Tylová; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše 16116 v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016, 2018 a 2021 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, předběžně plánovaný termín konání je listopad 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. Kvalita konference je mimo jiné zajištěna stálostí členů organizačního týmu, kteří mají již zkušenosti s organiza
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2023
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 53/23/F6

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michaela Frebortová; Bc. Jakub Hruška; Ing. Tomáš Kohout; RNDr. Petr Kubera, Ph.D.; Ing. Bc. Kateřina Mičunková; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Josef Nový, Ph.D.; Ing. Zdeněk Svatý, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Jan Thiele; Ing. Přemysl Toman; Ing. Pavel Vrtal, Ph.D.; Ing. Jan Válek, Ph.D.; Ing. Jiří Zeisek; Ing. Libor Žídek
Anotace:
Projekt se z větší části zaměří na vytvoření komplexního prostředí pro vývoj pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů na území Ústeckého kraje. To bude zahrnovat rozšíření virtuálního modelu U SMART ZONE - polygonu pro testování pokročilých asistenčních a autonomních vozidlových systémů tak, aby se přiblížil standardu virtuálního dvojčete a nabízel komplexní, heterogenní a stochastické prostředí pro virtuální testování vozidlových systémů a tvorbu dopravních simulací především typu human-in-the-loop (testování chování lidského faktoru) a vehicle-in-the-loop (testování chování vozidel v simulovaném prostředí). Oba tyto přístupy těží z vysoce realistického vizuálního zpracování a možnosti paralelního testování, tj. měření a porovnávání hodnot v reálném a simulovaném prostředí na stejném úseku silnice.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2028
Program:
Operační program Jan Amos Komenský - CZ.02.01.01/00/23_021/0009003

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
Cílem projektu je vývoj a realizace modulární platformy městského elektromobilu pro možnosti testování stávajících a do budoucna nových experimentálních alternativních zdrojů energie a uživatelských řešení HMI (Human Machine Interface) v kontextu konektivity a sdílené mobility. Dílčím cílem je implementace prvků umožňujících výzkum v oblasti jízdního projevu řidiče a optimalizace spotřeby ve specifickém městském provozu. V rámci první fáze grantu bude zpracován koncept, vytvořena výrobní dokumentace a zahájena výroba podvozku testovací modulární platformy, která zpočátku počítá s vyjímatelnými bateriovými boxy, a to včetně návrhu konceptu pro automatizaci jejich výměny. Koncept platformy bude navržen i s ohledem na možnosti budoucího zastavění dalších alternativních zdrojů (např. palivové články). Prvním implementovaným hnacím agregátem bude elektrický motor s převodovkou a diferenciálem umožňující pohon přední nápravy. Součástí první fáze je rovněž počátek vývoje specifického uživatelského rozhraní a infotainmentu městského vozidla. Druhá fáze projektu bude zaměřena na dokončení výroby podvozku, provádění dílčích testů na agregátu z hlediska funkce, možnosti personalizace, bateriové úložiště, i na ověření konektivity a implementace uživatelských řešení HMI.
Pracoviště:
Rok:
2023 - 2024
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS23/131/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
tento projekt je vytvořený kvůli vykazování, v rámci kterého jsou evidovány podprojekty: 21169 ID 0028-Improve pUblic transport eLecTrIfication to fight against cliMATE change (eUltimate), 22019 Urban Mobile Charging (UMC), 22081 PowerManagement, 22276 Intelligent Pedastrian Assistant to Everyone (IPA2X), 21411 Tandem+ a 21254 Planning, admission and marketing (DTN).
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2022
Program:
European Institute of Innovation & Technology

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Michal Malý
Anotace:
V rámci grantu bude vyvinut funkční prototyp trenažéru řízení osobního vozidla, který bude ověřen v provozu v autoškole. Součástí vývoje je zcela nový software trenažéru, které bude reflektovat možnost využití enginu Unity pro vozidlovou simulaci. Cílem projektu je vytvoření funkčního vzorku, který bude ověřen a prakticky využíván, zároveň dojde k implementaci požadavků na vozidlový trenažér získaných pilotním provozem předchozí vývojové generace trenažéru vyrobeného na ČVUT FD v autoškolách. Vozidlový simulátor bude splňovat požadavky na třetí kategorii trenažéru definovanou v příloze č.4 k zákonu č. 247/2000 Sb., tzn. umožní nácvik jízdy v provozu v různých podmínkách, s panoramatickým výhledem včetně zpětných zrcátek, včetně nácviku správného jednání v rizikových situacích. Trenažér tak umožní kvalitnější a efektivnější výuku žáků autoškol s potenciálem na snížení nehodovosti začínajících řidičů.
Pracoviště:
Rok:
2022 - 2023
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS22/124/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Horák, Ph.D.; Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D.; Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Kristýna Neubergová, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c.; doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D., MBA
Anotace:
This project is aimed at undertaking four peer-learning activities among academics of different background in the field of smart cities and create three intellectual outputs as reports and guidelines that will result from the peer-learning activities. The peer-learning activities will serve to facilitate the sharing of knowledge and expertise among academic staff members of the University of Stavanger and the Czech Technical University in Prague related to innovative teaching methodologies and trending topics addressed in their respective courses and also related to writing skills for publications on scientific journals and for grant schemes, particularly those grant schemes on climate neutral and smart cities under the upcoming Horizon Europe programme. Senior lecturers and senior researchers will collaborate in support of young lecturers and researchers. This project is planned to be implemented by the Smart Cities Research Network and the Department of Innovation of the University of Stavanger and by the Faculty of Transportation Sciences of the Czech Technical University in Prague.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2023
Program:
Projekty podpořené ze zahraničí (pracovní kód k dodatečnému upřesnění)

Řešitel:
Ing. Josef Mík, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda; Ing. Přemysl Toman; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.; Jan Válek, DiS.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů konference je podpořit vzájemnou informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuroinformatika Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště v letech 2008, 2009 a 2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v letech 2014, 2016 a 2018 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako jednodenní, termín konání je říjen 2021, jednacím jazykem konference je angličtina. Po registraci (účastníků, kteří se zúčastni konference osobně) a zahájení konference je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat budou 3 - 4 bloky standardních přednášek, V přestávkách konference budou promítány postery, které budou navíc dostupné i online, po celou dobu konaní konference. V letošním roce je plánováno organizaci konference provádět ve spolupráci s několika zahraničními i tuzemskými universitami a instituce
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/21/F6

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
projekt vytvořený kvůli vykazování, v rámci kterého jsou evidovány 4 podprojekty: eUltimate, Raptor, DTN a Tandem+
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2021
Program:
European Institute of Innovation & Technology

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Roman Dáňa; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Josef Svoboda
Anotace:
Cílem projektu je zefektivnění tréninku jezdce motocyklu a také zvýšení výkonnosti řidiče na okruhu či neznámé trati. Dalším aspektem je výzkum chování jezdce motocyklu a popis trendů a závislostí sledovaných parametrů dle jízdních situací. V rámci projektu bude vyvinut systém snímání charakteristik motocyklu v návaznosti na jízdní dynamiku. Systém bude doplněn o vyvinutý vyhodnocovací software. Systém podpoří jezdce během a po tréninku, kdy lze objektivně posoudit jeho výkon. Systém bude následně prakticky odzkoušen a ověřen s reálnými jezdci. Vyvinutá metoda hodnocení dodá jezdci motocyklu potřebné informace z oblasti jízdní dynamiky, které mohou být kritické pro zvýšení výkonnosti na trati, a především také bezpečnosti. Výzkum v oblasti chování jezdce má návaznost také na inovace v oblastech výuky jezdce v rámci autoškol.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/130/OHK2/2T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.; Ing. Přemysl Toman
Anotace:
V rámci grantu bude vyvíjena metoda umožňující hodnocení bezpečnosti jezdce a prvků HMI (Human Machine Interface) na jednostopém vozidle. Cílem projektu je rozšíření a adaptace pokročilých technologií interaktivních vozidlových simulátorů, které jsou v rámci fakulty vyvíjeny zejména pro automobily, do oblasti motocyklů. Hlavním cílem projektu je vývoj interaktivního simulátoru jednostopého vozidla jako nástroje umožňující provádění bezpečného a opakovatelného výzkumu v kontrolovaných podmínkách. Jedním z dalších cílů je možnost testování jezdců fakultního závodního týmu CTU Lions a tím zvýšení jejich konkurenceschopnosti v závodním poli mezinárodní soutěže MotoStudent. Kompletní metoda hodnocení prvků HMI a chování jezdce na motocyklu bude zahrnovat HW variabilní část jednostopého vozidla s potřebnou sensorikou, SW část s modifikovatelným virtuálním fyzikálním modelem a vizualizační SW s potřebným HW pro virtuální realitu. Vyvinutá metoda a nástroje hodnocení umožní výzkum v oblasti HMI motocyklu a přispěje tak ke zvýšení bezpečnosti řidičů motocyklů, kteří jsou zranitelnými účastníky silničního provozu. Vozidlový simulátor dále umožní vývoj nových motocyklů, prvků HMI a zefektivnění výcviku jak jezdců fakultního týmu CTU Lions, tak jezdcům začínajícím.
Pracoviště:
Rok:
2021 - 2022
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS21/129/OHK2/2T/16

Řešitel:
Ing. Milan Sliacky, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
The project aims to develop a service for standardization and certfication of MaaS-Components to cites and MaaS component providers. The service will consist of a MaaS-Component Certificate and a MaaS-Planning and Assessment Tool that can be used for cooperative planning and value creation between Cities and MaaS Component Providers.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2020
Program:
European Institute of Innovation & Technology

Řešitel:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Bc. Dušan Kamenický, Ph.D.; Ing. Bc. Zdeněk Michl; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Anotace:
Projekt realizuje aplikační výzkum zabývající se zavedením systematického výcviku strojvedoucích v ČR s podporou simulátorů kolejových vozidel. Jejich využití při výcviku a prokázání kvalifikace je velmi důležitým a účinným nástrojem, který je dlouhodobě využíván v řadě evropských států a je rovněž doporučováno evropskou směrnicí EP a Rady 2007/59/ES. Použití simulátorů v procesu výcviku strojvedoucích má sloužit nejenom ke zvýšení bezpečnosti v železničním provozu, ale také k usnadnění zácviku nových strojvedoucích či rekvalifikaci stávajících na nové technologie a postupy (zejména ERTMS/ETCS). Hlavním předmětem projektu je tvorba metodiky umožňující zavedení systematického výcviku a ověření kvalifikace strojvedoucích v ČR. Výstupy z tohoto projektu budou přímo aplikovatelné do legislativního procesu získání a ověření odborné způsobilosti strojvedoucích a budou sloužit jako základní specifikace pro systematické zavedení tohoto procesu v ČR.
Pracoviště:
Rok:
2020 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Martin Leso, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Anotace:
Projekt řeší vývoj a tvorbu prototypu specifického simulátoru pro výcvik řidičů, kde primárním a cílovým uživatelem bude Dopravní podnik hl.m. Prahy. Součástí projektu je příprava výroby finálního výrobku, který bude DP komerčně odkoupen.
Pracoviště:
Rok:
2019 - 2022
Program:
Operační program Praha - pól růstu ČR - CZ.07.1.02/0.0/0.0/17_049/0000841

Řešitel:
Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Matěj Hanousek; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Dmitrij Rožděstvenský, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je vytvoření systému pro komplexní automatické zpracování výsledků experimentů na interaktivních vozových simulátorech s cílem zvýšit efektivitu získávání důležitých informaci pro vědecké aktivity.
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2019
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS18/152/OHK2/2T/16

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
The DCIS-2018 is going to continue a good tradition of sharing the actualities of research and industry in the area of driver safety and issues of human-machine interaction. The trending topic of this year conference is to be connected to autonomous and sustainable transport. We are planning to attract participants from academia (graduate - Master and doctoral students, faculty) and experts from industry. Topics that are going to be discussed will cover the important topics of: - HMI - Human factor in transportation - User needs and user acceptance - Quality methods in vehicle and vehicle systems design - Transport safety - Passive and active safety of vehicles - Vehicle construction and testing versus safety - Advanced driving simulators - Virtual reality - Computer science - Data mining, data analysis, data classification - Driver training and driver operator - Accident analysis and prevention - Psycho-sociological measurements The DCIS - 2018 proceedings are going to be published as an issue of Acta Polytechnica CTU Proceedings journal and will be sent to WOS database. The proceedings selection and acceptance is a demanding process that's why the inner conference paper selection shall be too. The high reputation of WOS database will attract more participants from academia and scientific circles. We are also planning to select a number of best papers and apply for Acta Polytechnica journal which is in WOS database starting from 2017. Attracting participants will require the involvement of personal connections in foreign schools, personal contacts of organizers that were made during participation at international conferences and symposia. The DCIS conference is traditionally a place for an interactive meeting of local colleagues and friends of alma-mater as well as interaction with our foreign colleagues and partners, as well as our graduates for sharing the experience from industry. This year conference will have a special active participation session with
Pracoviště:
Rok:
2018 - 2018
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 42/18/F6

Řešitel:
prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc., dr. h. c.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. Ing. Václav Hlaváč, CSc.; doc. Ing. Petr Kolář, Ph.D.; Ing. Libor Přeučil, CSc.
Anotace:
Projekt NCK KUI cílí na vznik nové platformy pro kybernetiku a umělou inteligenci, které synergicky propojuje excelentní výzkumná a aplikačně orientovaná centra v oblasti robotiky a kybernetiky pro Průmysl 4.0, “Smart cities”, inteligentních dopravních systémů a kybernetické bezpečnosti. Propojením stávajících inovačních lídrů (výzk. center a prům. partnerů) dojde ke zvýšení potenciálu a efektivity aplikovaného výzkumu pro klíčová národní odvětví, jako jsou vyspělé technologie pro globálně konkurenceschopný průmysl (Průmysl 4.0), rozvoj komunikačních a informačních technologií či transportní systémy 21. století. NCK KUI je úzce spjato s aplikačním sektorem a umožní tak vzájemnou mezioborovou spolupráci, vznik inovací a transfer technologií.
Pracoviště:
Oddělení inteligentních systémů
Rok:
2018 - 2022
Program:
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací Národní centra kompetence

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Jiří First; doc. Ing. Jaroslav Machan, CSc.; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Petra Skolilová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni, a to zejména na poli doktorandů a mladých vědců. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín, jako jsou: - HMI - Lidský faktor v dopravě - Analýza uživatelských potřeb a akceptace - Metody kvality při návrhu dopravních prostředků - Bezpečnost v dopravě - Pasivní a aktivní bezpečnost vozidel - Konstrukce a zkoušení vozidel vzhledem k bezpečnosti - Simulace a interaktivní simulátory - Informatika - Zpracování, analýza a klasifikace dat - Výuka a tréning v oblasti řidičů a operátorů dopravních prostředků - Analýza dopravních nehod - Psychofyziologická měření - Neuro informatika V roce 2016 bude na konferenci navázána výstava "Česká automobilová karoserie v průběhu století", která nejen tematicky navazuje, ale tvoří i velmi zajímavou součást odborného doprovodného programu konference. Tato výstava navazuje na předešlý ročník výstav konaných na FD ČVUT Český motocykl (2014), mapující 100 let výroby motocyklů v českých zemích (vydán tištěný plnobarevný komentovaný katalog v ČJ a AJ). Organizace této konference přímo navazuje na úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovalo naše pracoviště od roku 2008, 2009,2010 (www.dcii.eu) a tematicky rozšířenou v roce 2014 o část "Safety" (Driver-Car Interaction & Safety), což v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod a neméně významnou oblast pasivní bezpečnosti. Konference je koncipována jako dvoudenní, termín konání je červen 2016, jednacím jazykem konference je angličtina (u některých historických přednášek bude výjimečně povolována čeština nebo slovenština, se zajištěním simultánního překladu). Po registraci a slavnostním zahájení j
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2016
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 47/16/F6

Řešitel:
Ing. Alina Mashko, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Zdeněk Barnet; doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; Ing. Adam Orlický, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zabývá vývojem metody detekce ospalosti a únavy řidiče, s využitím vizuální detekce jeho chování, jako jsou pohyby očí, intenzita mrkání, pohyby hlavy, těla a gest.
Pracoviště:
Rok:
2016 - 2018
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS16/254/OHK2/3T/16

Řešitel:
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Akshaya Jayakumar; Ing. Alina Mashko, Ph.D.; Ing. Josef Mík, Ph.D.; Ing. Alan Šumelda
Anotace:
Tento projekt je zaměřen na sestavení tvůrčí výzkumné skupiny, která je tvořena především studenty doktorského studia, s dohlížejícími zkušenými pedagogy. Současné tendence v návrhu vozidel směřují ke změně celé koncepce uživatelského rozhraní, zejména s ohledem na zavádění technologie elektrovozidel a hybridních vozidel. Změny se týkají jak ergonomie vozidla, tak návrhu jednotlivých in-car systémů ale zejména na užití, způsobu obsluhy a začlenění ITS a obecně dopravní vědy. Tento projekt vzniká v souladu a ve vazbě na stávající výzkumné aktivity Ústavu dopravnich prostředků a také celé Fakulty dopravní.
Pracoviště:
Rok:
2015 - 2017
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS15/224/OHK2/3T/16

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Ing. Bc. Petr Kumpošt, Ph.D.; doc. Ing. Tomáš Mičunek, Ph.D.; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; doc. Ing. Zuzana Radová, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Jedním z hlavních cílů je podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní jedinečná, vysoce specializovaná a pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference přímo navazuje a tematicky rozšířit úspěšnou řadu konferencí Driver-Car Interaction & Interface, které organizovala naše pracoviště od roku 2008 (www.dcii.eu). Část "Safety" v sobě zahrnuje interakce mezi všemi subjekty dopravního systému člověk - stroj - dopravní infrastruktura zejména s ohledem na analýzu faktorů, které výrazným způsobem ovlivňují riziko vzniku dopravních nehod. V rámci konference budou prezentovány mj. i moderní technologie aplikované při metodických postupech znalecké činnosti v oblasti analýzy silničních nehod, jež jsou využitelné i pro potřeby bezpečnostní inspekce. Zároveň budou představeny výsledky projektů s využitím metody sledování skoronehod a dopravních konfliktů. Konference je koncipována jako třídenní, termín konání je září 2014, jednacím jazykem konference je angličtina. Po dobu trvání konference je zajištěna možnost ubytování v objektu Zámecká sýpka v Děčíně. V dopoledních hodinách prvního dne je pro účastníky konference připravena prohlídka laboratoří pořadatelských ústavů FD se zaměřením na HMI, metody analýzy silničních nehod a bezpečnost pozemních komunikací. Po registraci a slavnostním zahájení je na programu úvodní blok plenárních přednášek, kde se předpokládají tematická vystoupení zahraničních hostů a členů vědeckého výboru konference, následovat bude posterová sekce s krátkými prezentacemi a prostorem pro diskuzi. Předpokládaný rozsah je cca 20 posterů. První den konference bude zakončen společenským večerem. Druhý den konference je členěn do čtyř sekcí s příspěvky o délce cca 25minut včetně diskuze. Třetí den konání konference budou pokračovat prezentace příspěvků členěných do tří bloků, jež v odpoledních hodinách uzavře závěrečným slovem za pořadatele konfer
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2014
Program:
Studentská vědecká konference ČVUT - SVK 48/14/F6

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
V současné době na řidiče intenzivně působí neúměrné množství bezprostředních podnětů, které pocházejí z vnitřního i vnějšího prostředí vozidla. Schopnost zpracovat tyto podněty řidičem je velmi odlišná, následně i jejich reakce na takový podnět. Zároveň existují některé dílčí legislativní úpravy pro instalaci informačních médií v okolí komunikací. Neexistuje ale závazný způsob posouzení vlivu jednotlivých vizuálních podnětů na řidiče a následně na bezpečnou jízdu. Cílem projektu je tvorba metodiky, která umožní posoudit míru, v jaké instalované podněty odvádí řidičovu pozornost (v případě billboardů a dalších komerčních podnětů), dále metodiky, která stanoví schopnost řidiče diagnostikovat a reagovat na podnět v případě dopravních informací, zejména proměnlivého značení). V neposlední řadě je cílem tvorba metodiky pro stanovení schopnosti reagovat u osob, jejichž vnímání a reakce mohou být sníženy z důvodu přirozené indispozice (věk, chronická nemoc, fyzické postižení apod.). Souvisejícími výstupy jsou software pro diagnostiku omezení řidičů z důvodu přirozené indispozice, software pro vyhodnocení vhodnosti instalace značení a software pro posouzení reaktivity řidiče na jednotlivé podněty.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2016
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
Ing. Anna Čechová
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; Ing. Alan Šumelda
Anotace:
Vzhledem ke skutečnosti že vizuální vjemy tvoří 90% přijímaných informací je vizuální pozornost a a zátěž velmi významný faktor pro bezpečnou jízdu. Během řízení na nás působí nejrůznější podněty jak uvnitř vozidla (přístrojová deska, rádio, navigace, mobilní telefon...) a vně vozidla (dopravní značení, provoz, dopravní situace, billboardy, stavby...)Úkolem tohoto projektu je určit do jaké míry na řidiče tyto vlivy působí, jak odvádějí jeho pozornost od řízení a vytvořit metodiku jak tyto vlivy měřit.
Pracoviště:
Rok:
2014 - 2014
Program:
Studentská grantová soutěž ČVUT - SGS14/091/OHK2/1T/16

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
Projekt se zaměřuje na agresivní, ofenzivní a jiným způsobem nebezpečné chování řidičů. Stávající stav totiž neumožňuje provádět efektivní monitoring, dosáhnout účinné eliminace potenciálně nebezpečného chování a systematicky takové chování postihovat. Účelem projektu je vybudovat systém monitorování, vyhodnocování a předání informace bezpečnostním a zásahovým složkám, aby bylo možno nebezpečné situace předvídat a preventivně proti nim působit.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2015
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
Projekt má za cíl zkonstruovat výukový simulátor pro autoškoly, který bude disponovat takovým množstvím scénářů a takovou odezvou, aby řidič v simulátoru měl možnost adekvátní věrohodné reakce na různé situace v dopravě včetně řešení krizových situací. Tento simulátor by měl jednak zkvalitnit a také zlevnit výuku v autoškolách, snížit riziko, kterému jsou vystaveni řidiči vozidel autoškol. Výsledné zařízení má srovnatelnou nebo nižší pořizovací cenu než současné simulátory či výcviková vozidla.
Pracoviště:
Rok:
2012 - 2013
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
Cílem navrhovaného projektu je vytvořit výcvikové pracoviště vybavené simulátorem silničního kamionu pro výcvik osádek vozidla (profesionálních řidičů), včetně nácviku řešení krizových situací, a to jak z hlediska běžného provozu vozidla, tak provozu za marginálních okolností. Kromě vlastního výcviku osádek vozidla umožní laboratoř sledování, analýzu a vyhodnocení psycho-fyziologických parametrů řidičů.
Pracoviště:
Rok:
2011 - 2013
Program:
ALFA: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.; Ing. Jan Pěkný; Ing. Ondřej Sýkora, Ph.D.; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Problematika interakce řidiče s vozidlem nabývá v posledních letech na významu. Je možné zaznamenat postupný posun zájmu z oblasti výzkumné do oblasti aplikované, zejména ve sféře automobilového průmyslu. Naše pracoviště se této problematice ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i v zahraničí věnuje již několik let. Na základě našich zkušeností byla v loňském roce uspořádána konference, které potvrdila aktuálnost těchto témat a nezbytnost mezinárodní spolupráce v nastolené problematice. Jedním z hlavních cílů, bylo podpořit informovanost mezi jednotlivými výzkumnými skupinami na mezinárodní úrovni. Konference je svojí náplní ojedinělá a ač je úzce specializovaná pokrývá ve své podstatě relativně širokou oblast vědních disciplín. Organizace této konference by měla navázat na úspěšný první ročník, který se konal v roce 2008. V letošním roce bude organizace probíhat ve spolupráci s TU Delft a zaštítí ji mj. Český národní uzel pro neuroinformatiku či BESIP MDČR.
Pracoviště:
Rok:
2009 - 2009
Program:
IGS ČVUT - CTU0922816

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
Scarlet Bouchnerová; doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Jan Pěkný; prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc.
Anotace:
Naše pracoviště se již léta kontinuálně zabývá výzkumem problematiky interakce operátora s dopravním prostředkem, ať se již jedná o strojvedoucího vlakových souprav, operátora silničního tunelu či běžného řidiče osobního automobilu.V posledních letech se ve větší míře specializuje na problematiku tzv. spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem a to ve spolupráci s dalšími výzkumnými institucemi v ČR i zahraničí a dlouhodobou podporou nejvýznamnějšího výrobce automobilů u nás. Výzkum této problematiky pokrývá velmi široké spektrum vědních oborů technických (elektrotechnika, výpoč. technika, strojírenství, dopravní a systémové vědy), humanitní (psychologie, design) lékařské (psychologie, ortopedie).Tato témata jsou v současnosti publikována na nejrůznějších konferencích s tématem dopravy, HMI, lékařství, atd., souhrnně zaměřená interakci řidiče s vozidlem zřídka. Organizace konference je velmi významná, neboť bude znamenat jeden z prvních počinů takovýchto vědeckých setkání v Evropě.
Pracoviště:
Rok:
2008 - 2008
Program:
IGS ČVUT - CTU0815316

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je realizace Evropské direktivy 54/2004/ES v národním prostředí a to rozpracováním pro krátké tunely, vytvoření prostředí pro hodnocení rizik v tunelech a systematický tréning obsluh.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2009
Program:
Podpora realizace udržitelného rozvoje dopravy

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Anotace:
Výzkumná práce, na které pracuji se svými kolegy v rámci Společné Laboratoře Fakulty dopravní ČVUT a Ústavu informatiky AVČR a která tvoří náplň mé disertační práce, sestává ze tří rovin. Jsou to návrh a stavba výzkumných vozidlových simulátorů, návrh experimentů a analýzy vlastních experimentů. Během tří let bylo na těchto výzkumných simulátorech uskutečněno několik set měření zaměřených zejména na posuzování vlivu systémů HMI, únavy řidiče či vlivu vnějšího prostředí na bezpečnost a komfort jízdy. Dílčí výsledky byly již průběžně prezentovány na odborných konferencích. V roce 2007 bych chtěl prezentovat v souhrnné formě výsledky těchto , na konferenci, která se od roku 2001 zabývá právě tímto tématem "Driving Assessment 2007" .Tato konference se v roce 2007 koná v USA.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0714616

Řešitel:
doc. Ing. Stanislav Novotný, Ph.D.
Spoluřešitelé:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.; prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Roman Piekník, Ph.D.
Anotace:
Na Fakultě dopravní ČVUT probíhá již několik let vývoj výzkumných vozidlových simulátorů, které jsou využívány pro experimenty zabývající se chováním řidičů ve specifických situacích. Jedním z takových experimentů je například posuzování negativního vlivu designu silničních tunelů na komfort a bezpečnost jízdy. V předchozích výzkumech bylo potvrzeno, že lze tyto vlivy za pomoci vozidlového simulátoru s úspěchem analyzovat. Validita dat získaných z takovýchto experimentů je však značně závislá na míře ztotožnění se testovaného řidiče s virtuální scénou. V případě zkoumání vlivu okolního prostředí je potřeba řidiče obklopit virtuální scénou v co možná nejvyšším rozsahu. Ideálním případem je celo-kruhová (popř. kulová) projekce. Alternativou k tomuto velmi finančně náročnému řešení je použití LCD panelů. Cílem tohoto projektu je vytvořit zpětnou projekci za pomoci LCD panelů pro stávající simulátor Škoda Super na FD ČVUT a vliv tohoto řešení na kvalitu simulace přezkoumat na sérii měření.
Pracoviště:
Rok:
2007 - 2007
Program:
IGS ČVUT - CTU0709316

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.
Anotace:
Výzkum v oblasti chování řidičů (zejména sledování pozornosti řidičů) je velmi významný pro zvyšování bezpečnosti na silnicích. Pro experimenty v této obleasti se již několik let dobře odvědčují vozidlové simulátory, které jsou vyvýjeny v rámci Dopravní fakulty ČVUT. Návrh a vývoj těchto vozidlových simulátorů je velmi složitý proces. Zejména napodobování reálně působících vjemů z dynamiky vozidla není zatím ještě uspokojivě vyřešeno ani na velmi nákladných simulačních sytémech (v řádech stovek tisíc EUR). Pro návrh algoritmů a následné ověření je třeba uskutečnít komplexní měření na reálném vozidle s několika desítkami řidičů. Cílem projektu je uskutečnit tato měření a následně aplikovat jejich výsledky při vývoji nové generace vozidlového simulátoru.
Pracoviště:
Rok:
2006 - 2006
Program:
IGS ČVUT - CTU0612216

Řešitel:
doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Spoluřešitelé:
prof. Ing. Mirko Novák, DrSc.; Ing. Ivan Poláček; Ing. Tomáš Radoň, Ph.D.; Ing. Jan Sojka
Anotace:
Cílem projektu je vytvořit a dostatečným způsobem hardwarově a softwarově vybavit laboratoř pro výuku virtuální reality a počítačové grafiky. Laboratoř bude užívána pro výuku i samostatnou práci studentů na studentských projektech. Studenti se uplatní zejména při vývoji virtuálních scén pro simulátory dopravních prostředků. Práce studentů by měla navazovat na výsledky předchozí práce výzkumných skupin na katedře k620.
Pracoviště:
Rok:
2005 - 2005
Program:
IGS ČVUT - CTU0514416